Populární knihy
/ všech 22 knihNové komentáře u knih Jan Heller
Obtížné oddíly knih Mojžíšových
„Skvělé je už samotné rozhodnutí, věnovat se právě obtížným místům Starého Zákona a především Hellerův systematický a pečlivý přístup k jazyku otvírá mnohé nečekané pohledy na místa, která se sama o sobě zdají vlastně jasná, byť současně třeba něčím problematická. A skvělé je i to, jak v téhle knize splývá odborný pohled s osobním vyznáním. Jestliže o časopise A2 svého času reklama tvrdila, že to je "první časopis pro pankáče i akademiky", tak tahle kniha je taky bezpochyby přínosná nejen v akademické sféře se pohybujícím teologickým specialistům ale i prostým babičkám, jejich celým teologickým vzděláním je v pravidelná návštěva biblické hodiny u nich v kostele... Celkový dojem: 80%“... celý text
— Sandik
Starověká náboženství
„Veľká škoda, že tradične silná česká religionistika upadla po roku 1948 do nemilosti. Chýbala publikačná činnosť, polemika a diskurz. Religionistika hrala významnejšiu úlohu iba na bohosloveckých fakultách. A všetko, čo sa učili budúci kňazi a pastori, vyvolávalo vo vtedajšom režime nedôveru. Profesor Heller alebo profesor Kubalík vzali na plecia neľahkú úlohu udržať pri živote pacienta v klinickej smrti. Robili to najlepšie, ako vedeli – z kresťanskej pozície.
Tak sa môžeme v knihe dočítať, že podľa egyptskej knihy mŕtvych má zosnulý svoje hriechy pred súdom poprieť. Ak bude pred bohmi vystupovať v roli spravodlivého, bude ospravedlnený. "To je veľmi problematická relativizácia vážnosti podsvetného súdu."
Podobných miest, kde sa autor díva na predkresťanské a nežidovské náboženstvá skrz optiku biblickej tradície, je viacero. Lenže o relativizácii sa nedá hovoriť. Egypťania verili v taký posmrtný súd, aký im vyhovoval. Podporoval právo, poriadok a spoločnosť a keď nadišiel jeho čas, nahradil ho iný koncept súdu.
A keď zostarne aj ten, objaví sa ďalší – a možno aj žiadny.“... celý text
— Adigiotto
Starý zákon - překlad s výkladem: 3 - Numeri a Deuteronomium
„Knihu nehodnotíte , jsem starý pohan a Bibli považuji za škodlivou.
Je plná krve a násilí, pámbíček se s tím nepáral, když lidi zlobili, nechal utopit celou zeměkouli. Tedy, až na podržtašku Noea a pár jeho příbuzných.
V Sodomě a Gomoře nechal usmrtit i nemluvňata, která se fakt jenom těžko mohla věnovat sodomii. U mne zlostný psychopat, pro věřící laskavý otec.
Často čtu návody k vraždění, vyčtené z Koránu a z Hadís. Jakože hrůza!
Konkrétně v Deuteronomiu je napsáno prakticky to samé, vždyť muslimové od židů jenom opisovali.
V. Mojžíšova kapitola 12.
2. Zkazíte do gruntu všecka místa, na nichž sloužili národové, kteréž vy dědičně opanujete, bohům svým, na vrších vysokých a na pahrbcích, a pod každým stromem ratolestným.
3. Oltáře jejich zbořte, a obrazy jejich ztlucte, háje také jejich ohněm spalte a rytiny bohů jejich stroskotejte, a vyhlaďte jméno jejich z místa toho.
Zkrátka pámbíček to nemyslel s neVyvolenými vůbec dobře.
Blbé je, že tohle poselství, které svěřil Mojžíšovi, o pár set let vyprávěl zase Mohamedovi.
A tak se tam v Levantě pořád perou , židé tvrděj že první slovo platí a druhé leze z gatí.
S muslimové oponují, že přeci to poslední, upgradované poselství je to konečné a nejsprávnější.
Ta mečovačka o Svatou zemi nedopadne dobŕe. Ani jedna strana konfliktu nemá kam couvnout.
Momentálně si Izrael opatřuje klid rozvrtáváním Středního východu. Podle zásady, když se dva perou, třetí se směje. A Arabové si na po zuby ozbrojený Izrael netroufnou, takže si chladěj žáhu na židokŕesťanech v Evropě. ( Do Ameriky to mají přes Atlantik přecijen z ruky. )
Ách jo.“... celý text
— helena8303
Znamení odkazující k nebi
„Jestli si to pamatuju správně, věta o teologii jako přímé službě Božímu lidu pochází z pera (tehdejšího) kardinála Josepha Ratzingera. Připadalo mi to vždy jako důležité zdůraznění a Jan Heller je pro mě jeho krásnou ilustrací. Jako v každém oboru je i zde možné pracovat pro sebe - dělat akademickou kariéru, budovat si v komunitě jméno, nechat se strhnout svým tíhnutím k originalitě i lecčíms jiným. Anebo primárně sloužit druhým, což klade nároky jak na zaměření a kvalitu konané práce, tak na osobu vědce samotného, na jeho duchovní život a integritu, protože "slepý nemůže vést slepého".
Těžko si zdůvodnit, proč bych tu jednu citaci mít měla, a desítku jiných, stejně dobrých, nikoli. Přesto jsem tu jednu vybrala, přijde mi, že dnes je zejména potřeba ji slyšet:
"Kdo se odděluje od lásky, dává se v plen nenávisti. To lidé těžko přijímají, poněvadž se domnívají, že nenávist v sobě nějak zvládnou, že si ji zapřáhnou do svého vlastního vozíčku a ona je doveze, kam chtějí (vzpomeňte si na funkci třídní nenávisti v marxistické ideologii). Není to pravda! Je to nenávist samotná, která si nás zapřáhne do svého vozíčku. A pak už následuje jenom cesta shůry dolů."“... celý text
— Hanka_Bohmova
Pozdní sklizeň
„Sborník studijních textů, které jdou povětšinou do velké hloubky a odborností se trochu vysmekávají běžnému čtenáři z rukou. Přesto i zde běžný čtenář narazí na obohacující místa, kvůli kterým stojí za to, tuto náročnou publikaci vzít do rukou.“... celý text
— cicon
Jan Heller knihy
Štítky z knih
křesťanství náboženství Ježíš Kristus teologie rozhovory příběhy Bible víra religionistika etika slovníky
Heller je 21x v oblíbených.