Tajemný plamen královny Loany přehled

Tajemný plamen královny Loany
https://www.databazeknih.cz/img/books/60_/608/bmid_tajemny-plamen-kralovny-loany-2rS-608.jpg 4 222 222

Jako každý z Ecových románů, ani Tajemný plamen královny Loany nemá „klasickou“ stavbu. Je vystavěn ze tří částí. Část první – NEHODA V nemocnici se po těžkém úrazu a dlouhém kómatu probouzí starý antikvář Yambo (skutečným jménem Giambattista Bodoni, stejně jako slavný typograf Giambattista Bodoni). Zjišťuje, že ztratil paměť, i když poněkud „netradičně“. Pamatuje si veškeré objektivní informace, které jsou učebnicového nebo encyklopedického charakteru a jsou oproštěny jakéhokoliv citového náboje. Naproti tomu si nepamatuje nic ze svého vlastního života, nemá osobní vzpomínky – tedy takové, které jsou emocionálně zabarvené. V praxi to znamená, že zná například jména a díla většiny světových literátů, má stále perfektní znalosti z oblasti historie a geografie atd., ale nepoznává vlastní manželku, děti, dům... Po mnoha neúspěšných pokusech o znovuvyvolání ztracené části paměti navrhne Yambovi jeho žena, shodou okolností psycholožka, aby odjel na venkov, do rodného domu, ve kterém strávil valnou část dětství a mládí. Důvěrně známé prostředí mu údajně může pomoci. Yambo poslechne a do Solary odjíždí. Nutno ještě poznamenat, že během dospělého života, před úrazem, měl Yambo k rodnému domu v Solaře z neznámých důvodu velmi zvláštní, spíše negativní, vztah. Část druhá – PAMĚT Z PAPÍRU Druhá a nejobjemnější část knihy se odehrává přímo v Solaře, zejména na půdách a ve starých nepoužívaných pokojích domu. Yambo se zde čtením svých starých knih, školních učebnic a sešitů, časopisů (zejména komiksů), dobových novin a vůbec zkoumáním všech předmětů z dětství (vyrůstal ve fašistické Itálii) snaží rekonstruovat svou poškozenou paměť. „Objevy“ často telefonicky konzultuje s přítelem z dětství, který mu pomáhá vyvozené závěry poněkud korigovat s pomocí své vlastní, správně fungující, paměti. V této části knihy není podstatný děj, ale spíš o Yambovy úvahy, sledování jeho myšlenkových pochodů, popis dobové situace atp.(Viz důležité myšlenky a interpretace díla). Nejpodstatnější jsou pro Yamba dvě zjištění. První z nich je, že se jako dítě účastnil partyzánské akce (protože dokonale znal terén) a byl svědkem smrti několika lidí. Proto měl později na Solaru špatné vzpomínky a snažil se je z mysli vytěsnit. Pomyslným vrcholem poznání byla informace o témeř fanatické Yambově zamilovanosti do spolužačky. Tento platonický vztah Yamba ovlivňoval v podstatě celý další život... Část třetí – "OI NOΣTOI" ([hoi nostoi] – jdi domů – viz "literární odkazy"; z řečtiny) Poslední část knihy se týká Yambovy smrti a rekapitulace celého jeho dosavadního života. Yambo se nachází ve stavu, který sám popisuje jako zvláštní fyzickou neexistenci, stav bytí pouze ve formě jakési čisté energetické substance. Tento oddíl pomůže vysvětlit poslední nejasnosti a zaplnit prázdná místa předchozího vyprávění. Po skončení této reflexe Yambo dojde určitého smíření se světem, s Vesmírem, s Bohem a umírá...... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , Argo
Originální název:

La misteriosa fiamma della regina Loana, 2004


více info...

Můj komentář

Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Tajemný plamen královny Loany. Přihlašte se a napište ho.


Nové komentáře (26)

GeorgiusClívus
16.03.2024 1 z 5

Nemám nejmenší pochybnosti o autorově uměleckém talentu a brilantním intelektu, ale zvolené téma mě zkrátka neoslovilo...

Legens
30.05.2023 5 z 5

Zvykl jsem si se dívat na Ecovy knihy jako na apriorně dobré. A když se mi na nich něco nezdá, tak hledám chybu spíše v sobě, než v té knize. Tento přístup ke knize je hodně náročný, vyžaduje trpělivost, ale vrací se to čtenáři (mně) v nápadech a myšlenkách, které třeba autora při psaní ani nenapadly. A to je dle mého názoru známka kvalitní knihy - nutí čtenáře přemýšlet a ty kvality nalézat sám. Pokusím se zde napsat několik myšlenek, které mne napadly, aniž bych tvrdil, že je to to "co tím chtěl básník říci".
1. Rozpor mezi tím, že Yambo je profesí antikvář, který se evidentně vyzná v historii literatury, tudíž i té nejkvalitnější, ale svou paměť si oživuje tím, jak v dětství a mládí četl hlavně brak. Nejkvalitnější uvedenou knihou je asi v této souvislosti Dumasův Hrabě Monte Cristo a de Amicisovo Srdce. Nejhodnotnější literatura je zmíněna pouze jako objekt obchodu, (Dílo Wiliama Shakespeara je hodnoceno hlavně proto, že kšeft s jeho prvým vydáním je reálný. Gutenbergova bible je zmíněna s povzdechem, že její cena je tak astronomická, že je pro běžného antikváře obchod s ní nerealizovatelný. Renesanční vydání Ciceronových děl z 16. století jsou zmíněna jako dobrá pro kšefty s hlupáky, kteří si myslí, že v tom mají něco hodnotného. A popis antikvářem probírané knihovny z pozůstalosti připomíná supa na mršině.) Vím, že Umberto Eco po sobě zanechal velmi hodnotnou knihovnu se sbírkou prvotisků. Jedná se o jeho osobní zkušenosti s antikváři? A proč ten brak? Snad mi dá na tento rozpor odpověď autorovy knihy Skeptikové a těšitelé a Knih se jen tak nezbavíme, které jsem zatím nečetl.
2. Ať se již Yambovi vrátila aspoň částečně paměť jakýmkoliv způsobem, za svůj prožitý život se opravdu nemusí stydět. Epizoda z odboje proti fašistickému režimu - klobouk dolů.
3. Když se Yambovi aspoň částečně vrátila paměť, jsou v knize vylíčeny dost odporné kriminální zločiny, kterých se lidé dopustili krátce po válce a které s válkou již neměly nic společného. Na to bylo opravdu lepší nevzpomínat. Zdá se mi, že pod dojmem tohoto návratu paměti se Yambo jakoby rozpomněl na své objevování paměti z komixů a řekl si, že v tomto světě je přece více krásy a hodnot, než v tom reálném. Závěrečný text tudíž nevidím jako předsmrtnou agonii, ale jako návrat do vysněného světa, který během hledání své ztracené paměti znovuobjevil, ve kterém si dokonce dal i nějaký cíl - rozpomenout se na tvář dívky, do které se jako student zamiloval, neměl odvahu s ní promluvit, ona se odstěhovala a po několika letech zemřela. Vidím určité poselství románu zde v tom, že při nějaké znechucenosti životem a mezilidskými vztahy může člověk utéci do různých zájmů, které mu mohou od těchto potíží (ať již skutečných nebo jako v Yambově případě spíše domnělých, on svou rodinou byl milován) odvrátit pozornost. Anebo jsou skutečně poslední řádky líčením předsmrtné agonie? Nevím, nedokáži si dát odpověď. A právě tyto otázky tím, že člověk o nich musí přemýšlet, dělají knihy jako je tato tak kvalitními.


Marmarek
02.12.2022 4 z 5

(SPOILER) Kvůli první, a zejména prostřední části dávám čtyři hvězdičky, jinak jsem uvažoval i nad třemi. Postupné odkrývání a spekulace mě bavily, marná snaha pospojovat paměť z fragmentů se mi líbila a užíval jsem si typické rekvizity, jakými jsou tajná místnost, mluvící jména, citáty z knížek atd. Zejména oceňuji pohled na fašistickou minulost Itálie, stejně jako pokrytecky pojímané katolictví a odraz obojího v (pop)kultuře: náznaky, jaké množství lidí to ovlivnilo, případně zabilo, netřeba říkat otevřeně. Bohužel, třetí část to pro mě dost strhla dolů - některé věci se zbytečně dovysvětlí (jak říkám, spekulace jsou zajímavější) a objasní, ale poněkud banálním způsobem, zcela v duchu literárních klišé, což může být samozřejmě další postmoderní hříčka, ale čekal bych víc. Závěrečné shrnutí dosavadních fragmentů v poněkud příliš průhledné variaci na apokalypsu (a pro nedovtipné se to slovo musí i použít) a úplný závěr přesně podle očekávání, to mě zklamalo. Ale mám pocit, že jsem byl podobně zklamán i koncem Pražského hřbitova, Ostrova včerejšího dne a Baudolina. On i konec Jména růže jede přesně podle očekávaného schématu a v duchu literárních šablon, ale zvládnuto je to lépe, alespoň si myslím.

všechny komentáře

Související novinky (0)

Zatím zde není žádná související novinka.


Citáty z knihy (0)

Zatím zde není žádný citát z knihy.


Kniha Tajemný plamen královny Loany v seznamech

v Právě čtených6x
v Přečtených283x
ve Čtenářské výzvě12x
v Doporučených9x
v Knihotéce175x
v Chystám se číst60x
v Chci si koupit18x
v dalších seznamech2x

Štítky knihy

italská literatura

Autorovy další knížky

Umberto Eco
italská, 1932 - 2016
2005  89%Jméno růže
2011  78%Pražský hřbitov
2001  85%Foucaultovo kyvadlo
2015  64%Nulté číslo
2001  83%Baudolino