Umri, blázon! přehled
Karl Zuchardt
Karl Zuchardt predstavuje v tomto diele Thomasa Mora, bývalého lorda kancelára a autora Utópie, v jeho boji s kráľom Henrichom VIII. Tichá veľkosť a rozšafná múdrosť Thomasa Mora výrazne kontrastuje s animálnou vitalitou jeho nebezpečného protivníka. Keďže autor oživuje dôležité ekonomické, sociálne, politické a cirkevné pomery, ako aj erotické sily, ktoré pôsobia v prítmí histórie, vznikla farbistá, no umelecky uzavretá maľba pozoruhodného dejinného úseku: Anglicko v prvej polovici 16. storočia, protirečivé a naivne brutálne, ale zároveň na duchovnej úrovni stojace Anglicko, kde sa reformácia uskutočňuje s cynickým egoizmom a kde sa stavajú základy panovníckeho absolutizmu. Podstatnú časť knihy tvorí zápas veľkého humanistu Mora s mocným panovníkom, zápas, v ktorom More stráca slobodu, majetok a napokon aj hlavu, ale nikdy nestratí tvár. V zápase prefíkaného kráľa s buržoáznym parlamentom dostávajú sa na povrch javy, ktoré sa opakujú v politickom živote rozličných období a dokazujú, do akých tragických kríz sa môže dostať ľudstvo, keď jeho vládcovia opustia základné mravné princípy. Obdobie neskorého stredoveku v Anglicku podáva Zuchardt vo svojej knihe veľmi živo, plasticky a na širokom dejovom podklade. Autorova drobnokresba despotického panovníka na jednej strane a humanistického mysliteľa na druhej, zložité historické procesy a ich pôsobivé podanie vytvárajú pozoruhodné dielo, po ktorom vďačne siahne takisto čitateľ, ktorý hľadá v dejinách poučenie, ako i čitateľ, ktorý má rád živé historické obrazy, plné vzrušujúceho deja a stupňovaného napätia. Kniha dosiahla v pôvodine doteraz pätnásť vydaní a preložili ju do mnohých jazykov.... celý text
Literatura světová Romány Historické romány
Vydáno: 1981 , Tatran (Bratislava)Originální název:
Stirb, du Narr!, 1970
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Umri, blázon!. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (10)
Tuto knihu jsem četla jako malá, snad už lehce dospívající holčina, za "totáče". Co dělat?Minimálně ve mě kniha vzbudila zájem historii a o období Jindřicha VIII. a jeho následnice Alžběty. A když se podívám na autora, tak je mi moc líto, že musel svou knihu vydat v socialistickém NDR. Pasáže o těch hodných a chudých, o těch zlých a bohatých. bych mu odpustila. Asi nikdy nezapomenu na Annu B , koupající se ve vaně plné horkého vína. Jistě jenom fantazie. Za mnohem horší považuji díla současná, jako Katedrála moře od pana Fallcones, kde prostý "lid" hraje tu nehlavnější roli a ostatní jsou jenom kapitalistické - pardon - feudální zrůdy. Při čtení této knihy jsem si říkala, že za "totáče" by tuto knihu naši komunističtí vůdci radostně vydali ve velkém nákladu. Tož tak.
Podle mě je v knize až moc postav, které nakonec do děje nijak významně nezasahují a vůbec by mi v knize nechyběly. Kniha se sice čte dobře, ale nezaujala mě natolik, abych se k ní v budoucnu chtěla vracet.
Zařazeno do čtenářské výzvy 2019 jako kniha jejíž název je v rozkazovacím způsobu.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Umri, blázon! v seznamech
v Přečtených | 67x |
ve Čtenářské výzvě | 11x |
v Doporučených | 8x |
v Knihotéce | 62x |
v Chystám se číst | 22x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 3x |
Ač obsáhlý, tak velmi čtivý román. Postav v něm sice vystupuje dost, ale není těžké je vzájemně rozlišit. Ten ostrý protifeudální a zastřeně tak protikapitalistický podtón může sice někdy rušit, ale zase to není až tak do očí bijící. Zajímavé je, jak autor navzdory svojí době v podstatě kritizuje protestantství a naopak katolictví je podáno relativně kladně (byť samozřejmě opět někdy probleskne kritika přílišného hromadění majetku některými preláty či kláštery). A samotná postava Thomase Mora je vykreslena velmi dojemně a působivě, člověk se jen diví, že takováto poměrně otevřená kritika soudních frašek s předem danými výsledky a dalšího ohýbání toho, co je legální, vůbec mohla v NDR vznikout a v ČSSR vyjít. Jen mi přišlo kompozičně mírně nevyvážené, že zpočátku je hlavní postavou šašek Johnny a Thomas More je spíše v pozadí, pak se to najednou otočí, aniž by dějově bylo nějak pořádně vysvětleno, proč se vlastně Johnny stáhnul. Ale to je jen detail. Škoda, že toho od autora nevyšlo v češtině více, záběr jeho historické tvorby, co jsem tak koukal, je docela široký, od Caesara k Napoleonovi, jistě by si jeho další knihy své čtenář u nás našly.