Vyhnáni do ráje: Poslední člověk Terrence Malicka přehled
Martin Škabraha
Oproti nyní převažujícímu přístupu, který chápe Terrence Malicka jako představitele dchovního filmu, interpretuje předkládaná kniha Malickovo dílo jako reflexi amerického kapitalismu a jeho dopadů na společnost. Obecné metodologické východisko v historickém materialismu je doplněno koncepcí antropologa Stephena Gudemana, podle kterého dochází s rozvojem kapitalismu k rozkladnému "kaskádování" logiky obchodu (trhu) do sféry vzájemnosti. Tato teze je použita jako hlavní alegorický klíč pro výklad jednotlivých Malickových filmů, zachycujících postupnou ztrátu lidské schopnosti vnášet do historického světa nový počátek. V závěru se autor pokouší charakterizovat režisérův předpokládaný světonázor z pohledu současné politické teorie.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Vyhnáni do ráje: Poslední člověk Terrence Malicka. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (1)
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Vyhnáni do ráje: Poslední člověk Terrence Malicka v seznamech
v Přečtených | 4x |
v Knihotéce | 4x |
v Chystám se číst | 4x |
Štítky knihy
kultura filozofie kultury teorie filmu dějiny filmu vnímání uměleckého díla
Autorovy další knížky
2010 | Kritika depolitizovaného rozumu. Úvahy (nejen) o nové normalizaci |
2020 | Za hranice kapitalismu |
2008 | „Přirozenost“ ve filosofii minulosti a současnosti |
2017 | Člověk a společnost 19. století tváří v tvář katastrofě |
2015 | Vyhnáni do ráje: Poslední člověk Terrence Malicka |
Útlá publikace s nepříliš kvalitním fotografickým doprovodem (což zrovna u Malicka opravdu zamrzí) by navenek měla pojednávat o filmech Terrence Malicka. Ve skutečnosti Martinovi Škabrahovi slouží Malickovy filmy k rozvádění dosti obecných úvah o člověku a kapitalismu. Na pomoc si v souladu se svým vzděláním bere mnoho známých filozofů, ale takřka žádné filmové vědce (výjimkou je pár stránek z úvodu, přibližujících dost zkratkovitě éru Nového Hollywoodu). Návaznost na Malickovy filmy je někdy velmi chabá, jindy prakticky nulová. Škabraha se příliš soustředí na to, co snímky sdělují. Zajímají ho pouze určité situace a myšlenky, ne forma a styl jejich vyjádření. Jestli vás zajímá kniha filozofických esejů, k nimž autora inspirovaly Malickovy filmy, tak prosím. Jestli byste rádi knihu o filmech Terrence Malicka, poohlédněte se jinde.