Zvířata ve Třetí říši přehled
Boria Sax
Domácí mazlíčci, obětní beránci a holocaust. Historická studie poukazuje na důležité a dosud nezkoumané vazby mezi tím, jak zacházeli nacisté se zvířaty a jak zacházeli s lidmi, které považovali za biologicky méněcenné, zejména s Židy, Romy, homosexuály či duševně nemocnými. Kniha analyzuje, jak využívali a manipulovali tradiční (judaistické, křesťanské, polyteistické) i novodobé postoje ke zvířatům a poznatky moderní biologie, aby odpovídaly jejich vlastní symbolice, mocenským zájmům a ospravedlnění genocidy. Inspirativní práce si všímá širšího kontextu ochrany přírody a boje proti týrání zvířat v nacistickém Německu a souvislosti těchto fenoménů s holocaustem.... celý text
Literatura naučná Historie
Vydáno: 2003 , DokořánOriginální název:
Animals in the Third Reich, 2001
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zvířata ve Třetí říši. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (3)
Kniha mě překvapila. Opravdu velmi zajímavé. Autor se dotýká rozličných oblastí, včetně historie (holocaust, vztah Němců k Židům v té době, z čeho byli Židé obviňováni...), na stranu druhou se dotýká tak trochu i kultury obecně a samozřejmě zvířat a jak byla různá zvířata vnímána za dob Třetí říše (a nejen za ní, autor zmiňuje i jak jsou zvířata vnímána v různých náboženstvích, především v judaismu). Bylo to dost doplňující a fakt zajímavé, doporučuji všem zájemcům o problematiku zvířat obecně a holocaustu.
Líbila se mi autorovo zmínění některých názorů, např. všechny ty kuřata a jiná zvířata, která jdou na porážku kvůli prodeji masa, zažívají rovněž holocaust, akorát v mnohonásobně vyšší míře než zažili Židé. Protože všechny ty kuřata a další, jsou držena těsně vedle sebe a nemají život, jaký by měli za normálních okolností. S tím se také pojí podobizna pekla kde se karta obrátí a zvířata se mstí lidem za to, jak se k nim chovali a tentokrát oni vaří lidi v kotlech.
Nevedel som prísť na to, čo bolo pointou tejto knihy. Ukázať, že vo vzťahu k zvieratám sme všetci nacisti? Alebo naopak, prisúdiť ľuďom súcitiacim so zvieratami nálepku antihumanistov (nacisti snažiaci sa počas vojnových čias o čo najhumánnejšie porážky hospodárskych zvierat sú v tejto knihe jedným z príkladov údajných "paradoxov ľudského myslenia")? Obávam sa, že bohužiaľ druhá možnosť je správna. Časté pripomínanie, že nacisti ctili pohanské symboly a že opovrhovali antropocentrizmom, sa ľahko zvrháva v diskreditáciu pohanstva a anti-antropocentrizmu. Autor sa zamýšľa nad tým, či zákazy kóšer porážok nie sú antisemitizmom, Darwinove vedecké porovnávanie ľudí s opicami považuje za rasizmus. Okrem Darwina boli podľa neho rasisti Ernst Haeckel, Konrad Lorenz, Wilhelm Bölsche a ďalší významní spisovatelia a filozofi.
Zaujímavé sú pasáže, v ktorých sú porovnávaní s nacistami vyznávači judaizmu a kresťanstva – čo sa vzťahu k zvieratám týka. Kto by však mal záujem o túto tému, no bez zbytočného pseudohumanizmu, odporúčam skôr knihu Věčná Treblinka (Charles Patterson).
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (1)
„Mohli bychom být kritizováni za to, že věnujeme tolik pozornosti takovým tvorům, když zároveň umírají lidské bytosti. Emocionální síla příkladů trpících zvířat může být nepochybně využita i zneužita. (...) Příklad, který představují nacisté, by nás tudíž neměl obrátit proti boji za práva zvířat. (...) Měli bychom připustit, že nacisté – až už byly jejich motivy, jaké chtěly – měli pravdu, když uzákonili humánní přístup ke zvířatům. Pravdu měli i v ochraně dravců, například vlků, ale mýlili se v tvrzení, že dravci jsou inteligentnější (...) než jiní živočichové.“
Kniha Zvířata ve Třetí říši v seznamech
v Přečtených | 23x |
v Knihotéce | 8x |
v Chystám se číst | 21x |
v Chci si koupit | 2x |
v dalších seznamech | 1x |
Problém téhle knihy spočívá v tom, že skoro není o zvířatech – a někdy ani o Třetí říši. Boria Sax bere „němé tváře“ jen jako záminku, aby mohl sám se sebou pobesedovat o úžasnosti Židů a judaismu. Třeba v kapitole o beráncích se tak neobjeví jediná skutečná ovce; a v kapitole o vlcích zase skoro chybí Třetí říše. Blahopřeji autorovi k jeho etnickému sebevědomí, ale snad by si je mohl rozvíjet někde mimo studie.
Navíc mají jeho šovinistické pasáže podobu bezvýhradné (sebe)obhajoby až (sebe)adorace. Sax – který je údajně „humanista“ a chce podporovat vědomí „sounáležitosti s přírodou“ – ochotně omlouvá, zkresluje a banalizuje jakoukoli ukrutnost, které se dopouštějí jeho soukmenovci, a to na zvířatech i na lidech (týrání drůbeže o Iom Kippur, genocidu Peršanů v biblické knize „Ester“, a hlavně košer způsob porážky – má-li náhodou někdo pochybnosti, jak strašně při něm zvíře trpí, stačí se podívat na jakékoli video na YouTube).
Kdyby kniha měla nějakou vědeckou hodnotu, takový přístup by ji snížil. Zdůrazňuji: kdyby. Kromě toho totiž s klidem cituje třeba podvržené „vzpomínky“ Mishy Defonsecové na život s vlky, protože se mu hodí, nebo se naopak vysmívá nehodícím se teoriím, které jsou přijímané a dobře podložené – vtiskování, fenozóna (u severního x jižního typu živočichů), manichejský původ dualismu atd.; přičemž například důvodem k zesměšňování Lorenzových teorií je pro něj skutečnost, že Lorenz byl členem NSDAP. A to ponechám stranou pasáže, kde Sax vypravuje děje ze Starého zákona včetně stvoření Adama, jako by skutečně proběhly. Takže věda to není.
Co to tedy je? Výlev Saxových komplexů a nenávistí (zdá se, že i ke zvířatům), sbírka konspiračních teorií a důkaz bytostného nepochopení (byť slušné formální znalosti) německé kultury. Odstavce ani věty na sebe mnohdy nenavazují. Kapitoly působí jako skladiště zajímavostí a absurdit, chybí jim vůdčí myšlenka a pokus o interprataci – kromě závěrů ve stylu „vy všichni jste zlí (skoro)nacisti/rasisti“ (včetně Darwina, Haeckela, Francise Cricka a… no prostě všichni). Poslední oddíl obhajuje zabíjení jatečních zvířat vykrvácením zaživa – s argumentem, že taková vražda má jakožto náboženský rituál „poklidnou atmosféru“.
… A pak jsem na to přišla. Tohle je totiž humoristická kniha! :) Jak jinak by autor mohl výsměšně tvrdit, že „Mauglí byl skoro nacistickým nadčlověkem“, protože v Kiplingově džungli platí řád? Nebo že práce etologa Schenkela je částečně nacistická z toho prostého důvodu, že Schenkel žil v Basileji, „což je blízko Německa“? Nebo že nacistický zákon na ochranu zvířat byl ve skutečnosti útokem na Francouze, jelikož na rozdíl od francouzského práva chránil všechna zvířata, a ne jen domácí mazlíčky?