Eragon aneb Jaké to je sedět na hřbetu draka

recenze

Eragon (2004) 1 z 5 / Jolilinka
Eragon

Na to, jak je tahle kniha známá a oblíbená, mi přijde, že ani v nejmenším není tak dobrá, aby se mohla sklízet takového úspěchu. Na můj vkus je to jen další, zbytečně opěvovaná, nudná a nezajímavá tetralogie, kterou lidi až příliš přeceňují.

Eragona jsem si koupila jen proto, že je to tak známá kniha, a tak jsem na ni měla očekávání, ne sice až příliš velká, ale přesto jsem čekala, že to bude stát za to. Bohužel jsem se velmi spletla.

Eragonův příběh mě vůbec nevtáhl do děje, rozhodně to není ten typ knihy, od kterého byste se nemohli odtrhnout, který by vás tak poutal, až byste nemohli přestat číst. Naopak, kniha je nezáživná, nudná a hrozně špatně se čte. Naprosto obdivuji lidi, kteří přečetli celou sérii hned několikrát a ještě je to neomrzelo.

Eragon je obyčejný vesnický kluk se zcela obyčejným životem. Jednoho dne však najde dračí vejce a jeho život se rázem změní. Čeká ho úprk z vesnice, putování Královstvím a strastiplná cesta.

Jak překvapivé, že? Vždycky se tím nejvýjimečnějším stane právě ta neobyčejnější postava z celé knihy. Co by to bylo za knihu, kde by to tak nebylo? Toho se opravdu dočkáme úplně všude, takže v tomto ohledu není kniha ani trochu originální. Pak jsou tu draci: ty také najdeme ve spoustě knih a ani v této knížce to není žádnou horkou novinkou.

Nemohu říct, že Eragon není skvěle propracovaný příběh, který byl nejspíš šíleně dlouho vymýšlen. Zápletka je opravdu velká a rozuzlení stále nepřichází. Přesto v knize není téměř nic napínavého a celou jsem ji přečetla jen a pouze z nutnosti.

Netuším, jak se tahle nudná a nezajímavá, navíc příšerným stylem napsaná kniha mohla stát světovým bestsellerem. Čte se špatně, děj je nudný a téměř se nehne z místa. Kniha je nezáživná a opravdu špatně podaná, navíc originalita je opravdu na štíru. Tedy alespoň v některých záležitostech. Jiné originalitou přímo překypují, to však stále není nic, co by mě překvapilo nebo zaujalo.

Film je snad ještě mnohem horší než kniha. Polovinu knížky vynechali, a kdo viděl nejdříve film a až potom četl knížku, nebo ji nečetl vůbec, nejspíš polovinu a možná i víc nepochopí. V tomto ohledu také nechápu, proč nezfilmovali i ostatní díly. Je to zvláštní a divné, navíc film člověka také moc nezaujme a když se nedočká i pokračování ve filmové podobě, nejspíš na něj brzy zapomene. Není to ten typ filmu, ke kterému by se člověk zrovna dvakrát rád vracel.

Celkově hodnotím pouze jednou jedinou hvězdou, a i to mi možná připadá až moc kladné zhodnocení, když uvážím, že kniha nestojí opravdu za nic. Myslete si co chcete, klidně se můžete pokusit můj názor vyvrátit, to mi ani trochu nevadí. Mým názorem však je, že tato kniha je jen další zbytečně opěvovanou a populární knihou, která však v porovnání s tím, jak je známá, není ani z poloviny tak dobrá, i kdyby byla stokrát lepší. Rozhodně nedoporučuji, já sama se k ní rozhodně už nikdy nebudu vracet.


Eragon Eragon Christopher Paolini

Eragon je příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě – Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Erago... více


Komentáře (27)

Přidat komentář

Fantasy01
21.09.2016

DominaCZ, aby bylo jasno já jsem děkování četla, vím o tom co je a není tam napsané a to že tu bráním svou oblíbenou knihu i autora, není nic zlého a navíc kdyby se skutečně jednalo o dílo rodinné, Paolini by určitě nedal za spisovatele jen sebe. A to jestli si myslíte, že to nebylo jeho dílo je jen vaše věcy váš názor, vážně nemám za potřebí se o tomto dohadovat, protože tato kniha je dle mého názoru jedna z nejlepších co jsem četla. A co jsi budeme povídat tak i pan Tolkien, ale také paní Rowlingová, by to bez svých blízkých nezvládli.... a samozdřejmě i mnoha dalších spisovatelů.

DominaCZ
20.09.2016

Recenze přesně vystihuje můj pocit, který jsem taky jasně popsala v komentáři u knihy.
Jen bych chtěla dodat směrem k uživateli Fantasy01 zhruba toto: nadaným pisatelem bych ho nenazývala a také bych ho neoslavovala, protože ta jeho "práce", kterou v údajných 15ti vyprodukoval, nebyla jeho - doporučuji proto řádně si pročíst poděkování, kde jasně píše, že se o vydání zasloužilo jeho RODINNÉ nakladatelství ( kdo jinej by ho protlačil než rodina, že??) a že děkuje mnoha lidem, kteří mu opravili děj a hrubky ( někde děkuje myslím svý babičce, která ho radou ohledně děje donutila rozsáhle změnit začátek - takže čí je potom ten text?? no jasněže lidí kolem něj a na tom vážně nic k obdivu a poklonám není) - proto je pro tolik lidí přeceňovanou, falešnou figurkou.
Chápu nadšení fandů, ale je dobré otevřít oči realitě.


Alienor
07.11.2015

Súhlasím, ani mne sa koľkokrát nepáčilo, čo som čítala. Ale myslím si, že Paolini mal trošku spisovateľsky dozrieť, kým vydal knihu, lebo talent on má, len to bolo nezrelé.

Fantasy01
07.11.2015

Už mě to nebaví, já se vyjádřila jasně a už to tu nechci komentovat. Já jsem twillight nečetla, ale některým se to hold líbí a líbit se jim to bude a populární je hlavně film než kniha. Koukala jsem na vaše přečtené knihy a u některých se mi také nelíbilo jak jsou napsané, ale nemůžu říct že je ten příběh špatný. Ale tady jde taky o věk autora a na to kolik mu je to je skvěle napsaný. Myslím že hodně známých autorů by v jeho věku nic podobného nedokázalo.

Alienor
07.11.2015

No, na väčšine mojich obľúbených kníh milujem každé písmenko, a jediné, čo mi na nich prekáža je, že nie sú dlhšie, nech si kritici rozprávajú čo chcú.
Vôbec nie je pravda, že zle napísaná alebo neoriginálna kniha má menej čitateľov. Niektorí nevedia, že kniha je neoriginálna a niektorí čítajú tak málo, že si neuvedomujú, že je zle napísaná. Ak z toho vynecháme Eragona, tak napríklad séria Twilight je napísaná skutočne hrozne, a koľko si našla fanúšikov.

Fantasy01
07.11.2015

Ovšem že každá kniha má i své špatné stránky, mě třeba zklamal konec, ale to má KAŽDÁ kniha. Tvrdíte že na tom jak je kniha napsaná nezáleží, ale přece když je kniha špatně napsaná o to míň má čtenářů a když kniha není originální, radši si přečtu knihu která je svým způsobem originální a ne okopírovanou knihu. Ale to se přece nedá, aby hold něco neudělal stejně jak říkáte. Tolkien i on udělal hodně věcí stejných jako u starších fantasy knih, ale má úplně originální příběhy a nápady na kterých jsou knihy založeny, stejně jako Paolini. A už mě to tu nebaví řešit, ale věřte že budu bránit jak celí odkaz dračích jezdců, tak i Paoliniho Ps: každý má své mouchy a tak je to i u knížek nic a nikdo není dokonalí.

Alienor
07.11.2015

Niektoré fantasy knihy u nás vychádzali aj pred revolúciou, to je pravda, napríklad Hobit, ale neoznačovali sa ako fantasy a bolo ich málo.
Do Eragona som sa určite nevžila, máte pravdu, bolo to pre mňa priveľmi naivné. Ale každému sa páči niečo iné, niekto knihu miluje, niekto vidí predovšetkým chyby. Aj moje milované knihy majú svojich oponentov, s tým sa nedá nič robiť, oni to tak proste cítia a nijakými argumentami sa k zmene názoru prinútiť nedajú. Buď ich kniha oslovila, alebo nie a nakoniec ani nezáleží na tom, či je originálna a dobre napísaná.

Fantasy01
07.11.2015

ANO můj děda cestoval po celém světě, takže ano má nejstarší knihy v angličtině, ale fantasy se u nás prodávalo daleko dřív, to jsou asi knihy které neznáte. Eragon a vykrádač Tolkiena? tak to je asi hodně velký omyl ano jsou tam stejné rasy, až na několik ras, které jsou v Eragonovi. Páni ani nevím ke komu bych přirovnala Eragona s Safirou a jejich nezlomné pouto to rozhodně v hobitovi a pánu prstenů není, ale i tak jsou i tyto knihy skvělé. Navíc oba autoři své knihy pojali úplně jinak a jsou úplně jinak napsané, trochu je to tím že jsou napsané v úplně jiné době. Ale Eragona by jste četla úplně jinak kdyby jste byla mladá jako já, protože Paolini to pořád psal dětskýma očima. A jak by to Paolini mohl tak zkopírovat, když to psal podle některých událostí svého života? Pochybuji že jste se vžila do celé série jako my kteří, ho známe úplně nazpaměť. A ještě tohle spíš novodobé knihy jsou vykrádače celé seríe odkazu dračích jezdců. a už se s vámi nechci hádat, ale já znám pravdu stejně jako neuvěřitelné množství fanoušků této série kdyby to tak bylo jak tu tvrdíte. Pak by všechny recenze byli úplně jiné, záporné kterých je minimum a pomalu nikdo by neznal knihy zvané ERAGON,ELDEST,BRISINGR,INHERITANCE.

Alienor
07.11.2015

Predpokladám, že váš dedko a otec čítajú v angličtine, lebo fantasy sa v Čechách začala poriadne vydávať až po roku 1989 a ja som s radosťou nakupovala prvé fantasy knihy u nás.
Ono dosť záleží na tom, koľko a čoho sa číta, lebo čím viac a dlhšie čítate, tým viac si všímate podobné až totožné veci a tým viac viete oceniť originalitu a atmosféru príbehu.
Nehovorím, že Paolini niečo skopíroval, on ale zobral nápady, ktoré niekde čítal a prepracoval ich, aby mu sadli do jeho sveta. To sa originalitou nazvať nedá.
Pri čítaní Eragona som myslela hlavne na Tolkiena, Ursulu K. Le Guin a jej Zeměmoří, Drakenov z Pernu, Eddingsa, sériu Dragonlance, Kočkodlaka Xina, Sapkowského, Moressyho. To len čo som si spomenula teraz, keby som hľadala, bolo by toho viac. Viem, že to nerada počujete, ale Eragon je vykrádačka Tolkiena tak veľmi, až je to hanba. Bohužiaľ.

Fantasy01
07.11.2015

No vidíte, já čtu fantasy už od dětství možná nečtu fantasy 20 let (tolik mi ani není) a myslím že na tom ani nezáleží. Ale rozhodně pochopím knihu a také si jí pamatuju jako málo lidí. Sama jsem toho hodně přečetla víc, než někteří dospělí a dokonce knihu i někdy líp chápu-není nad dětskou představivost. Myslíte že by Paolini získával nějaký informace a poté by je zkopíroval do své knížky? v jakých knihách jste četla to, co jsem napsala v předešlém komentáři? Já osobně nikde a to čtu každý den a také knihy s fantasy žánrem řeším se svým tátou a ten čte fantasy víc jak 30 let :O a také mnoho, mnoho věcí v Eragonovi četl jen v Eragonovi a také často o knížkách debatuju s mým dědou který čte fantasy víc jak 60 let takže asi vidíte ten rozdíl a ten toho přečetl opravdu hoooodně myslím že o hodně víc jak vy,stačí se podívat na jeho knihovnu a asi 80% je fantasy a Eragon se mu zdál originální.

Alienor
07.11.2015

Tak ešte raz - knihy sa čítajú z rôznych dôvodov, nielen preto, že sa nám páčia. Učebnice sa mi tiež nepáčili a musela som ich čítať. Knihy sa mi nemusia páčiť na to, aby som z nich mala zážitok.
Asi si nerozumieme v tom, čo je hlavným dôvodom komentárov. Určite ním nie je potopiť knihu, ani keď sa nám nepáčila, ale informovať ostatných čitateľov o svojom názore. Ľudia sme rôzni, pre niekoho sú dôležité pozitívne a pre niekoho hlavne tie negatívne komentáre, a napríklad ja si tie negatívne rada čítam, lebo potom môžem rozmýšľať o svojej obľúbenej knihe z iného pohľadu.
Ako viete, že Paolini vymyslel veľa toho, čo nie je v žiadnych iných knihách? Podľa vášho profilu sa to zistiť nedá, ale ja aj Naias čítame fantasy už viac ako dvadsať rokov a prečítali sme skutočne veľké množstvo fantasy kníh. To, čo Paolini použil, sme už skutočne čítali niekde inde a lepšie napísané, preto nás jeho knihy nudia. Chápem, že ak ste nič také nikdy pred tým nečítali, tak to považujete za nové a objavné, ale bohužiaľ to nie je pravda.

Fantasy01
07.11.2015

Když vás kniha nebaví tak proč ji číst? Aby jste pak říkali těm kterým se ta kniha líbí jak je hrozná? ( nemyslím váš příklad) ale není správně říkat o Eragonovi že je špatně napsaný, protože to tak není .A myslim, že Paolini toho vymyslel vážně hodně co není v žádných jiných knihách. Spíš novodobé knihy si berou příklad z jeho děl

Alienor
07.11.2015

Tie novinky vo svete fantasy literatúry rozhodne nie sú novinkami, o tom celý čas hovorím. Paolini si s tým dal určite veľa práce, to je fakt, ale tie nápady nepochádzajú od neho, ale zo staršej fantasy literatúry. On to iba prepracoval, a presne toto mu odporcovia vytýkajú.
Ako som už napísala, prečítala som všetky Eragonovské knihy a, bohužiaľ, nudili ma, z vyššie uvedeného dôvodu. Samozrejme, že čítam aj knihy, ktoré ma nebavia, prečo nie? Možno ma začnú baviť neskôr, a ak nie, aspoň viem o čom sú a môžem sa v komentároch vyjadrovať k veci. Aj keď ma nebavia, ale som rada, že som si ich prečítala. Či ma niečo baví/nebaví pre mňa nie je kritérium. To skôr, či chcem vedieť, o čom tá kniha je a ako je napísaná, alebo nie.

Fantasy01
07.11.2015

Kdyby ji autorka této recenze celou přečetla, tak by ji nehodnotila za NUDNOU, samozřejmě že když jí Eragon nebavil, je jasné že hodně podstatných věcí si ani nevšimla a pak se ani nemůžete divit, kdybych já něco četla a nebavilo mě to říkala bych si co je to za volovinu, pak bych také mnoho přeskočila a něčeho si ani nevšimla. Kdo čte knížku která ho nebaví? Kdo si pouští film když ho nezaujmula knížka? Když jí ta knížka nebavila po pár kapitolách, tak jí měla odložit a dál ji nečíst nebo ne?
Eragon je ale svým způsobem originální např..... Kdo by vymyslel starověký jazyk, určitě si Paolini s tím dal hodně práce, Eldunarí neboli srdce srdcí , takové pouto mezi drakem a jeho jezdcem, kouzla co z vás vysají veškerou tekutinu, přísahy ve starověkém jazyce, kočkodlaci, ra'zac, urgalové, a mnoho dalších, myslím že tohle byla úplná novinka ve světě fantasy literatury...

Alienor
06.11.2015

Zaujímalo by ma, podľa čoho sa prišlo k záveru, že kniha je hodnotená podľa pár kapitol. V recenzii to nie je, tam sa píše: celou jsem ji přečetla.

KelseyArya
06.11.2015

Samozřejmě existují starší dračí knihy. Kdybych tvrdila že Eragon byl úplně první, tak bych byla hloupá, protože bych zapomněla na Tolkienovo dílo a to by bylo prostě špatně. Já chápu že každý má jiný vkus, ale říkat o Eragonovi že je špatný napsaný , to prostě nejde.

Alienor
06.11.2015

No, ja som prečítala všetky diely. Nie, že by to bolo priamo hrozné, ale nič zvláštne to teda nebolo. Ako už napísala Naias, všetko už som niekde čítala, a podstatne lepšie spracované. A nechápem, prečo by vyjadrenie takéhoto názoru malo byť hejtovanie.
KelseyArya - Eragon vôbec nebola jedna z prvých kníh o drakoch. To, že niektoré tu diskutujúce o žiadnych nevedia, neznamená, že žiadne neboli. Dragonlance a Drakeni z Pernu, napríklad, boli určite pred Eragonom.

Fantasy01
04.11.2015

Přesně tak konečně někdo kdo chápe pointu Paoliniho díla a to že na základě pár stránek komentovat celou knihu

KelseyArya
04.11.2015

Nesouhlasím. Hodnotit knihu podle pár kapitol, to prostě nejde. To je jako kdybyste psali recenzi o filmu jen podle traileru. Stejně dobře ste si mohla přečíst jen popisek na zadní straně knihy. A navíc Eragon byla jedna z prvních knih o dracích. To že je současnost přeplněná knihama o dracích je pravda ale to neznamená že tahle nemůže byt dobrá. Je to jedna z nejlepších knížek co sem četla.

Fantasy01
04.11.2015

Myslim že akorát nepřiznate že mám teď pravdu. Ovšem někomu se to nemusí líbit to chápu, ale ne že budu psát jak je hrozná, příšerná když to tak NENÍ!!! Ja taky neříkám o knížce, která se mi nelíbí že je hrozná a příšerná protože vím to není pravda ale prostě to není můj vkuz, ale rozhodně bych zpochybňovala tak skvělého autora jako je PAOLINi.Samozřejmě ja vážně miluju všechny díly tohoto románu žiju z fantasy ale i kdyby ne tak bych tohle napsala. Tak děkuji a BARZÛL

Naias
04.11.2015

Chápem, že kritika milovaného diela bolí, ale tomu sa nedá odpomôcť. Každý má právo vyjadriť sa, ak nevyjadruje pochybnosti? To mi pripomína moje detstvo a istú vedúcu stranu. A áno, tie záporné hodnotenia o niečom svedčia. O tom, že sú aj takí, ktorým sa Eragon vôbec nepáčil a dovolili si drzo vyjadriť svoj názor dokonca aj v komentároch, na čo majú právo, tak ako aj autorka tejto recenzie a ja. Myslím, že toto handrkovanie nikam nevedie, takže končím. Bene vivas.

Fantasy01
04.11.2015

Tím tu tvrdíte že Paolini nemá talent? Chtěla bych vidět vas v 15 jak něco takového napíšete asi nikdy že?? Ano každý má právo se vyjádřit, ale ne že tady bude zpochybňovat Paoliniho, když se vám to nelíbí tak to nečťete a nerikejte taky jak je to hrozny a příšerný kouknete se na hodnoceni no koukám,koukám a minimálně záporných to o něčem svědčí ne?? Ono když není kniha vážně dobrá je za pozření ji filmovat a dávat do toho peníze když se to nikomu nelíbí? To je blbost ne?

Naias
04.11.2015

Ani ten najväčší počet fanúšikov na svete neznamená, že sa kniha musí páčiť všetkým. Stačí sa pozrieť, koľko užívateľov dalo Eragonovi nízke až veľmi nízke hodnotenie. (Veď čo by mal povedať napríklad taký Saturnin, ktorý vyhral celonárodnú anketu Kniha mého srdce v roku 2009?) Ale či už je Eragon zbožňovaný či zatracovaný, stále platí, že každý má právo vyjadriť svoj názor, počet fanúšikov sem, počet fanúšikov tam. A propos, to, že bola kniha sfilmovaná, nemusí nutne svedčiť o jej kvalite, ale často len o jej popularite.

Fantasy01
04.11.2015

Nemyslím si, že o této knize by se takhle mělo mluvit, to že má Eragon jako jedna z mála knih tolik fanoušků už to něčem svědčí. Kdyby byla kniha tak hrozná a příšerná jak tady tvrdíte, tak by ji moc lidí nečetlo a asi by se ani nenatáčel film. A Barzûl :)

Naias
03.11.2015

Čítam fantasy už vyše dvadsať rokov, prečítala som toho more, aj Eragona a nielen prvú kapitolu. Chcela som totiž vedieť, prečo je tá kniha taká populárna a výsledkom je, že ju už v živote nemienim vziať do ruky, nebolo tam nič, čo by som nečítala už v kope iných kníh. Pokiaľ ide o to „hejtování“, právom každého užívateľa je vyjadriť svoj názor na knihu, či už pozitívny alebo negatívny. Je to hrozné, je to príšerné, ale je to tak. Každý si môže napísať, čo mu napadne, a to bez ohľadu na neodškriepiteľný autorov talent.