Letecká doprava je statisticky stále považována za nejbezpečnější a oproti silniční dopravě hlavně to platí jasně a stále. Ovšem letecké katastrofy jsou brány emotivněji z důvodu většinou vysokého počtu obětí na místě neštěstí a také svou (díkybohu) výjimečností. Když už jednou za čas letadlo praští o zem s vyděšenými cestujícími a nezvládající posádkou, je to událost globálního formátu a s ohledem na množství technologií a investic, které letecký průmysl a společnosti do jednotlivých strojů i celých letek vrážejí, je nutné zjistit příčinu. A to velice rychle.
Aby se hrůza neopakovala a také aby s osudnou vadou nelétala nad obydlenými oblastmi a s plným nákladem cestujících obří letadla vesele dále. Protože pokud letadlo spadne, je to příšerné, ale pokud za chvíli spadne znovu a ze stejné příčiny, je to horší o poznání "to se přece nemuselo znovu stát".
Každá katastrofa odstartuje koloběh šetření, výslechů, sbírání trosek, mediálního šílenství a házení lopat špíny na všechny strany. Pozůstalí chtějí nejprve ostatky, pak odpovědi a nakonec klid. Někteří satisfakci (viz zastřelený dispečer za srážku letadel, z nichž jedno bylo většinou obsazeno dětmi, v názoru na vraha a jeho motivy se veřejnost rozchází dodnes) a vlády dotčených států chtějí hlavně odpovědi.
Vyšetřování je mravenčí práce a na jeho konci bývá velice často pravdivá odpověď a doporučení, které pak při jeho aplikaci do leteckého provozu zachrání mnoho životů. Obecně se dá říci, že téměř každý ztracený život při letecké katastrofě pomůže jinému cestujícímu přežít další let, byť pozůstalým rodinám je tento fakt pouze minimální útěchou. Pokud vůbec nějakou.
A o tomto všem se dočtete práce v knize Letecké katastrofy, která se jednoduchou formou snaží zájemci přiblížit 40 tragických událostí v civilním letectví. Žádná z nich není méně nebo více důležitá a nejedná se vždy o ty nejznámější kauzy (kauza Concord velkou výjimkou). Některé byly různými dokumenty zmiňovány více, některé méně, ale každá zvláště je pomníkem mnoha životů, které byly přetnuty náhle a bez pardonu a zpečetěny ve chvíli, kdy to nemohly čekat.
Za všechny hovoří událost s největším počtem obětí, a to je srážka dvou obřích letadel na malém letišti Los Rodeos, která se na malém horském letišti neměla nikdy setkat a po které zůstala pachuť ega. Byť se nakonec oficiálně jednání kapitána společnosti KLM neprokázalo jako jednoznačně chybové, podezření, že při jiném přístupu by se letadla nesrazila, zůstalo. Ale nelze ignorovat řetězec chyb, ve kterém byl článek nadřazeného postoje kapitána jednoho z dotčených letadel pouze drobným článkem, ale skutečně ne hlavním pojivem.
Kniha nesoudí, pouze předkládá a je zajímavým startem pro zájemce o danou problematiku nebo doplňkem pro zkušenější čtenáře. Už jsem viděla obálku chystaného druhého dílu a už nyní je mi jasné, že si jej nenechám ujít.
Protože každá z těch událostí si stále zaslouží být vzpomínána, aby se už nikdy nemohla opakovat. Byť je všeobecně známé, jako v každém průmyslu, že vidině zisku ustoupí často nejen zdravý rozum, ale i bezpečnost nevinných.
Letecké katastrofy a jejich vyšetřování Lukáš Musil
Létání dopravními letadly je dnes běžnou záležitostí. Pro někoho je to rutina, pro jiného událost. Ale ruku na srdce - každého z nás během bezpečnostní instruktáže před startem někdy napadlo, co by se stalo, kdyby se letadlo zříti... více