Devatenáct pařátů a jeden temný pták

„Chci, aby mé povídky byly jako drápy, které se čtenáři dostanou pod kůži.“

Kniha Znamenitá mrtvola od Agustiny Bazterricy před časem rozdělila čtenáře na dva tábory. Jedni knihu, jejíž děj se odehrává v blízké budoucnosti, kde je kanibalismus legalizován poté, co smrtící virus učinil zvířecí maso pro člověka nepoživatelné, považují za pitomost plnou zbytečného násilí a ti druzí za zdařilý počin, který originálním způsobem poukazuje na problematiku kolem masivní konzumace masa a násilí páchaném na ženách.
Autorka ke svému románu uvedla:
„Znamenitá mrtvola je zamyšlení nad tím, co je kapitalismus – učí nás naturalizovat krutost. Kapitalismus je systém, do kterého se všichni rodíme, máme ho v sobě a patriarchát je součástí tohoto systému. Snažila jsem se pracovat s touto myšlenkou – že se nakonec navzájem všichni sníme. Kvete obchod s bílým masem a žena je na mnoha místech a v mnoha oborech znevýhodňována. Tady v Argentině jsou ženy zabíjeny každý den. Kapitalismus a kanibalismus jsou téměř totožné, nemyslíte?“

Před Agustinou Bazterricou kdysi v přeplněném vlaku masturboval cizí muž. „Nikdo nic neudělal,“ vzpomíná na tento nepříjemný zážitek. Ve spojení s pácháním násilí na ženách v její rodné Argentině, kde bylo v roce 2022 hlášeno 212 vražd žen, tyto rané zkušenosti pěstovaly přesvědčení, že „jelikož jsi žena, může se ti stát cokoliv.“
Tento pocit všudypřítomného ohrožení prostupuje autorčinou sbírkou povídek Devatenáct pařátů a jeden temný pták (Diecinueve garras y un pájaro oscuro,2020 / Nineteen Claws and a Black Bird, 2023), kde na vás čeká opravdu bizarní společnosti. Například se ocitnete ve společnosti ženy toužící ve skrytu duše skončit ve spárech sériového vraha, dentistky, jejíž poklidný život naruší sebevražda jejího souseda, ženy, která se uprostřed Manhattanu pomalu utápí v šílenství nebo muže podezírající svou přítelkyni z toho, že je z jiné planety. Dostane se vám podrobného návodu, jak se (ne)vyrovnat s odchodem partnera, povečeříte s mužem, který za pár okamžiků zemře a společně s pedofilním pedagogem se podíváte pod sukni jeho žačky.

„Mám mezi nohama králíka. Pověděla jsem o tom své kamarádce Isabel. Řekla jsem jí: Iso, nedávno mi mezi nohama vyrostl králík, ty máš taky takového?“


Stejně jako ve Znamenité mrtvole autorka pokračuje ve studii hrůzy. Díky výše zmíněným nepříjemným zkušenostem zde mužskou část populace ukazuje v dosti nelichotivém světle, převážně se jedná o násilníky, devianty a sobecké bytosti. Tentokrát je brutalita protknuta černým humorem a notnou dávkou fantastičnosti. Některé výjevy čtenáře přimrazí svou prostotou, jiné jsou jako temné barokní obrazy plné svíjejících se démonů a nesrozumitelných symbolů. Ve všech se autorka dostává až na dřeň: na dřeň každodennosti, na dřeň jazyka, na dřeň toho nejčernějšího humoru.
Opět je potřeba zmínit provedení knihy, na kterém se rozhodně nešetřilo. Desky pevné vazby jsou opatřeny oranžovým plátýnkem zdobící devatenáct černých pařátů, což vypadá opravdu moc hezky. Další zvláštností je pak proužek textilní záložky specifického tvaru.
Pokud nebyl autorčin předchozí román váš šálek čaje, dejte nyní šanci její povídkové tvorbě, která je pestrá a mnohdy až na hraně poetičnosti.


Devatenáct pařátů a jeden temný pták Devatenáct pařátů a jeden temný pták Agustina Bazterrica

Nová kniha Agustiny Bazterricy se v ničem nepodobá předchozímu románu Znamenitá mrtvola. Snad jedině tím, jak mistrně dovede autorka zacházet s hrůzou, která číhá všude kolem nás, krčí se v těch nejobyčejnějších věcech, situacích,... více


Komentáře (0)

Přidat komentář