Andrew Chapman
australská, 1960
Populární knihy
Nové komentáře u knih Andrew Chapman
Krvavá moře
„Pravé pirátské dobrodružství v němž vy alias hrdina nejste žádným svatouškem ani obyčejným nýmandem, ale jedním ze dvou postrachů moří. S největším rivalem Abdulem se utkáte v závodě o rychlost a loupeživost. A tak přichází dobrodružství, které vyžaduje správnou volbu cesty, riskování a pořádnou dávku štěstí, neboť tentokrát krom svých statistik určujete i statistiky lodi.
Krvavá moře jsou zajímavým dobrodružstvím, které se skládá z desítek malých lokací, jež můžete navštěvovat. Ostrůvky, pevnosti, vesnice... to všechno je fajn, zvláště když vás žene vpřed faktor času (nemůžete své pirátění moc protahovat) a ještě faktor zisku (musíte ale zase naloupit co nejvíc). Jenomže tohle všechno shazuje mimořádně vysoká obtížnost. Především úroveň Síly posádky je zásadní, neboť na ní je založená rychlost vašeho putování ale také zdraví posádky. Jakmile bude tato hodnota klesat vinou bojů, je pravděpodobné, že se vaše cesty začnou protahovat, takže nakonec nestihnete doplout do cíle včas. I hodnota vašeho UB a Úderu posádky (útočná síla lodi) musí být alespoň 11 nebo 12. A dokonce ani s maximálními statistikami a volbou ideální trasy (a že je sakra těžké ji nalézt) to tentokrát nemusí být záruka úspěchu. Krvavá moře jsou vinou nutnosti extrémního štěstí při hodu počátečních statistik i během celé hry doposud jednoznačně nejtěžší knihou!
Za zmínku určitě stojí mapka, která je uvedená na počátku knihy a díky které se můžete orientovat a odhadovat jak dlouhá bude cesta k vaší další zastávce. Rovněž jde o třetí a poslední knihu A. Chapmana v rámci celé FF série. Je zajímavé, že po dvou sci-fi se rozhodl napsat fantasy příběh a myslím, že kdyby to nepřehnal s obtížností, byla by Krvavá moře jeho nejlepší knihou.
Hodnocení příběhu - 30%
Obtížnost - 10/10
Délka - 400 odkazů“... celý text
— Advy
Ketherské bratrstvo
„První kniha série, kterou pro mě bylo skutečně těžké získat. Ale stálo to za to, nejen kvůli sběratelské hodnotě. Bratrstvo je rozhodně unikátní kousek ať už v dobrém či špatném smyslu.
Chapman je první autor (krom J+L) který si už odbyl svoji prvotinu a tak můžete tušit do čeho jdete. Bratrstvo je opět sci-fi dílem, obsahuje herní mechanismy podobné Vesmírnému zabijákovi ale je mnohem odvážnější svým žánrem, který se blíží detektivce a to celkem košaté, s hromadou voleb a řešení daných situací. Nabízí vyslýchání svědků, hodně údajů a postav ale i akční pasáže jako třeba působivou honičku auty. Teprve ke konci se cesty sjednotí do lineárního finále.
Bratrstvo je docela krátké, ideální cesta dokonce velmi krátká ale zato je zajímavé knihu hrát při dalších pokusech o její překonání. Kupodivu těch pokusů ale moc nebude. Bratrstvo je lehké, obsahuje málo zákeřných míst, jen minimum soubojů a má hned dva konce, dobrý a lepší.
Bratrstvo je v rámci celé FF série podobě unikátní jako byl třeba Pekelný dům ale zdaleka si nezískalo takovou oblibu. Nejen tady platí, že čtenáři řadí Bratrstvo mezi nejslabší knihy celé série, čemuž napomáhá nejen námět a žánr ale i styl vyprávění a vskutku bídné kresby. Pokud máte jen pár FF gamebooků a Bratrstvo mezi nimi, patrně ho taky pošlete do kopru, ovšem myslím, že pro fanoušky a hráče celé série může být Ketherské bratrstvo svěží jednohubka.
Hodnocení příběhu - 50%
Obtížnost - 2/10
Délka - 400 odkazů“... celý text
— Advy
Vesmírný zabiják
„Po velmi dlouhé době se série vrací do sci-fi prostředí a to rovnou pod novým autorem. Chapman sice není mezi fanoušky moc oblíbeným autorem, nicméně jeho Vesmírný zabiják má celkem šťávu a to nejen stylovou modrou sci-fi obálkou.
Jste drsný zabiják a vaším úkolem je vniknout na vesmírnou loď šíleného vědce Cyruse, najít ho a zlikvidovat. Být tento motiv zasazený do známého fantasy světa, kde by byl Cyrus mágem, asi by to už moc neohromilo, nicméně vesmírné prostředí je pro FF sérii stále originální a neokoukané, tudíž zkoumání "dungeonu" vesmírné lodi je zajímavé a jen čekáte jaké další zkroucené příšernosti, podivné stroje a pitoreskní mutanti se vám postaví do cesty.
Se sci-fi dílem samozřejmě přicházejí i nová pravidla. Výsledky soubojů (respektive působená zranění) se liší dle používané zbraně, při střeleckém souboji házíte proti vlastnímu UB a navíc nosíte zbroj, která chrání před ztrátou staminy. Celkově vzato je obtížnost bojů poměrně nízká, pouze chvíli zabere osvojit si nová pravidla.
Chapman zkouší experimentovat s možnostmi gamebooků. Výsledkem je třeba nepovinná návštěva planety, která tvoří bludiště, v němž je možné chodit stále dokola ve směru světových stran aniž by existovala hranice... bohužel nepříliš záživný experiment.
Druhý nápad s virtuální tankovou bitvou je mimořádně odvážný. Pokus o vytvoření dynamické bitvy na úrovni knihy dokazuje, že to může fungovat i navzdory nutnosti neustálého listování sem a tam a představování si situace na mapce. Je to takový vrchol potenciálu knihy, kdy zábavnost hraničí s otravností. Dál už by to asi chtělo jedině program, textovou adventuru, možnost vizualizace a skutečný virtuální pohyb nepřátelského vozidla. Přesto jde o unikátní experiment a jeden z důvodu proč Vesmírný zabiják nevymizí z paměti ani po dohrání.
Hodnocení příběhu - 20%
Obtížnost - 3/10
Délka - 400 odkazů“... celý text
— Advy
Ketherské bratrstvo
„Dohráno na první pokus, což se u FF gamebooků nestává. Vše již bylo řečeno, ale konec mě vyloženě zklamal... odfláknout finále je fakt trestuhodné. "Udělal jsi co jsi měl.... NEEEEXT".“... celý text
— ParallyShawy
Krvavá moře
„Než jsem zjistil, že tenhle díl existuje, říkal jsem si, že by měli vymyslet dobrodružství na moři - souboje lodí, hledání pokladů - a ono se mi přání splnilo! Jsem za hrabivého a obávaného kapitána pirátů (a otrokáře), což není úplně kladná role, což ale nevadí, je to změna oproti předchozím klaďasům. Kromě boje FtF jsou tu hromadné bitvy mojí posádky, ať už na moři nebo na souši - ta má svůj ÚDER (jako UB) a SÍLU (jako Stamina). SÍLA posádky tu má ještě jednu důležitou roli - určuje, jak rychle plujete. Rychlost je tu vyjádřena počtem dní v LODNÍM DENÍKU - máte 50 dní na to, abyste se dostali ze severního města Tak na jižní ostrov Nippur a přitom nakradli víc zlaťáků než konkurent Abdul Řezník. Cesta k cíli je celkově severojižní, ale může být pokaždé trochu jiná (odbočky na západ/východ), důležité je najít tu optimální a ekonomickou - zbytečně se nezastavovat na místech, kde nezískáte tolik zlata či otroků (ti se pak dají prodat). Škoda, že otroky nešlo využít pro úsporu času aspoň jako pohon lodi, když už ne v bitvách. Celou plavbu vlastně nevíte, kolik zlata stačí, abyste vyhráli sázku. Já když jsem se konečně asi na 15. pokus dostal na Nippur a celý potlučený a vyčerpaný zjistil, že nemám ani polovinu potřebných zlaťáků, spadla mi brada a měl jsem chuť Abdula Řezníka zabít, což už bohužel hra nenabízí. Gamebook patří mezi obtížnější, jak na těžší souboje, tak na spoustu náhlých neúspěšných konců při smůle či při špatných rozhodnutích, tak na nalezení té nejlepší cesty v přiměřeném čase. Zároveň mě dost bavilo prozkoumávat moře, ostrovy a pobřežní města, takže jsem neztratil motivaci ho poctivě dohrát. Taky musím vyzdvihnout jednoduchou a srozumitelnou mapu, která usnadňuje orientaci. Nejednoznačný mi přišel jen způsob jak získávat Staminu - žádný proviant, žádný lektvar, jen odpočinek - v pravidlech je, že za každý den do LODNÍHO DENÍKU si můžu obnovit 1 bod Staminy, což mi přišlo až moc snadné, protože dny stále přibývají a léčíte se tak automaticky. Druhý výklad je ten, že za každý den napsaný do deníku NAVÍC (flákáte se, nikam neplujete) získáte 1 bod Staminy, což by znělo logičtěji a odpovídalo by to obtížnosti hry. Hrál jsem to tak potom s variantou B a šlo to dohrát. Jen je třeba mít vyšší všechny výchozí hodnoty.
Plusy: Zábavný příběh, zajímavé lokace, smysl pro humor, vtipné ilustrace, pomocná mapka, netradiční souboj s kyklopem.
Mínusy: Nejednoznačný způsob obnovování Staminy a až moc velká obtížnost - stačilo by i poloviční množství zlata, už tak je náročné přežít a stihnout to do 50 dní.
Zábavnost: 10/10
Obtížnost: 10/10“... celý text
— jiri0330
Andrew Chapman - knihy
1997 | Krvavá moře |
1996 | Vesmírný zabiják |
1997 | Ketherské bratrstvo |
Žánry autora
Literatura světová Dobrodružné Sci-fi Fantasy Gamebooky
Štítky z knih
Chapman je 2x v oblíbených.
Osobní web autora