Advy Advy komentáře u knih

☰ menu

Pod strašidelným zámkem Pod strašidelným zámkem Steve Jackson

Pod strašidelným zámkem se ukrývá zajímavé dobrodružství pohrávající si s hororem ve fantasy prostředí. Jako přítel barona z Neuburgu přicházíte do jeho města, jenže to je prolezlé zlem až po okraj, všude se potulují hrůzné bestie a za noci by ulicemi chodil jen blázen. Co způsobilo všechno tohle zlo a jak do toho zapadá sám baron? Na tyhle otázky budete muset najít odpověď a nebude to snadné. Tedy... abychom byli upřímní, tak bude. Kniha je spíše průměr po stránce obtížnosti a když trochu přemýšlíte a důvěřujete lidem, kteří se zdají být na vaší straně, dosáhnete cíle na pár pokusů.

Hra je dobře vyvážená, hezky se hraje a hlavně boduje hororovou atmosférou. Evans je sice v kolotoči Fighting Fantasy nový, ale už svým prvním titulem ukazuje, že dobrý příběh napsat umí. Co se herních mechanismů týče, kniha přidává novou statistiku vůle. Ta slouží podobně jako štěstí a budete ji využívat při psychicky i fyzicky náročných úkonech.

Za zmínku určitě stojí ilustrace v knize, které sice mohou působit celkem prostě ale dobře dokreslují hororový nádech knihy. Všechny ty zmutované příšerky a odporné nechutnosti jsou nakresleny bezvadně. 

Hodnocení příběhu - 60%
Obtížnost - 3/10
Délka - 400 odkazů

08.10.2024 4 z 5


Strašlivý netvor Strašlivý netvor Steve Jackson

Strašlivý netvor má v celé dlouhé sérii výjimečné postavení, které ještě umocňuje fakt, že v českém prostředí je to s přehledem nejdražší kniha. S žádnou jinou se v dnešní době neobchoduje za tak přemrštěné peníze (ve srovnání s původní cenou). 

Ale proč je Netvor tak výjimečný? Za prvé kvůli tomu, že Jackson tentokrát zahrál novou kartu a vytvořil příběh kdy ani sám hráč neví, kým anebo čím je vlastně jeho hrdina, což ve výsledku mění koncept i způsob vyprávění knihy, neboť vlastně vůbec netušíte, o co tady jde. Pěkně záludné, tím spíše když vaším hrdinou je krvežíznivé hladové monstrum, které svoji lidštější stránku musí v průběhu děje teprve získávat. Příběh z pohledu příšery. Jackson navíc bere vše hezky zeširoka a tak má příběh nejen více odkazů ale je i výrazně obsáhlejší (delší odkazy) než bývá zvykem.
Netvor je také typický luštěním textu, kdy na základě systému (jež však není úplně bez chyby a obsahuje řadu nepřesností) musíte překládat zdánlivě nesrozumitelné šifry abyste následně mohli zužitkovat jejich obsah. A to si piště, že ho zužitkujete, to by jinak nebyl Jackson, takže je nutné luštění nepodceňovat. Bohužel text návodu k luštění je hodně zavádějící a než pochopíte jak to doopravdy funguje, asi si nad tím budete lámat hlavu pěkně dlouho.

Mimořádně dlouhý úvod knihy poodhalí novou část Alansie. Poprvé je zmíněno město Salamonis odkud přišla první čarodějnice jež praktikovala umění mutací a založila Dree. Dozvíte se o propojení nekromanta Zharradana Marra se starými známými, tedy Zagorem (labyrint v 1. Čaroděj z Ohňové hory) a Balthusem Direm (2. Citadela chaosu). A dojde i na tajemství elfí vesnice v Pavoučím lese a na komplikovanou elfí magii s tím spjatou. Zkrátka Strašlivý netvor je důležitým dílkem Fighting Fantasy série i po stránce vyprávění a budování tohoto zajímavého gamebookového světa.

Strašlivý netvor je také poslední kniha Steva Jacksona a to až do roku 2022. Tímto dílem jeden ze zakladatelů sérii opustil a tak má Strašlivý netvor i svoji mimořádnou symbolickou hodnotu.

Hodnocení příběhu - 100%
Obtížnost - 9/10
Délka - 460 odkazů

08.10.2024 5 z 5


Masky zmaru Masky zmaru Steve Jackson

Robin Waterfield, který předtím napsal už tak docela složitou Vzbouřenou planetu jde v otázce náročnosti ještě dál. Masky zmaru jsou v některých ohledech těžší než Zápas mistrů. Jediná zdánlivě nevinná chyba může být fatální, silných soupeřů je požehnaně, hodů na štěstí i na umění boje je spousta, odhalení kódů je velice těžké (částečně i vinou překladu) a často riskujete smrt i v hodech na číslo (takže ani vysoké počáteční statistiky a dokonalá znalost cesty nejsou zárukou úspěchu). Abyste vůbec měli šanci na vítězství, musíte mít fakt pořádnou dávku herního i reálného štěstí. I při volbě ideální trasy a s maximálními statistikami je šance na vítězství zhruba 10%, což je tristní.

Příběh Masek je klasické fantasy putovní dobrodružství. Zlá čarodějka Morgana chce využít 12 obrů s kouzelnými maskami, aby zničila svět a na vás, jakožto na vládce království Arion je se za Morganou vydat a porazit ji. Děj se odehrává na Khulu (jako 20. Samurajův meč) ale království připomíná spíše dobu rytířů, tak trochu Artušovské legendy a tak. Prostředí není špatné (lesy, podzemí, hrad, zasněžené hory...) a dojde i na pár příběhových zvratů, jenže všechno ruinuje extrémní přestřelená obtížnosti. Jsou knihy jako 6. Labyrint smrti nebo 21. Zápas mistrů, které na vražedné obtížnosti staví, jenže Masky smrti jsou koncipované jako dobrodružství s dějem nikoli jako vražedný dungeon. Když pomalu po každých deseti odkazech najdete nečekanou smrt, není to moc zábavné. 

Masky zmaru jsou unikátní ještě minihrou lovu na tygra, kde na vytyčené mapce házíte za sebe i za tygra a doufáte, že se vám ho povede chytit. Tahle hra naštěstí není povinná, jelikož je velice náročná a šance na výhru je minimální. I tak je to zábavné zpestření.

Hodnocení příběhu - 60%
Obtížnost - 11/10 (extrémní)
Délka - 400 odkazů

08.10.2024 2 z 5


Komando robotů Komando robotů Ian Livingstone

Třetí a poslední kniha Amerického Steva Jacksona dokazuje, že i sci-fi díly mohou překypovat mimořádnou zábavností. Planeta Thalos, kde žijí divocí dinosauři i lidé. Nebo ještě lépe, planeta Thalos, kde za pomocí obřích robotů budete čelit mocným dinosaurům i invazi nepřátelských Karosseanů. Možnost libovolně využívat roboty, kdy každý je jiný a má jiné statistiky i schopnosti, přidává na zábavě. Můžete být bojechtiví tvrďáci a oblíbit si těžké bojové roboty, kteří snesou spoustu ran. Také si ale můžete vyhlédnout roboty rychlé, jejichž používání vám dodá bonusy k UB a někdy vám třeba pomohou se boji zcela vyhnout. Ale pokud jste opravdu drsní, tak nemusíte svést ani jediný souboj robotů a dokončit příběh jen s mečem. To všechno můžete a to všechno by v knihách jiných autorů zřejmě možné nebylo. Proč?
Inu, proto, že Americký Steve opět dokazuje, že s nižší obtížnosti se dá mnohem lépe pracovat a nabídnout hráči mnohem více zábavných možností.

Kniha je maximálně nelineární a i když hráč musí navštěvovat jednotlivá města, je jen na něm do kterých měst zavítá a v jakém pořadí. Klidně se může stát že z nějakého města raději odejdete, protože cítíte, že některé tamní lokace jsou příliš nebezpečné. A když si mezitím seženete mocnějšího robota, do města se vrátíte a můžete ho dál zkoumat. Možnost návratu je něco s čím poprvé přišel právě Americký Steve v 8. Bažina škorpiónů a je zvláštní, že nikoho doposavad nenapadlo vystavět svou knihu s využitím podobného principu.

Příběh má hned tři různá zakončení a protože se od sebe výrazně liší, znovuhratelnost se přímo nabízí. Ostatně, Komando robotů je natolik zábavné a přitom celkem lehké, že by byla škoda ho hrát jen jednou.

Hodnocení příběhu - 40%
Obtížnost - 1/10
Délka - 400 odkazů

24.09.2024 5 z 5


Zápas mistrů Zápas mistrů Ian Livingstone

Zápas mistrů je dějovým pokračováním jedné z nejlegendárnějších knih série (7. Labyrint smrti). Obálka s obřím svalovcem v bílé gladiátorské aréně pod rudou oblohou zase spolehlivě upoutá pozornost jako magnet. To samé bezvadný námět, neboť šílený Carnuss si libuje v gladiátorských hrách a hodlá vítěze své arény poslat do Zápasu mistrů. Jeho bratrem je totiž právě baron Sukumvit, který se po vítězství jistého hrdiny rozhodl labyrint Fangu přebudovat.

Jenže pod vším tím fascinujícím pozlátkem se ukrývá typický Livingstone. Aréna gladiátorů je vlastně jen takovým prologem příběhu, přestože krev, pot a pasti na písku vám nejspíše zachutnají mnohem více než samotný labyrint Fangu. Je to jako prolézat dalším Chrámem zkázy, lineární, bez nápadu, občas okořeněný hádankou, či skvělou kresbou ale přesto fádní, unylé a bez myšlenky. Jediné v čem se Livingstone posunul je obtížnost, neboť přebudovaný labyrint Fangu je MNOHEM těžší. A v tom tkví kámen úrazu...

U Zápasu mistrů to Livingstone posunul na další level, kdy dokonce i s maximálními statistikami a při volbě ideální trasy je šance na výhru sotva 25%. Nevím, co si Livingstone myslí... že lidé přece stejně mohou podvádět, tak proč se obtěžovat dělat hru dle pravidel hratelnou?! Ale přece právě tohle nejvíce přiměje hráče k tomu aby tu a tam zafixlovali. Protože když cítíte, že s vámi autor hry nehraje fér, že je to nespravedlivé, zákeřné a nefér, tak prostě pravidla obejdete. Bohužel, Zápas mistrů je první ale zdaleka ne poslední knihou, jejíž obtížnost je extrémní.

Hodnocení příběhu - 30%
Obtížnost - 11/10 (extrémní)
Délka - 400 odkazů

24.09.2024 2 z 5


Samurajův meč Samurajův meč Steve Jackson

Nevím, jestli si to tvůrci plánují, nicméně i tentokrát je jubilejní díl něco extra. Dvojice spisovatelů, kteří výrazně bodovali Talismanem smrti je zpátky (bohužel naposled) a tentokrát představují fantasy příběh z prostředí Japonských samurajů. Nápaditý příběh o boji a cti doprovázejí bezvadné kresby a celkově vzato se daří perfektně vytvářet atmosféru hrdinných samurajů a jejich velkolepých činů v zemi, kde není nouze o démony, exotické bytosti nebo epické turnaje na pomezí světů.

Honba za legendární Zpívající smrtí, mečem Dai-Katana, je plná soubojů i mimořádně zajímavých protivníků, přičemž výběr speciálního bojového umění na počátku knihy ovlivní jak se dokážete s danými protivníky vypořádat a volba cesty na samém počátku příběhu má zase vliv na obtížnost, neboť i když je konec pouze jeden, vedou k němu dvě košaté cesty. 

Samurajův meč je výjimečný i tím, že dal fantasy světu Jacksona a Livingstonea tvar, propojení a podobu. Tady poprvé je zmíněno, že celý svět se jmenuje Titan a má tři kontinenty.
První je nám dobře známá Allansie, dějiště především Livingstoneových příběhů. S jistotou lze říci, že se v Allansii odehrávaly knihy 1. 2. 3. 5. 6. 7. 9. 14. a 19.
Druhý kontinent je Kakhabad a tam se odehrávala Jacksonova tetralogie MAGIE.
A třetí kontinent je temný Khul a právě na něm se odehrává Samurajův meč.

Po dvaceti dílech FF série (hráno za sebou) už jsem trochu polevoval v zájmu, nicméně svěží Samurajův meč je jako vzpruha dokonalý. Fighting Fantasy je tak neskutečně pestrá série (mění se spisovatelé, pravidla i prostředí) a tak široce rozkročená (napříč žánry, od fantasy ke sci-fi), že omrzet může snad jen gamebook jako takový. Zkrátka hurá do další desítky.

Hodnocení příběhu - 85%
Obtížnost - 6/10
Délka - 400 odkazů

13.09.2024 5 z 5


Démoni z hlubin Démoni z hlubin Ian Livingstone

Další námořní dobrodružství na sebe nenechalo dlouho čekat. Oproti Krvavým mořím jsou ale Démoni z hlubin pojatí klasičtěji. Neobsahují žádná dodatečná pravidla a po dlouhé době dokonce vrací systém proviantu alias čtyřiceti bodů staminy v deseti porcích.

Po útoku děsivého piráta Krvavé sekery je vaše posádka mrtvá, vaše loď Měsíčník vydrancovaná a vy končíte v hlubinách moře. Jenže zdánlivá smrt je jen začátkem. Dopadnete do dávno potopeného magického města Atlantida v němž můžete svobodně dýchat a vaším úkolem je přijít na to, jak piráta porazit a vrátit se živí do Blacksandu.

Démoni z hlubin se svojí kostěnou bestií na obálce působí hrozivě, ale ve skutečnosti je to velice vlídné dobrodružství, které není těžké s trochou štěstí přežít na první pokus (byť nejlepší závěr napoprvé asi netrefíte). Americký Jackson už kdysi prokázal (8. Bažiny škorpiónů), že k tomu aby gamebook byl zábavný, není nutné aby byl i těžký. Je to zkrátka jedna z těch knih, kterou ocení hlavně začátečníci (ačkoli je pravda, že začínat devatenáctým dílem série je trochu zvláštní). Jediná potíž bude s kreslením mapy. Vzhledem k tomu, že se po celou dobu pohybujete pod vodou, bude trochu komplikované vyznačit si jednotlivé úrovně po nichž se budete pohybovat. Příběh má spoustu různých zakončení. Je řada možností jak dojít do konce a přežít, ale to nejlepší zakončení je jen jedno.

Hodnocení příběhu - 50%
Obtížnost - 2/10
Délka - 400 odkazů

13.09.2024 4 z 5


Vzbouřená planeta Vzbouřená planeta Steve Jackson

Se sci-fi díly se v druhé desítce roztrhl pytel. Vzbouřená planeta sice neoplývá poutavým názvem, nebo nepřehlédnutelnou obálkou, ale navzdory jisté nenápadnosti patří k těm nejlepším sci-fi. Námět o mocné rase Arkadianů, kteří utlačují pozemšťany není vůbec špatný, zvláště, když příběh obsahuje cestování napříč planetami s cílem najít potřebné kódové informace a jakožto tajný agent nemůžete na planetách ovládaných zlými mimozemšťany věřit nikomu a už vůbec ne lidem, protože nikdy nevíte, kdo z nich je kolaborant a kdo jen velice podezíravý spojenec.

Kniha je inteligentní, důraz na příběh podporuje i dlouhý úvod a Waterfield, jakožto nový autor na poli FF, dokazuje, že umí potenciál gamebooku využít zase trochu jinak než jeho předchůdci. Proto můžete očekávat velký důraz na informace, hádanky s čísly, hledání informací z textů i obrázků a nutnost správné reakce s okolím. Navíc důsledky vašich rozhodnutí vás často doženou až se zpožděním.

Bohužel, někde v polovině knihy (od planety Halmurius) se situace zhorší a namísto opatrnosti a logiky nastupuje jen štěstí a náhoda. Máte na výběr ze dvou jeskyní, ale v jedné najdete smrt. Jak ji poznat? Nijak, je to o náhodě. Toto bohužel kvalitu knihy hodně shazuje, protože na rozdíl třeba od prvoplánově vražedného Labyrintu smrti nebo na mimořádném štěstí závislých Krvavých mořích se Vzbouřená planeta tváří jako logicky schůdné dobrodružství, které se dá dohrát na 1-2 šťastné pokusy. A přitom jich bude potřeba tak možná deset.

Hodnocení příběhu - 75%
Obtížnost - 8/10
Délka - 400 odkazů

13.09.2024 4 z 5


Najdi SMRT Najdi SMRT Steve Jackson

Najdi SMRT (v originále FEAR - strach) je unikátní sci-fi počin, který se tentokrát točí okolo superhrdinů. Vy jste jedním z nich, jste Stříbrný rytíř, ochránce města Titan a vaším úkolem je chytat různé drobné superzločince s cílem najít od nich stopy a odhalit vůdce organizace SMRT. Celý příběh je nasáklý pachutí Amerických komixů z dob Studené války, kdy si Amíci hráli na to, že existuje skupina hrdinů v pestrobarevných pyžamech, kteří potírají zločince (samozřejmě z východu), co se snaží zničit tu jejich prý ničím nezkaženou zemi. I když se Najdi SMRT snaží vzdávat hold komixům a superhrdinům (Superman, Spiderman...), a zároveň obsahuje kopec legrácek (narážky na Michaela Jacksona, na Čaroděje z Ohňové hory...), tak určitá politická údernost tehdejší doby je z něj patrná, ovšem i to je prvek, který dopomáhá budovat stylovou atmosféru. 

Najdi SMRT je vůbec první knihou v sérii (nepočítejme MAGII), která převyšuje obvyklou délku 400 odkazů. To ale neznamená, že příběh je dlouhý. Ve skutečnosti ho lze dokončit poměrně rychle, ale kniha nabízí velký potenciál znovuhratelnosti. Na začátku si zvolíte jednu ze čtyř superschopností, které následně budete využívat. Každá superschopnost vám pomůže řešit některé situace jedinečným způsobem a tak se průběh dost liší.

Kniha má sice jen jeden závěr, ale volba superschopnosti dost ovlivní její průběh. V zásadě je třeba počítat s tím, že správnou cestu nemáte šanci jen tak odhalit. Je to Jackson, takže možností je vždy celá řada a vzájemně se likvidují. Vlastně je to Jackson v takové formě jako nikdy předtím a tak je celá kniha od začátku do konce neuvěřitelně promyšlená síť odkazů tvořících příběh o maximální nelinearitě. Nemáte sebemenší šanci odtušit, kde najít důležité informace, takže bez podrobné mapy, či spíše schématu provázanosti zločinů si ani neškrtnete. Výsledkem je opravdu velice, velice provázané kriminální dobrodružství, kdy jediná informace, kterou minete způsobí, že jste předem odepsaní, aniž byste to zjistili dříve než na konci.

Hodnocení příběhu - 60%
Obtížnost - 7/10
Délka - 440 odkazů

13.09.2024 3 z 5


Krvavá moře Krvavá moře Steve Jackson

Pravé pirátské dobrodružství v němž vy alias hrdina nejste žádným svatouškem ani obyčejným nýmandem, ale jedním ze dvou postrachů moří. S největším rivalem Abdulem se utkáte v závodě o rychlost a loupeživost. A tak přichází dobrodružství, které vyžaduje správnou volbu cesty, riskování a pořádnou dávku štěstí, neboť tentokrát krom svých statistik určujete i statistiky lodi.

Krvavá moře jsou zajímavým dobrodružstvím, které se skládá z desítek malých lokací, jež můžete navštěvovat. Ostrůvky, pevnosti, vesnice... to všechno je fajn, zvláště když vás žene vpřed faktor času (nemůžete své pirátění moc protahovat) a ještě faktor zisku (musíte ale zase naloupit co nejvíc). Jenomže tohle všechno shazuje mimořádně vysoká obtížnost. Především úroveň Síly posádky je zásadní, neboť na ní je založená rychlost vašeho putování ale také zdraví posádky. Jakmile bude tato hodnota klesat vinou bojů, je pravděpodobné, že se vaše cesty začnou protahovat, takže nakonec nestihnete doplout do cíle včas. I hodnota vašeho UB a Úderu posádky (útočná síla lodi) musí být alespoň 11 nebo 12. A dokonce ani s maximálními statistikami a volbou ideální trasy (a že je sakra těžké ji nalézt) to tentokrát nemusí být záruka úspěchu. Krvavá moře jsou vinou nutnosti extrémního štěstí při hodu počátečních statistik i během celé hry doposud jednoznačně nejtěžší knihou!

Za zmínku určitě stojí mapka, která je uvedená na počátku knihy a díky které se můžete orientovat a odhadovat jak dlouhá bude cesta k vaší další zastávce. Rovněž jde o třetí a poslední knihu A. Chapmana v rámci celé FF série. Je zajímavé, že po dvou sci-fi se rozhodl napsat fantasy příběh a myslím, že kdyby to nepřehnal s obtížností, byla by Krvavá moře jeho nejlepší knihou.

Hodnocení příběhu - 30%
Obtížnost - 10/10
Délka - 400 odkazů

01.09.2024 3 z 5


Ketherské bratrstvo Ketherské bratrstvo Steve Jackson

První kniha série, kterou pro mě bylo skutečně těžké získat. Ale stálo to za to, nejen kvůli sběratelské hodnotě. Bratrstvo je rozhodně unikátní kousek ať už v dobrém či špatném smyslu.
Chapman je první autor (krom J+L) který si už odbyl svoji prvotinu a tak můžete tušit do čeho jdete. Bratrstvo je opět sci-fi dílem, obsahuje herní mechanismy podobné Vesmírnému zabijákovi ale je mnohem odvážnější svým žánrem, který se blíží detektivce a to celkem košaté, s hromadou voleb a řešení daných situací. Nabízí vyslýchání svědků, hodně údajů a postav ale i akční pasáže jako třeba působivou honičku auty. Teprve ke konci se cesty sjednotí do lineárního finále.
Bratrstvo je docela krátké, ideální cesta dokonce velmi krátká ale zato je zajímavé knihu hrát při dalších pokusech o její překonání. Kupodivu těch pokusů ale moc nebude. Bratrstvo je lehké, obsahuje málo zákeřných míst, jen minimum soubojů a má hned dva konce, dobrý a lepší.

Bratrstvo je v rámci celé FF série podobě unikátní jako byl třeba Pekelný dům ale zdaleka si nezískalo takovou oblibu. Nejen tady platí, že čtenáři řadí Bratrstvo mezi nejslabší knihy celé série, čemuž napomáhá nejen námět a žánr ale i styl vyprávění a vskutku bídné kresby. Pokud máte jen pár FF gamebooků a Bratrstvo mezi nimi, patrně ho taky pošlete do kopru, ovšem myslím, že pro fanoušky a hráče celé série může být Ketherské bratrstvo svěží jednohubka.

Hodnocení příběhu - 50%
Obtížnost - 2/10
Délka - 400 odkazů

30.08.2024 3 z 5


Chrám zkázy Chrám zkázy Ian Livingstone

Po dlouhé době se série vrací na kontinent Allansie, kde jsme byli naposledy v 9. díle. Dobré je, že když už je Allansie vybudovaná, může Livingstone snadno propojovat místa, události a děje z minulých knih a dál je rozšiřovat, přičemž letmý pohled na hadí příšernost na obálce dá tušit, že tentokrát půjde o dobrodružství v poušti. Elfí šílenec Malbordus právě tam hledá artefakty pěti draků s nimiž chce ovládnout svět. Chrám zkázy nejvíce navazuje na 3. Prokletý hvozd, krátce se podíváte i do Blacksandu (5. Město zlodějů), nicméně hlavním motivem je putování pouští a dávné město Vatos. Potíž je v tom, že u pouštní výpravy očekáváte přípravu, očekáváte vybavení na cestu, očekáváte zásoby a hlavně inteligentního hrdinu, který do té pouště nepůjde jak na houby do lesa. Ale přesně tak to je. Naprosto zásadní věci pro přežití (dokonce včetně zásob vody!) nacházíte tak jako náhodou a se štěstím.

Vypravěčský styl Livingstonea se vůbec nezlepšil, naopak. Situace, zápletky a nápady jsou snad ještě prostší a lineárnější než dřív. Objevování chrámu ztraceného v poušti má ohromný potenciál, těšíte se na co tam narazíte a přitom je samotný chrám jen dlouhá linie s miniaturními odbočkami. Unylá a dlouhá cesta chrámem bez nápadu a bez napětí. Ono by to nebylo tak hrozné, kdybychom stáli na začátku série ale tohle je už čtrnáctý díl a je dost smutné sledovat jak zakladatel žánru, který má na svém kontě vůbec nejvíce knih, zůstává nejslabším článkem po stránce spisovatelské i navzdory mnoha novým autorům. Ještě že si po Chrámu zkázy dal Livingstone na čas pauzu, takže kdo čte knihy postupně, je šance si od jeho stylu trochu odpočinout.

Hodnocení příběhu - 15%
Obtížnost - 8/10
Délka - 400 odkazů

22.08.2024 2 z 5


Magie: Koruna králů Magie: Koruna králů Steve Jackson

Závěrečný díl MAGIE už při letmém pohledu šokuje svojí tloušťkou, čítající ohromných 800 odkazů! Jde o zřejmě největší gamebook jaký byl kdy napsán a jeho rozklíčování i zdárné dohrání může zabrat celé týdny. Obtížnost výrazně ovlivní vaše pečlivost při dosavadním putování, tedy jestliže máte dostatek surovin pro kouzla, zda máte silné posilující artefakty, zda jste z mystických hadů vytahali informace a především zda se vám je podařilo všechny zabít. Koruna může být žhavé peklo, pokud jste v minulých knihách nedávali pozor a nejste dostatečně připraveni. Nicméně Koruna králů může být i něco málo snesitelnější peklo, pakliže jste byli naopak maximálně pečliví.

Úvodní pasáž při cestě Xamenskými horami je ještě snadná. Skoro jako pokračování minulé knihy. Ale jakmile vstoupíte do pevnosti Mampangu, začíná ten správný odkazový kokteil, který dokáže namíchat jen Jackson. Indicie, odkazy, nápovědy ale i smrtící pasti, nepříjemná setkání a dokonce i dějové zvraty, které dokážou šikovně propojit předešlé knihy. Zdánlivě zbytečné předměty získané v minulých knihách najednou začnou mít své využití, stejně jako na první pohled nesmyslné informace od hadů vám nyní mohou zachránit život. Finále je koncertem Jacksonovy vychytralosti (a kouzla ZET), kdy pan spisovatel mimořádně zákeřnými způsoby využije toho, že je MAGIE čtyřdílným dobrodružstvím. Zkrátka velké vyvrcholení epické ságy, tak jak má být.   

Na kompletní MAGII je úžasné, že každá kniha sice dokáže fungovat jako samostatné dobrodružství, nicméně teprve v případě, že ji hrajete jako jeden obří čtyřdílný příběh, dostane to putování úplně nový rozměr. A když pak přijde konec, zažijete nejen fajnový pocit z překonání velkého kniho-herního dobrodružství ale dost možná přijde i palčivá otázka... zda ještě někdy gamebook nabídne něco podobného, zda v sérii Fighting Fantasy ještě má smysl pokračovat. Ale já myslím, že to smysl má. Je ještě tolik příběhů, tolik nových nápadů a tolik prostředí kam nás FF knihy zavedou. Tolik nových spisovatelů, kteří se pokusí si nás získat i tolik krásných ilustrací. A i když to už nikdy nebude tak velkolepé jako MAGIE, rozhodně má smysl jít, číst a házet kostkou dál.

Hodnocení příběhu - 90%
Obtížnost - 8/10
Délka - 800 odkazů

19.08.2024 5 z 5


Magie: Sedm mystických Hadů Magie: Sedm mystických Hadů Steve Jackson

Konec roku 1984 byl na gamebooky neskutečně bohatý a to platilo i pro MAGII. Jen nějaké tři měsíce po Kharé vyšlo třetí dobrodružství ságy, které zavádí hrdinu do tajemného Baklandu. Putování Baklandem se podobá Shamutantské pahorkatině a protože na konci nečeká žádná šílená magická brána, je kniha relativně dobře dohratelná. Relativně...

Hlavním motivem je totiž hledání sedmi mocných okřídlených hadů a jejich porážení. Bitky s hady možná nezní kdovíjak lákavě ale jen do chvíle než zjistíte, že každý vládne jinému živlu, na každého platí něco jiného a každý vám navíc může poskytnout důležitou nápovědu pro další putování. Vlastně je to jako sedm minibossů a i když napoprvé asi stěží natrefíte na všechny hady, je dobré knihu zkoušet znovu a znovu, dokud se vám nepodaří najít a zlikvidovat všechny. Jedině tak vás totiž do poslední knihy čeká vítaná výhoda (včetně změny statistik v závislosti na počtu poražených hadů).

Hodnocení příběhu - 40%
Obtížnost - 5/10
Délka - 498 odkazů

17.08.2024 5 z 5


Magie: Kharé - bašta zla Magie: Kharé - bašta zla Steve Jackson

Neuplynul ani rok a pokračování MAGIE bylo venku. Obávané město Kharé, o kterém se hojně mluvilo už v prvním díle MAGIE je tady a hned se nabízí srovnání s Livingstoneovým Městem zlodějů. Kharé (Město pastí) je podstatně pestřejší a zábavnější, je plné originálních i hořce vtipných zákeřností (zhulenci, vtípek kněze, nenažraná studna...). Ale  především je městem naprostého chaosu. Ta tam je linearita a přehlednost předchozí Pahorkatiny. Kharé je mimořádně obtížné na orientaci. Je zde mnoho zkratek i nečekaných událostí (splašený kůň, tajemný lektvar, kanalizace...), které vás šoupnou do jiné části města a okamžitě tak ztratíte ponětí o tom kde se vlastně nacházíte.

Je téměř jisté, že Kharé budete muset hrát několikrát než naleznete správný postup, který z vás nevysaje statistiky, umožní vám najít nezbytné části hesla k opuštění města a dá vám šanci čelit následujícím dílům série. Snad největší zákeřnost je právě ta skoková obtížnost mezi první a druhou knihou, kdy u Pahorkatiny máte pocit, že to snad ani nepsal Jackson a u Kharé si rvete vlasy a nechápete jak to, že nemůžete otevřít tu proklatou severní bránu, protože zase nemáte kompletní heslo. Kharé dokonale přesvědčí o tom, jak komplikovaný ale i zábavný gamebook dokáže Jackson napsat. 

Hodnocení příběhu - 40%
Obtížnost - 8/10
Délka - 511 odkazů

13.08.2024 4 z 5


Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou Steve Jackson

V letech 1983-85 Steve Jackson vytvářel unikátní tetralogii MAGIE, která posílá hrdinu napříč celou zemí Kakhabad až do proslulé Mampangské pevnosti za ukradenou Korunou králů. MAGIE je putovní dobrodružství jedinečné dvěma prvky.
1) Maximální provázanost mezi jednotlivými díly, což se promítá na inventáři, který si hráč přenáší ale také na rozhodnutích, jejichž důsledky na hráče dopadnou klidně až v dalších knihách.
2) Hráč má na výběr zda bude bojovníkem anebo mágem. Bojovník má herní styl jako v minulých knihách FF série, ovšem za mága čeká hráče sice omezení -2 UB ale zato možnost využívat kouzla! Na konci knihy je seznam 48 různých kouzel (v originále vyšla knížka kouzel samostatně i s obrázky), které se dle pravidel musí hráč naučit na začátku dobrodružství ale pak už se na ně dívat nesmí. Kouzla se využívají v situacích, které to umožňují, podobně jako u Citadely chaosu. Vtip je v tom, že kouzel je tolik a hráč se je musí naučit, musí znát zkratku každého kouzla, jeho efekt, podmínku pro seslání a rovněž cenu, neboť každé kouzlo stojí mága trochu staminy.

Putování pahorkatinou je velice přehledné, logické a přinese i šanci na zisk mocných předmětů použitelných ve zbytku tetralogie. Venkovské prostředí plné vesniček, přírody a monster jde Jacksonovi dobře a celkově vzato je to skvělý vstup do příběhu. Přestože je pahorkatina delší než běžné knihy, může se příběh zdát být překvapivě krátkým ale to je způsobeno právě tou Jacksonovou tradiční nelineárností a díky kouzlům i rozsáhlými možnostmi řešení vzniklých situací. 

Hodnocení příběhu - 30%
Obtížnost - 2/10
Délka - 456 odkazů

11.08.2024 5 z 5


Fantom ulice Fantom ulice Ian Livingstone

Další sci-fi díl je v režii Livingstonea a na základě jeho předchozích knih není pochyb o tom, že to nebude sranda. Fantom ulice i přes podivný název zavánějící čímsi tajemným, je především typickým "road" příběhem plným motorového oleje a rychlých kol. V postapokalyptickém světě, který jako by z oka vypadl Šílenému Maxovi je populace zdecimovaná a zbytky lidstva se dělí na ty, co chtějí žít v míru a na ty, co chtějí loupit a parazitovat na druhých. Váš úkol je zdánlivě prostý - dojet do vzdáleného města San Angelo za účelem obchodu a vrátit se zpět. Jenomže tenhle obchod bude pekelně horký.

Fantom přináší mnohé inovace v otázce pravidel. Krom sebe máte i svou káru Interceptor, která má vlastní statistiky a vlastní doplňky, jež lze v některých situacích využít. Existují tři druhy bojů, které se od klasiky známé z fantasy příběhů lehce liší. Jde o boj na blízko, o střelecký boj a souboj vozidel. A aby toho nebylo málo, posun v příběhu je velice často podmíněn vlastnictvím vybraného předmětu (nejčastěji kanystrem benzínu) bez kterého jste prostě v háji.

Fantom ulice je těžký. Každý obecný faktor určující celkovou obtížnost je postavený na vysokou úroveň. Ať už jde o volbu správné cesty, vhodné používání předmětů, počet hodů na štěstí nebo UB, význam počátečních statistik, či samotné souboje, tak u všeho je laťka vysoko. Ale přesto je motiv řidiče putujícího nehostinnou krajinou poutavý a táhne vpřed. Fantom ulice je také o trochu kratší než běžné knihy.

Hodnocení příběhu - 60%
Obtížnost - 8/10
Délka - 380 odkazů

07.08.2024 3 z 5


Vesmírný zabiják Vesmírný zabiják Steve Jackson

Po velmi dlouhé době se série vrací do sci-fi prostředí a to rovnou pod novým autorem. Chapman sice není mezi fanoušky moc oblíbeným autorem, nicméně jeho Vesmírný zabiják má celkem šťávu a to nejen stylovou modrou sci-fi obálkou.
Jste drsný zabiják a vaším úkolem je vniknout na vesmírnou loď šíleného vědce Cyruse, najít ho a zlikvidovat. Být tento motiv zasazený do známého fantasy světa, kde by byl Cyrus mágem, asi by to už moc neohromilo, nicméně vesmírné prostředí je pro FF sérii stále originální a neokoukané, tudíž zkoumání "dungeonu" vesmírné lodi je zajímavé a jen čekáte jaké další zkroucené příšernosti, podivné stroje a pitoreskní mutanti se vám postaví do cesty.

Se sci-fi dílem samozřejmě přicházejí i nová pravidla. Výsledky soubojů (respektive působená zranění) se liší dle používané zbraně, při střeleckém souboji házíte proti vlastnímu UB a navíc nosíte zbroj, která chrání před ztrátou staminy. Celkově vzato je obtížnost bojů poměrně nízká, pouze chvíli zabere osvojit si nová pravidla.

Chapman zkouší experimentovat s možnostmi gamebooků. Výsledkem je třeba nepovinná návštěva planety, která tvoří bludiště, v němž je možné chodit stále dokola ve směru světových stran aniž by existovala hranice... bohužel nepříliš záživný experiment.
Druhý nápad s virtuální tankovou bitvou je mimořádně odvážný. Pokus o vytvoření dynamické bitvy na úrovni knihy dokazuje, že to může fungovat i navzdory nutnosti neustálého listování sem a tam a představování si situace na mapce. Je to takový vrchol potenciálu knihy, kdy zábavnost hraničí s otravností. Dál už by to asi chtělo jedině program, textovou adventuru, možnost vizualizace a skutečný virtuální pohyb nepřátelského vozidla. Přesto jde o unikátní experiment a jeden z důvodu proč Vesmírný zabiják nevymizí z paměti ani po dohrání.

Hodnocení příběhu - 20%
Obtížnost - 3/10
Délka - 400 odkazů

05.08.2024 4 z 5


Talisman smrti Talisman smrti Steve Jackson

První desítka knih standardně přes 10 komentářů a Talisman jen tak málo?! Přitom lepší start nové desítky si snad ani nešlo přát. Pod epickou obálkou se skrývá pestré poutavé dobrodružství plné zajímavých postav, napínavých zvratů a krásných a kolikrát až strašidelných ilustrací. Talisman smrti zdánlivě dokazuje, že Jackson a Livingstone vystoupali na vyšší level po stránce spisovatelské. Ve skutečnosti však za příběhem hry stojí spisovatelé Jamie Thomson a Mark Smith. Nenechte se zmást jmény J+L na štítku knihy, protože tahle dvojka tam je nadepsaná vždy, když je autorem knihy někdo třetí.

Hrdina opouští Zemi a ocitá se ve světě Orb, kde se skupina zlotřilých sektářů a démonických bytostí snaží získat proslulý Talisman Smrti, aby vyvolali svého pána - samu Smrt. A do této situace vcházíte vy, Talisman je vám dán do rukou, takže se stáváte živým cílem (asi jako Frodo Pytlík) a je na vás najít cestu zpět do původního světa, čímž bude Talisman v bezpečí.

Talisman smrti není nijak zvláště těžký. Je přehledný, logický, dobře se čte i dobře hraje. Nečekaná smrt někdy končí pouze návratem na záchytný bod (první na začátku knihy, druhý zhruba ve 2/3). Talisman obsahuje zajímavé prostředí a to už ne jen jedno, jako třeba les, město, či dungeon, ale rovnou celý kraj. Najde se tu pár velmi zajímavých postav, v čele se zlou kněžkou Hawkanou nebo drsným Tučevem, který když přijde na scénu, tak hned víte, že bude lepší si nevyskakovat. Společně s Bažinou škorpionů je Talisman knihou, která by neměla chybět v knihovničce občasného hráče.

Hodnocení příběhu - 90%
Obtížnost - 4/10
Délka - 400 odkazů

03.08.2024 5 z 5


Pekelný dům Pekelný dům Steve Jackson

Tvůrci si možná řekli, že pro jubilejní desátý díl velice slibné série by to chtělo něco speciálního. Po hromadě klasických fantasy dobrodružství v pěkném, byť ne vyloženě originálním pojetí a jednom meziplanetární sci-fi přichází něco úplně jiného a dokonce v rámci celé dlouhé série něco unikátního. Pekelný dům je hororová báchorka z 20. století. Nejklasičtější prostředí hororu, strašidelný dům, je převedeno do gamebooku. Co víc si přát?

Váš hrdina pozdě v noci zavítá do starého panského sídla Drom. Jenže zdejší baron Kelnor skrývá nejedno tajemství a jeho sídlo je místem prolezlým démony a zlem. Tuhle noc nebude snadné přežít. Obtížnost knihy je velmi vysoko. Orientace v domě je velmi náročná, zcela nevinné úkony mohou přinést nečekanou smrt a klíčové věci jsou ukryté pod hádankami s kódy. Postup je velmi komplikovaný, mnoho skrytých cest, kterými lze kráčet do slepé uličky nebo vynechat klíčový předmět aniž byste to mohli tušit. No, prostě Jackson je zpátky ve vrcholné formě.

Novinkou knihy je Strach, jehož maximální míru si určíte hodem a který pokud tuto míru překročí, tak automaticky končíte. Střet s hrozivými událostmi vás tedy postupně přivede až do hrobu a hráč tak musí při dalších hrách více a více zvažovat, které místnosti a situace raději vynechat.

Hodnocení příběhu - 80%
Obtížnost - 8/10
Délka - 400 odkazů

01.08.2024