Harold S. Kushner

americká, 1935 - 2023

Populární knihy

Nové komentáře u knih Harold S. Kushner

Když se zlé věci stávají dobrým lidem Když se zlé věci stávají dobrým lidem

Bůh není příčinou našeho neštěstí. Něco je prostě smůla, něco způsobují zlí lidé a něco jsou nevyhnutelné důsledky toho, že jsme lidé, že jsme smrtelní a žijeme ve světě neměnných přírodních zákonů. Bolestné věci, které se nám stávají, nejsou tresty za naše špatné chování, nestávají se nám z nějakého dobrého důvodu, pro který bychom je měli chtít přijmout. Důležité však je, jak s danou situací naložit a jak dokázat dál žít. Kniha je útěchou pro ty, kteří po ztrátě milovaného člověka nevědí, jak dál. Na základě vlastní zkušenosti mohu jenom doporučit.... celý text
Ewwaka


Aby měl život smysl Aby měl život smysl

Ústředním tématem této knihy je lidská potřeba něco znamenat, ujištění, že světu na nás záleží a že jsme nežili nadarmo. Na příbězích jednotlivých lidí ukazuje, že víc než hrdinské činy a velké významné věci jsou důležité vzájemné vztahy a snaha být dobrými lidmi. Potom můžeme skutečně něco znamenat. Doporučuji, pokud nevíte, co dál se svým životem, jste vyhořelí a marně si kladete otázku, proč vlastně jste na tomto světě.... celý text
Ewwaka


Když se zlé věci stávají dobrým lidem Když se zlé věci stávají dobrým lidem

"Nevinné lidi skutečně v tomto životě může postihnout neštěstí. Ale když se to stane, neznamená to, že je Bůh trestá, protože udělali něco zlého." Otázka dobra a zla a proč se zlé skutky dějí dobrý lidem jistě už nejednou trápila mnohého z nás. Nabízí ale Kushner odpověď na tuto základní, biblickou otázku archetypálního rozměru? Podle titulu o to vlastně ani neusiluje. A tak se Kushner nad otázkou filosoficky zamýšlí a čtenáři nabízí celou řadu existenciálních témat, ale taky obskurních odboček typu nesmrtelnost (jako by s ústředním tématem snad souvisela). Zaměřuje se rovněž na dilema, zdali je lepší, aby člověk byl z boží vůle tzv. bez ambicí, emocí a bezúčelné agrese, nebo aby coby lidská bytost byl nadán schopností rozlišovat dobro a zlo a tím pádem měl taky možnost volby dobro či zlo konat. Spousta zajímavých úvah, ale při té vší mentální práci - když vezmeme v úvahu směr Kushnerových úvah - bych uvítala o něco méně slov a odboček. Jsme dobří a jsme zlí. A když jsme zlí, děláme zlé skutky. To nicméně neosvětluje, proč mámu od dětí, kterým věnuje celý svůj čas, přejede vlak nebo se utopí. Tady není koho vinit ze zlých skutků a Kushner opět hledá oporu u Boha. Bůh přitom v jeho očích není tím, kdo trestá a ani člověk sám, nebo jeho blízcí, nemůže za to, co se mu přihodí. Je to zvláštní ideový hermafrodit. Nikdo a nic není za zlo odpovědný, ať už je zlo pácháno cíleně nebo náhodně. Spletitý myšlenkové konstrukt, na jehož konci je nic. Není krutého Boha, není odpovědného člověka, protože ten jej využil své právo volby dané od Boha. Vše se vám děje, vč. koncentráků a hladomoru, není nespravedlivé. Prostě se to děje. Bůh tu pak není od toho, aby člověku pomohl se uzdravit nebo mu zachránit dítě (zapomeňte na modlitby), ale aby vám dal sílu utrpení přestát. Takže každý si nakonec nese to své břemeno sám. Smíření. Buďte silní, říká americký židovský rabín. S rabínem Kushnerem se v zásadních otázkách výkladu víry míjíme. Souhlasím s výchozími premisami, ne tak už vývody. Ale uznávám, že člověku jeho víra dává smysl, stejně jako mnoha dalším dávají naději, proč žít dál. Jeho výklad světa a toho, proč a co se člověku děje, i role Boha a modliteb, je mi sympatický vzhledem k racionalitě, jakou ze své životní zkušenosti získal a aplikuje při výkladu oné základní otázky. Je to v principu velmi civilní přístup k víře a taky trochu alibistický. Bůh v tomto pojetí nemůže prakticky nikoho zklamat, neb vlastně za nic nemůže. On totiž není dokonalý, a proto ani svět, který stvořil, nemůže být dokonalý. Člověka obdařil schopností volby, a tak je za sebe odpovědný sám. Nemusí si zlé věci přivodit, ale měl by se být schopen s nimi vyrovnat. A pokud člověk neuspěje, není to chyba Boha ale člověka. S Kushnerem jsem uzavřela vnitřní dohodu, necháme si každý své pojetí Boha, i když naše pochopení světa nemusí být odlišné. Kushner nabízí celou řadu zajímavých úvah, pro které stojí za to si knihu přečíst. "Bůh, v něhož věřím, dává sílu a odvahu těm, kteří nespravedlivě a bez vlastního přičinění trpí bolestí a strachem ze smrti."... celý text
Rihatama



Když se zlé věci stávají dobrým lidem Když se zlé věci stávají dobrým lidem

Bůh má vzorec, do něhož všechny naše životy zapadají. Jeho vzorec vyžaduje, aby byly některé životy zkroucené, zauzlené nebo zkrácené, zatím co jiné dosahují obdivuhodné délky, ne proto, že by si to jedna nitka zasloužila víc než jiná, ale prostě proto, že to vyžaduje ten vzorec. Utrpení přichází, aby člověka zušlechtilo, aby očistilo jeho myšlenky od pýchy a povrchnosti, aby rozšířilo jeho obzory. Zkrátka smyslem utrpení je náprava toho, co je v osobnosti člověka špatné. Všechno, co se nám v životě stane, má svůj smysl. Nakonec všechno, co se s námi děje, je pro naše dobro. Existuje vždycky nějaký důvod, nebo se některé věci dějí čistě náhodou, bez příčiny? Bolest je užitečný symptom. Bolest signalizuje, že tělu hrozí nebezpečí. Smrt je neoddělitelnou součástí života. Nemůžeme ji vysvětlit, podobně jako nemůžeme vysvětlit život sám. Nemůžeme ji ovládat, někdy dokonce ani odsunout. Jediné, co můžeme udělat, je přestat se ptát, "proč se to stalo", a položit si otázku, "co máme dělat, když už se to stalo". Chceme-li se v neštěstí umět zvednout a jít dál, musíme se především umět přenést přes iracionální pocit, že každé neštěstí je naše chyba, že ej to přímý důsledek našich nedostatků a našeho nesprávného jednání. Všechno, co se na světě děje, nemůžeme ovlivnit. Kdykoliv se zlé věci stanou dobrým lidem, pravděpodobně se objeví pocit, že jsme tomu neštěstí mohli zabránit, kdybychom jednali jinak. A téměř jistě se objeví pocit hněvu. Když se nám stane něco zlého, instinktivně pociťujeme hněv. Je jediný lék na závist: uvědomit si, že lidé, na které žárlíme a kterým závidíme, že mají to, co my postrádáme, mají pravděpodobně své vlastní rány a jizvy. Nikdy nikdo nám neslíbil život bez bolesti a zklamání. Dokážeme snést jakékoli břemeno, když si myslíme, že to má nějaký smysl. Zlé věci, které nás v životě potkávají, nemají žádný smysl samy o sobě. Nestávají se nám z nějakého dobrého důvodu, pro který bychom je měli chtít přijímat. Ale můžeme jim sami smysl dát. Je na nás, abychom své životné tragédie zbavili nesmyslnosti a dali jim určitý význam. Každý si na této knize najde své, ať už věřící nebo nevěřící.... celý text
Kristy.Seb


Když všechno, co jste kdy chtěli, pořád nestačí Když všechno, co jste kdy chtěli, pořád nestačí

Čtivá, nepříliš dlouhá kniha židovského rabína, která se snaží odpovědět na otázku, co může být trvalé a co má smysl ve světě, kde je všechno pomíjivé. Úvodní a závěrečná třetina jsou výborné.... celý text
aleska