Hildur Knútsdóttir

islandská, 1984

Nové komentáře u knih Hildur Knútsdóttir

Krvavá zima Krvavá zima

To se nepovedlo. Jak samotný námět (zlá korporace domluví obchod: necháme mimozemšťany sníst všechny Islanďany, oni nám za to dají nějakou technologii), tak styl a děj (klopotná nuda). To snad nemůže bavit ani týnejdžra (jemuž je to nejspíš určené), natož dospělého.... celý text
janamaluveckova


Krvavá zima Krvavá zima

Nuda, příšerná nuda.
petr8467


Krvavá zima Krvavá zima

Na zabitie nudy je to celkom OK, ale lepšie je nad dejom a konaním postáv príliš nerozmýšľať, pretože často nedáva zmysel. A najviac zo všetkého mi vadí, že sa nevysvetlilo, prečo mimozemšťania triedili a hromadili tie veci (topánky, kabelky, ...) a čo sa potom s týmito vecami stalo.... celý text
tootsie



Krvavá zima Krvavá zima

V Tuhé zimě už Hildur Knútsdóttirová popouští uzdu i romantice, takže nám za časů mimozemského útoku začne bujet milostný trojúhelník. Příběh každopádně navazuje přesně v okamžiku, kdy skončily předchozí Podzimní prázdniny, takže bez zbytečných úvodů jsme zase uprostřed akce. Jenže ta se kupodivu nekoná. Postavy odhalí pravdu o mimozemšťanech (která je ještě pitomější, než by mě kdy napadlo) a pak prožívají různorodá dobrodružství, jež jim všelijak komplikují život, v podstatě podle toho, co autorku zrovna napadne. Konec dobrý, všechno dobré a slabomyslná konspirace umírá společně s posledním řádkem téhle edwoodovské historky. Jedno se však knize upřít nedá a to je čtivost. Strhující atmosféra má blízko k filmu Monstrum, což znamená, že pozornost pomyslné kamery je upřena spíše na hrdiny, než na příčiny okolního dění. A kdyby spisovatelka zůstala v téhle rovině a nepouštěla se do pochybných vysvětlovaček a psychologických dramat, fungovala by její zpráva o krvavé „sklizni“ dokonale.... celý text
trudoš


Krvavá zima Krvavá zima

První část - Podzimní prázdniny - začíná jako typický horor o mimozemské invazi a v tomhle ohledu funguje naprosto skvěle. Hildur Knútsdóttirová se s tím nemaže a události servíruje čtenářům se zručností vyučeného řezníka. Jenže jak je ústřední motiv báječně morbidní, samotné provedení selhává v žánrové přesvědčivosti. Což znamená, že v okamžiku, kdy má ke slovu přijít nějaká ta zápletka, rozehraná hrůza se začne proměňovat v rodinné drama o třech dějstvích. Celek pak má typicky islandský charakter, chladný a žoviální zároveň, přičemž jednotlivé detaily působí nechtěně uměle. A tak jsem neustále narážel na problém s tím, že mně postavy buď vadily pro svou uřvanost, nebo jsem jim emoce nevěřil vůbec. S tím se pak vážou pochybnosti o dějových zvratech, jež jako by chvílemi postrádaly logiku. Ale tady beru v potaz básnickou licenci, stejně jako věk čtenářů, na které kniha cílí. Naneštěstí závěr přichází v tom nejnapínavějším, takže namísto bombastického finále směle na zteč druhého dílu.... celý text
trudoš