Populární knihy
/ všech 27 knihNové komentáře u knih Jiří Synek
Černý bílý nevím
„Sbírka mě oslovila o poznání méně než autorovy "první věty", patrně především proto, že jsem nenašel klíč k nějaké její jednotě a celistvosti, a to dost možná proto, že takový klíč (ač se tak jmenuje její první oddíl) zkrátka není. Samozřejmě nebudeme-li za něj pokládat pestrou a nevyrovnanou nejednotu, roztříštěnost, kterou se tato sbírka vyznačuje. Různé jazykové experimenty jsou snad mnohdy až příliš smělé, aby byly stravitelné a sdělné. Čtenář se navíc občas nedovede zbavit dojmu, že autor jsa v exilu ve Francii a následně Portugalsku prostě dílem přišel o svou někdejší jazykovou vybavenost a svrchovanost, tedy že to skřípe a prokluzuje nikoli cíleně (a pokud, tak neuměle), nýbrž nezáměrně; že došlo k jistému útlumu a jalovým pokusům vinou básníkovy izolace od prostoru rodné řeči (jakkoli Ludvík Kundera si to nemyslí). Mimo to sbírka na několika místech obsahuje i pravděpodobné tiskové chyby (čteno v edici v rámci Sebraných spisů Františka Listopada I). Ale přesto přese všechno - je to Listopad a je tam řada skvělých textů, a to zejména Svatý na dotyk, Cesta, Obrazy z přírody, Broskve, tabák, Český podzim, Nakloněn a Umírání Josefa Hory.“... celý text
— V_M
Jarmark
„Sbírka ještě o fous lepší než Sláva uřknutí (podrobněji viz komentář k ní), a to především díky skvostnému prvnímu oddílu Dramata, který je ovšem jaksi jarmarečnější než druhý oddíl Jarmark. Pln jazykového jemnocitu, brilantní práce s autorovou - zdá se - bezhraničnou slovní zásobou, cílené výrazové neohrabanosti či spíše neotesanosti mnohdy téměř insitní, lehkosti improvizace, humoru či ironie, v níž či z níž přesto mimoděk či záměrně vyvstane čas od času existenciální tíže (a nemusíme při tom ani pomýšlet na to, že sbírka vznikala v závěrečných letech války a možná zčásti i těsně po ní), potýká se s civilistními, všednodenně poetickými "dramaty" lidí obyčejných, triviálních až trapných, jakkoli vystižených v tom všem s leckdy až hrabalovskou vnímavostí, ba - při vší té jízlivosti - empatií. Jedna báseň na ukázku:
CO PRODALA ŠÁTKŮ
Co prodala šátků s haluzkami,
blůzy a plátna a barchety,
po celém okresu panímandy
odívají se u tety.
Co nahlédla různých domácností,
střepů i chlívů i rodiček.
Bohatá velmi na zkušenosti,
na kuří oka a peníze,
jde pěšky, ač se pozdě vrací
a v mracích hvězdy prskají.
Tu dříve nežli dojde k Hradci
přemýšlí dlouze až to zví:
každý má na světě nějakou podobu -
žirafa, kůň či husa. A berani.
Není tu člověk zcela sám bez vzoru.
Já jsem, dí, křeček s lícními torbami.
Druhá část sbírky, titulovaná Jarmark, nabízí delší básně pro mě osobně hůře uchopitelné. Je v nich bezpochyby leccos z toho, co jsem naznačil výše a také v komentáři ke Slávě uřknutí, zároveň však vystupuje do popředí politicky a společensky angažovaná, resp. kritická linka, arci podaná tak dovedně, že básníkův ironický odstup (a opravte mě, jestli to vnímám opačně) od dobového dění a myšlení přečasto balancuje na hraně nejednoznačnosti, nebo možná spíše vcelku zdařilých pastišů a parafrází korunovaných něčím kontextově zcela nepřípadným. Pro určitější představu závěr básně Jarmark na paměť Lenina:
A jaro - konstrukce nové anatomie
v nás žijí jak v hmotě slunce a měsíce;
loďstvo revoluce jede: minolovky, korvety, barkasy, dělníci na nich,
všichni zpívají o Leninovi, ústavě stalinské,
o velkých dějích za krále Holce
ABY BYLA ZA GROŠ VOUCE“... celý text
— V_M
Sláva uřknutí
„V souvislosti se stým výročím básníkova narození jsem se po dlouhých letech vrátil k jeho poezii (a po dlouhé době k poezii čtyřicátých let) a odkryl v jeho první sbírce, napsané za války mladíkem jen lehce přes dvacet (psáno 1943-44), pozoruhodně svěží a originální výpověď, a to jak z hlediska dobového, tak i dnešního čtenáře a kontextu. V podstatě v jisté (někdy zárodečné, jindy už plně rozvinuté) formě obsahuje všechny postupy, jaké autor uplatňuje i v ostatních sbírkách sdružených v devadesátých letech do knížky První věty a i v některých knihách pozdější. Abych byl konkrétnější: je to především obrovská slovní zásoba všech možných rejstříků, využívání asociací a improvizování, zvláštní "arytmická" práce s rytmem a zvukem, svérázný mix lidové písně, surrealismu, poezie všedního dne v duchu Skupiny 42, dobových politicko-kritických aluzí, ale i Halase a Ortena a dědictví českých avantgard. Jedna z pěkných básní, kde je část z výše uvedeného dobře patrná, za všechny:
MELANCHOLIA
Nehybné nebe. Pro nás těžké.
Pro pohyb, který odumřel.
A tmavnou, tmavnou, tmavnou deště
teď stékající po kůře
té země, kterou verboval jsi
nežíti to, co žijeme.
Zemřel a zemřel někdo kdysi
před lety, která píšeme...
A střemcha nad střechou se vine
jak kouř toho hřbitova.
U silnice zemské, stinné,
smutné doslova.“... celý text
— V_M
Final rondi
„Zrovinka za pár dní by mu bylo 100 let (ale nevzal to zkrátka – dožil se 95ti). Je jasné, že si dal jméno podle data narození (26-11-1921) a ze Synka se stal Listopad. Nadějnému básníkovi se do cesty postavil komunismus, a tak se ze své služební cesty do Paříže 1947 už nikdy nevrátil a my, tady, jsme na něj zapomněli. Žil v Lisabonu a po roce 1989 se vracel do vlasti. Když seděli v létě 1990 v Kunštátu s Ludvíkem Kunderou u vínečka „František náhle přistoupil k oknu a hleděl na rudnoucí jeřabiny, za chvíli poodstoupil a v koutku si něco zapisoval a vzápětí mi podal cedulku s názvem Halas tu dobře spí začínající takto: Z okna kontroluje jeřáby/ vodoteče káňata...“ (z doslovu).
Final Rondi vydalo brněnské nakladatelství Petrov v roce 1992, aby splatilo dluh k tomuto originálnímu autorovi. V Kunštátu prý František stál dlouho před plechovou tabulkou s nápisem Chráněné území. „Není to název na sbírku?“ řekl pak.
Listopad je dobrý synek své země a potěší srdce milovníka poezie.
Kdybych nepsal
kdyby Jonáš nevymyslil velrybu
jež ho posléze spolkla
kdyby klasická kytara mlčela
a celé Španělsko pohřbeno
kdyby se mi Bůh nebyl zjevil
magií – technikou náhody
Ježíši nepsal bych“... celý text
— Pablo70
Hymny, zkratky
„K zamyšlení“
— palka452
Jiří Synek knihy
1993 | Daleko blízko |
1995 | Oprava houslí a kytar |
2007 | Rosa definitiva |
1997 | Tristan z města do města |
1996 | První věty |
2001 | Chinatown s Rózou |
2001 | Příští poezie |
2012 | Poesie |
2012 | Andělské schody |
2012 | Poesie II |
Žánry autora
Synek je 1x v oblíbených.