Michael Sandel
americká, 1953
Populární knihy
Nové komentáře u knih Michael Sandel
Tyranie zásluh: Kam se podělo obecné dobro?
„Mám za to, že společenské problémy, které Sandel pojmenovává, mají co dočinění s absencí nějakého věrohodného společenského programu, který by přinášel sjednocující vizi, kam nebo za jakým účelem by měla společnost kooperativně směřovat. Takovou vizi v minulosti tradičně přinášelo náboženství (např. vize spásy v křesťanství) a je pravděpodobné, že jakýkoli společensky sjednocující program s tímto potenciálem musí mít náboženský charakter (přesvědčivost hodnotového programu odvisí od jeho cíle: pokud se nezaobírá transcendencí, pak vyznívá přinejmenším provizorně). Pokud se takový společensko-kulturní rámec rozpadne – přestane být pro většinu lidí věrohodný – a nic podobně silného jej nenahradí, pak se primární motivace snadno přesune na úroveň prosperity jedince (individualismus) nebo nějaké nadpersonální identity (nacionalismus). Spolupráci v utváření "přesahujícího božího díla" nahrazuje soutěž (individualistický liberalismus). Humanismus coby aktuální obecný ideový rámec zřejmě není natolik přesvědčivý, aby si individualistické touhy a přání dostatečně podmanil. Vzniká tedy Sandelem kritizovaná meritokratická arogance a spolu s ní frustrace, stres atd. (Sandel ovšem ve své knize popisuje specifické, kulturně společenské podmínky v USA, kde je situace možná vyhrocenější než jinde, jak několikrát sám tvrdí.)
Sandelova argumentace mi však připadá pochybná, jelikož autor na místo liberalismu nepřináší žádnou lepší, tj. přesvědčivější ideovou náplň, která by absenci účinnější sjednocující společenské "ideologie" kompenzovala. Kritizuje individualistický liberalismus (a meritokracii jako jeho ústřední nástroj), ale hodlá jej nahradit čím? Relativizací individuálních výkonů a důslednějším zhodnocováním příspěvků k obecnému dobru…
Existují protikladné interpretace, jakou autonomii má morální činitel. Jedna důvěřuje tomu, že člověk je plně autonomní a svobodná bytost, a tudíž si může za své úspěchy i neúspěchy sám. Druhá naopak tvrdí, že autonomie a de facto i svobodná vůle jsou pouhou iluzí, každý je tedy determinován svým okolím. V prvním případě vyvstává meritokratická zpupnost u těch, kteří v rámci pravidel společenské soutěže vyhráli (přestože jsou jejich zásluhy na vítězství nejspíš mnohem menší, než si sami myslí), a naopak frustrace u těch, co v soutěži neuspěli, přičemž jim společenská víra v individuální autonomii naznačuje, že si za selhání mohou vlastně sami. Sandel tuhle nezdravou meritokratickou soutěž navrhuje nahradit opakem: interpretací, že úspěch je věcí náhody a obtížně ovlivnitelných vnějších skutečností.
Sandel si tedy myslí, že lidé budou šťastnější tehdy, když soutěž a víru sama v sebe, která však často přináší stres a frustraci, nahradí fatalismus a všeobecná rezignace na individuální úsilí. Možná by to fungovalo, kdyby snad právě existoval nějaký věrohodný sjednocující kulturně-společenský program, který by lidem přinesl sdílené uspokojení v něčem přesahujícím – nic takového ovšem neexistuje, respektive pokud ano, ani zdaleka nezastiňuje hodnotu individualistického liberalismu. Domnívám se, že za takových okolností lidé chtějí soutěžit a chtějí věřit ve vlastní úspěch, i s negativy, které se s tím pojí. Společnost plná individuí, která přestala věřit ve vlastní úsilí, by podle mého názoru byla ještě frustrovanější než ta stávající.
Sandel kritizuje Rawlsovu teorii spravedlnosti proto, že Rawls v ní sice nespojuje legitimní nároky a morální zásluhy, ale prakticky k tomuto spojení ve společnosti stejně dochází (lidé mají dle Sandela nesprávný pocit, že kdo něco legitimně získal, ten si to morálně zasloužil). Rawls se snaží předejít tomu, aby byl určitý životní styl společensky apriorně preferovaný – Sandelovo "obecné dobro" je dle Rawlse teprve výsledkem společenské interakce. Dle Sandela je to špatně, neboť se v tomto rádoby neutrálním liberálním systému spojuje dobro právě s legitimním úspěchem (tj. například s úspěchem dle pravidel trhu), který ovšem není skutečnou zásluhou úspěšného jedince. Tento všeobecně rozšířený omyl pak vede k meritokratické aroganci na jedné a frustraci z vlastního selhání na druhé straně společenského spektra. Sandel ovšem na rozdíl od Rawlse předpokládá, že obecné dobro apriorně poznatelné je a že máme činy hodnotit dle toho, kterak právě k obecnému dobru přispívají. I Sandel si však uvědomuje, že přesně stanovit obecné dobro ve všech ohledech je velmi obtížné – tvrdí tedy, že je třeba vést diskuzi, jaké činy k dobru přispívají a jaké už méně atd. Což je taková drobná podlost v jeho argumentaci: předpokládá, že obecné dobro už nějak známe (už teď dokážeme podle kritérií obecného dobra lidské činy posuzovat), ale protože jej zároveň neznáme dost dobře, musíme se jej snažit průběžně poznávat. Je to vlastně situace, kterou lze lehce zneužít a prosadit právě takové pojetí obecného dobra, které nese dílčí hodnoty samozvaných morálních autorit – tedy přesně to, čemu se ve své teorii Rawls brání.
Shrnuto a podtrženo, i když má v mnoha věcech pravdu, přijde mi, že je Sandel demagog, který prosazuje svoji konzervativní, dokonce bych řekl kvazi-náboženskou agendu (prosazuje "milost", které se nám odkudsi dostává, proti "zásluhám") a tváří se při tom dobromyslně a svobodomyslně.“... celý text
— 3497299
Tyranie zásluh: Kam se podělo obecné dobro?
„Doporučuju všem. Kniha povahu současného narativu v zapadních společnostech, že každý má přesně to, co si zaslouží, protože přece každý se může vypracovat, jít na vysokou, a mít se raz dva líp. Úspěšní si mohou za svůj úspěch, neúspěšní za neúspěch. Basta! Je tady vysoká škola a pokud na ni jdeš, budeš úspěšný. Tvoje chyba, že tam nejdeš - ale pak si nám nestěžuj, že nemáš na hypotéku. Shrnuje tam na stále nových a nových příkladech, jak se tato mantra tyranie zásluh dostala pod kůži všem politikům, kteří neustále mluví o tom, co si kdo zaslouží. Jako by celý náš život byl závodem a soutěží, kde mají všichni stejné startovní podmínky.
Tak to ale, jak dobře víme, není.
Velmi dobře se to čte, autor tam popisuje, že právě arogance úspěšných a vzdělaných nad neúspěšnými a nevzdělanými vedla k Brexitu a Trumpovi, a pokud dramaticky nezměníme povahu daní, nebudeme více danit finančnictví, méně danit práci lidí a více spotřebu (tedy dávat více úcty práci a méně spotřebě) a také pokud nenavrátíme lidem pocit důstojnosti z jejich práce, tak nás smete vlna populismu. To stejné nám predikovali někteří autoři už v polovině minulého století. A nespletli se. Jen jsme k té vlně populismu došli ještě o trochu dřív.
Kniha je opravdu podnětná. Člověk snáze pochopí, proč mnozí lidé tak neradi naslouchají “elitám, vzdělancům, chytrákům a úspěšným. Elity a vládnoucí politici neustále opakují, že se každý má tak, jak si zaslouží. A lidé dřou seč jim síly stačí a přesto je úspěch míjí. A míjí je taky úcta a podmínky k životu, který by se dal nazvat spokojený a důstojný. Cítí tu lež, která se neustále opakuje z úst mnoha politiků. V elitách vidí tuto nespravedlnost, proto je nechtějí poslouchat, nechtějí se nechat poučovat.
Dalo by se o tom psát a debatovat dlouho. Každopádně - je to čtivé, je to psané velmi srozumitelným jazykem a je to podle mě opravdu důležité k pochopení nespokojenosti mnoha lidí s "elitami".“... celý text
— ivokick
Spravedlnost: Co je správné dělat
„Sandel na řadě příkladů zkouší hranice naší morálky a etiky. Tím neuvěřitelně podněcuje čtenáře k přemýšlení a přehodnocování vlastních pozic na nejrůznější otázky. Jestli tedy něco tato kniha je, tak je podnětná.
Forma je nicméně trochu unavující. Sandel představí myšlenky, ukáže k tomu několik příkladů, nad kterými se má čtenář zamyslet a které mají ukázat nejednoznačnost "spravedlivého" řešení, poté čtenáři pro jistotu shrne, co chtěl příklady říct, představí k tomu nějakého souvisejícího filosofa a jeho dílo, a na konci z toho něco vyvodí. Toto se opakuje celou knihou. A bohužel občas se Sandel dost zdlouhavě opakuje.
Kniha tedy funguje jako průvodce vývojem filosofie etiky a spravedlnosti (Bentham, Mills, Rawls, Kant, Aristoteles...) a jejich směrů (utilitarismus, libertariánství, teorie spravedlnosti, kategorický imperativ...). Funguje i jako zdroj myšlenkových experimentů v etice. Bohužel jako celek je ale poněkud rozvleklá a opakující se.“... celý text
— memphisz
Tyranie zásluh: Kam se podělo obecné dobro?
„Sandel je samozřejmě jeden z předních filozofů současnosti, který umí podat i složité věci záživným a popularizujícím způsobem. V knize mi vadilo poměrně časté argumentování kvantitativními údaji, kolikrát ten který prezident použil nějaké slovo či sousloví ve svém projevu. Autor vysvětluje polarizaci společnosti rozdíly v socioekonomickém zázemí, avšak nevysvětluje, proč existují z této souvislosti i početné výjimky.“... celý text
— Vituss
Spravedlnost: Co je správné dělat
„Myslím si, že dílo je čtivé a přináší několik momentu k zamyšlení. Ukazuje jednotlivé názory filosofů a politologů na různá témata, nejen spravedlnosti.“... celý text
— MišCA
Michael Sandel - knihy
2022 | Tyranie zásluh: Kam se podělo obecné dobro? |
2015 | Spravedlnost: Co je správné dělat |
2013 | Co si za peníze (ne)koupíte |
2020 | Jak trhy vytlačují morálku |
Žánry autora
Literatura naučná Ekonomie a obchod Filozofie Politologie, mezinárodní vztahy
Štítky z knih
morálka kapitalismus demokracie spravedlnost politologie
Sandel je 4x v oblíbených.
Osobní web autora