Populární knihy

/ všech 6 knih

Nové komentáře u knih Ondřej Slanina

Slavná románská filmová klasika Slavná románská filmová klasika

Počíst si o francouzských a italských filmech není špatný nápad. Já bych vybírala jinak, ale vkus je subjektivní, takže o tom mluvit nebudu. Co ale zmínit musím je, že už jsem dlouho neměla v ruce něco tak špatně napsaného. Nejde jen o obrovské množství různých překlepů, chybějících písmen a někdy i hrubek (korektorka Lenka Klecánová by se měla velice stydět), ale o kostrbaté věty typu: 'Jeden z nejlepších filmařů současnosti Jean Pierre Jeneut (sic!) při natočení filmu Příliš dlouhé zásnuby velmi poctivě pracoval s retrospektivou a filmaři v Nedotknutelných sice takovou potřebu přímo nemají, ale v jedné scéně, kdy je třeba lámat chleba ukáží nebývalé množství invence, které sice běžný divák nepostřehne, ale jako filmař je musím ocenit.' - Běžný divák nepostřehne a zde se nedočte, takže běžným divákem zůstane. Co se dá dělat. 'Film je to každopádně velmi silný a pro lidi, kteří si nedávají do knih jako záložky víčko od masové konzervy budou závěrečné obrazy příjemné asi jako švihnutí prknem po zátylku.' - Co tím chce básník říci? 'Je to Giovanniho hlavní motiv v jeho filmové tvorbě, a pokud přežijete vlastní smrt, kdy máte skončit pod gilotinou, je docela logické, že se pak ozýváte, aby se už nic takového nestalo.' - To vypadá zajímavě, možnost dozvědět se něco o režiséru Giovannim, který asi běžnému českému čtenáři není příliš povědomý. U zmíněného filmu (Černý talár pro vraha) už toho ale více není, čtenář, který touží vědět, jak to bylo s Giovannim a trestem smrti, dojde uspokojení až o dvacet stránek dál, u režisérova dalšího filmu (Dva muži ve městě). Také jsou tu autorovy různé osobní postřehy: 'Já v té době kamarádil s dívkou, která se začala chovat jako Amélie. Roztomilé? Ve skutečnosti je to peklo, milí čtenáři.' - To je vše. Hm, tak jo. 'I z toho důvodu budou cinefilové vždy stranit Godardovi před Truffautem, a to je přesně ta hloupá intelektuálská chyba.' - Ptal se všech cinefilů? 'Potíž je ale pochopitelně v tom, že filmoví kritici mají zřídka smysl pro humor.' - Těžko posoudit. Na Kamila Filu to pravděpodobně sedí. Nějaké zajímavé informace se tu dají najít, otázka je, nakolik se jim dá věřit. Na dvou (!) místech je zmíněno, že Romy Schneider a Alain Delon byli manželé a že Schneider zažádala o rozvod poté, co se jí zdálo, že Delon je v příliš úzkém styku s jistým režisérem. Je známým faktem, že se nikdy nevzali (čehož Delon ve stáří údajně litoval) a že snad jejich bouřlivou romanci opustil dopisem. Na jiném místě je zmíněno, že Schneider pocházela z herecké rodiny, otec i babička se profesi věnovali. Ani zmínka o její matce, o které legenda praví, že byla oblíbenou herečkou Hitlera. Nicméně se asi čtyřikrát dočteme, že dcera Jeana Gabina pracovala jako skriptka, takže to bude důležitá a nejspíš pravdivá informace. U filmu Tři muži na zabití je na jedné stránce jednou správně uvedeno Dalila Di Lazzaro a jednou Dalida Di Lazuro. Hlášky z Veselých Velikonoc by potěšily, ale jsou přepsány z jiného dabingu, ne toho, který je v ČR natolik oblíbený, jinak si to nedokážu vysvětlit. 'Jak přežité' nemůže nahradit 'smutné dědictví minulého režimu'. Mrzí mě, že musím být tak kritická, ale ač je kniha vytištěna na luxusním křídovém papíře, je dost obtížně čitelná.... celý text
Calypso


Poutník světem fantazie Poutník světem fantazie

Informačně velmi bohatá publikace, plnící jeden z nemála restů, které má filmová věda vůči československé tvorbě. Většina lidí si bude Otu Hofmana pamatovat asi maximálně jako scénáristu kultovních filmů Lucie postrach ulice a Chobotnice nebo seriálu Návštěvníků, ale díky knize se seznámí i s jeho zajímavým životním příběhem, kariérou šéfdramaturga na Barrandově a řadou dalších klasik, ve kterých měl prsty. Autor poctivě nashromáždil hodně informací i z rodinného archívu díky spolupráci Hofmanova syna a v přehledu filmů v závěrečné části knihy najdete spousta zajímavostí a perliček třeba o koprodukcích se západním Německem. Snad autor bude mít energii napsat víc podobně kvalitních publikací o jiných fenoménech čs. filmu. Kniha má dva menší nedostatky. První je velmi široký formát (použitý patrně kvůli fotkám a úryvkům scénářů), díky kterému se jinak řemeslně kvalitně provedená kniha těžce napolohuje do knihovny a druhý je absence jména Hofmana v názvu knížky. Nebýt náhodného tipu od kamaráda, nikdy bych se skrz hledání v knihovnách nedozvěděl, že vyšlo něco takového, o co jsem měl dlouho zájem.... celý text
Kverulant


Poutník světem fantazie Poutník světem fantazie

Je to kniha, která chce být reprezentativnější, než je a než by musela. Myslím, že povaha obrazového doprovodu i rozmáchlý design je trochu nadbytečný. Uvítal bych sevřenější knihu, ostatně by si ji zasloužil i pan Hofman. Jinak je skvělé, že kniha přináší spoustu informací o skvělém scenáristovi a režisérovi, malé portréty i spolupracovníků a je tedy přehledným zdrojem informací, věřím, že autorizovaným rodinou. Rozmáchlost designu je podle mne plýtvání papírem a kniha se tak nevejde do normální knihovny....... celý text
Apo73



Slavná česká filmová klasika Slavná česká filmová klasika

Je vidět, že se autor vyzná a to co dělá má rád. Já osobně mám s filmem velmi úzký vztah a jednou bych chtěla, aby ho měl i on se mnou... modlím se ke všem bohům nadějí, abych se dostala na FAMU... takže tahle kniha je zkrátka velmi příjemná kulturní jednohubka, která je vhodná pro filmové nadšence, účastníky AZ kvízu nebo Riskuj a v neposlední řadě, doufající studentíky, kteří doufají stejně jako já, že jim tenhle úžasný i komplikovaný svět filmu otevře své dveře... aspon na škvírku...... celý text
knihomolka27


Výkladový slovník exotických materiálů Výkladový slovník exotických materiálů

Na tuto knihu jsem narazil v příruční knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, takže zřejmě nebude tak špatná.
Rigby157