Pascal Quignard
francouzská, 1948
Populární knihy
Nové komentáře u knih Pascal Quignard
Všechna jitra světa
„„Všechna jitra světa jsou nevratná.“
Příběh barokního skladatele a jeho žáka. Příběh o pochopení hudby a vztahu k ní. Souboj mezi rozdílnými postoji k hudbě i životu. Proti sobě zde stojí hudba jako absolutní umění, jako cosi nevyslovitelného, individuálního, osudového, a naproti tomu hudba jako řemeslný prostředek k obživě. Je to souboj stáří a mládí, poklidného smíření a touhy po úspěchu. Teprve léta a prožité zkušenosti dokážou smířit tyto dva tábory.
P. S. filmové zpracování s Gerardem Depardieu z roku 1991 je opravdu povedené. Oproti knize má totiž jednu úžasnou výhodu – hudbu slyšíte.“... celý text
— SSTknihy
Terasa v Římě
„"Když člověk uvádí důvod, ničí lásku.
Opatřit smyslem to, co milujeme, znamená lhát.
Neboť žádná lidská bytost v okamžiku, kdy intenzivně cítí, že je naživu, nezakouší žádnou jinou radost.
A jiného života není."
Extáze a trápení, dalo by se říci. 'Terasa v Římě' v útržkovitých krátkých částech, skoro až odstavcích, předkládá dílky skládačky jednoho života. Rytec Meaume, který se během 17. století zamiluje do mladé dívky, se brzy stane jejím milencem... ale její žárlivý snoubenec mu pak kyselinou poleptá obličej. Dívka pak už o znetvořeného Meaumeho nemá zájem, ale snoubenci stejně řekne, že ho miluje, aby jej přinutila Meaumeho zabít. A tak se rytec vydává na přeskáčkovité putování tam a zpátky po celé Evropě. Tvoří, trpí ("Trpím, když se ocitám v přítomnosti jistých obrazů" ), přemýšlí, občas se dostává do lepších, občas do horších situací. Ačkoliv je to takový obraz života, první polovina mě bavila více, ta tragédie, která tolik ovlivnila život, jako někdo, kdo s kůží má taky problémy to dokážu pochopit, jak to člověka ovlivní v odtažitosti vůči lidem, i když nechce, lidé to zmíní a vám to pak hraje v hlavě.
"Láska spočívá v obrazech, které trýzní ducha. K těmto neodbytným vidinám se připojuje nekonečná promluva k jediné bytosti, jíž je věnováno vše, co člověk zažívá. Tato bytost může být živá nebo mrtvá. Její popis je dán ve snech, neboť v nich nevládne ani vůle ani úmysl. Sny jsou tedy obrazy, Dokonce, přesněji řečeno, sny jsou zároveň předkové a vládci obrazů. Jsem člověk, na kterého obrazy útočí. Vytvářím obrazy, které vystupují z noci. Byl jsem zaslíben jedné dávné lásce, jejíž tělo sice ve skutečnosti nezmizelo, avšak jejíž vidina již nebyla možná, protože jsem ji zakusil v ještě krásnější podobě."
"V určitém věku se už nesetkáváme se životem, ale s časem. Přestáváme vidět, že život se žije. Vidíme čas, který prožívá život zaživa. A to nám svírá srdce. Člověk se chytá kusů dřeva, aby ještě chvíli mohl sledovat to krvavé představení na obou koncích světa a zároveň do něho nespadl."
"Všichni nešťastníci se narodili z hněvu svých zploditelů, který neuhasila následná rozkoš."
"Meaume začne znenadání promlouvat k jakési zesnulé. Vysloví jméno Nanni. Říká: "Ach, tajemstvím mých snů bylo tělo, které se bez přestání vrací. Kdysi se jedna žena zděsila, když spatřila mou tvář. Nenávratně jsem tehdy ztratil to nejpodstatnější ze svého života. Uchoval jsem pohled jejích očí, které na mě obracela. Odmítla však se mnou sdílet svůj život. Musel jsem cestovat po jiných světech, než byl ten její, ale v každém snu, v každém obrazu, v každé vlně, ve všech krajinách viděl jsem něco z ní nebo něco, co ji připomínalo. Vypadal jsem jinak, když jsem ji k sobě přivábil a svedl. " (...) "Jaktěživa jsem neviděla muže, kteří by se cele oddali ženě, kterou milují. A nikdy neviděla muže, kteří by u své družky hledali něco jiného než poslušnost, laskavost, vůni, stravu, pochvalu, vřelé a něžné pohlazení, součást svého rozplozování, vzpomínku na matku. Chybějící ženy jsou stále tady. Nepřítomnost těch, které tolik schází, je den ode dne větší a jejich stín čím dál tmavší. Pravdu má vždycky to, co se vytratilo. Láska je pro mě prachsprostým podvodem."
Rozhovor s mouchou.
7/10“... celý text
— JP
Terasa v Římě
„Něco mezi beletrií a poezií. Taková literatura se mi nečte lehce a nerozumím jí. Některé části jsou poetické a některé erotické... :-) Ale celkový dojem na mě kniha nezanechala, nemám z ní vlastně žádný dojezd, který by mi vrtal hlavou... přečetla jsem, odložila jsem.“... celý text
— EvaEma
Všechna jitra světa
„Zvláštní, určitě zajímavé, jen se k této novele musí člověk dostat ve správném rozpoložení, což u mě úplně nenastalo. I tak bych hodnotil výše, nebýt ostudného množství tiskových chyb, případně překladatelských přehlédnutí, která unikla i korektorovi (byl-li nějaký). Jako velkou otázku si kladu, zda se skutečně jedná v původním textu o violu nebo violon. Přeci jen sedmistrunná viola, která se při hře musí držet mezi koleny, mi přijde i na 17. stol. poněkud zvláštní představa.“... celý text
— vlkcz
Terasa v Římě
„Příjemná kniha, která se rozjede jako Rychle a zběsile 8, jenže pak někde v polovině vyskočil Vin Diesel z auta a knížka už dojela na autopilota. Přiznávám se, že poslední dobou se nad přirovnáními zrovna moc nezamýšlím.
Vzhledem k tomu, že se dobrá polovina zabývá popisem rytin, který vymyšlený rytec vyryl, docela mě přešel zájem se do knihy nějak hlouběji ponořit. To je jako kdybych popisoval, jaký lečo uvařil můj praděda, který nikdy neexistoval. Zbytek knihy se věnuje jeho smutnému životu, který poznamenala nešťastná láska, což jsem si naopak užil, protože si stále sám moc dobře vybavuji, jak jsem Tereze Tiché v sedmé třídě nebyl schopný říct, že ji miluji a díky tomu se nakonec rozhodla pro Tomáše Hejlka, který si s ní vzal hypotéku, třikrát ji vokotil a teď spolu jezdí v neděli na návštěvu k rodičům. A co mám já? Jen playstation, alkohol a nádherný penis :-(“... celý text
— Palivo
Pascal Quignard - knihy
2005 | Bludné stíny |
1998 | Všechna jitra světa |
2011 | Terasa v Římě |
Žánry autora
Literatura světová Novely Romány
Štítky z knih
zfilmováno 17. století Francie hudba francouzská literatura Goncourtova cena
Quignard je 0x v oblíbených.