Populární knihy
Nové komentáře u knih Samuel Noah Kramer
Mytologie starověku
„"Ak uvážime výsledky Kramerovej skupiny, zhrnuté v Mytológií starého sveta, máme v rukách solídne, hodnotné dielo, ktoré nám odovzdáva nové pohľady a nové riešenia veľkej väčšiny mýtických námetov najdôležitejších kultúrnych oblastí starovekého sveta." (Dr. Otakar Klíma v doslove)
Po tejto knihe som siahol, pretože som už nemohol ďalej ignorovať nápadnú medzeru v tematike archaických foriem náboženského života, ktorá má v mojom osobitom prípade simplexnú príčinu. Myslím, že majoritná časť nadšencov mytológie prepadne sile mýtu práve pričinením gréckej mytológie a jej imanentného pôvabu. Zvedavá a neukojená nátura pokračuje retrospektívne k mýtom starovekého Egypta, kde to už nemá takú naratívnu dynamiku, ale časté paralely udržia zvedavosť stále v pohotovosti. Tu som svoju cestu archeológa a genealóga mýtu zdanlivo definitívne ukončil a moja zvedavosť sa vyparila niekam do podsvetia k Ozirisovi. Lesk a bieda mýtov si opätovne získala moju pozornosť na odporúčanie Mirceu Eliade, ale tentokrát som sa rozhodol pátrať po najstarších formách náboženského života a nepokračovať v odhalovaní, už pomerne sofistikovanej podoby náboženstva vo forme mýtov. Prizval som do tejto problematiky Emila Durkheima a spoznal možné hypotézy elementárnych náboženských predstáv - totemizmus, animizmus a naturalizmus a práve tu mi vzniklo ono spomenuté teoretické vákuum, pretože od primitívneho totemizmu po kultivované mýty, inými slovami z Gobokli Tepe na Olymp, to je dlhá cesta, ktorá ostala pre mňa skrytá a neprebádaná. Na túto cestu som vykročil s Kramerovým kolektívom, ktorý ma postupne oboznámil s náboženskými ideológiami Sumeru, Akkadu, Chetitov, Kanaanu, Indie, Číny etc. až sme prišli k Egyptu a Grécku, kde som objavil pozostatky svojej prvej výpravy.“... celý text
— Mimir
Historie začíná v Sumeru
„Ve srovnání s ostatními knížkami, které jsem na dané téma četla, mi tahle přišla poněkud unylejší a sušší. Patrně proto, že ji psal vědec, ne literát.
Vlastní text se četl ještě docela svižně, ale výňatky ze sumerských textů pro mě byly téměř nepřelouskatelnou nudou. Bohužel jsou v českém vydání přeložené z anglického překladu místo z originálu a nepřekládal je básník. Paralelismus se mi dokonale zprotivil, nemůžu ho ani vidět. Navíc má sumerská literatura jisté specifikum: ve chvíli, kdy vrcholí vaše napětí a zájem o text, zpravidla končí střep destičky. Několik ukázek (ze sumerštiny do angličtiny přeložil N. S. Kramer, z angličtiny do češtiny Josef Klíma):
„Byl vesel, vesel, na jílové břehu byl vesel,
na břehu řeky pastýř byl vesel, na břehu řeky,
nadto pastýř ovce si vodil na břehu řeky,
k pastýři, jenž sem tam chodil na břehu řeky,
k němu, jenž pastýř jest, rolník se blížil,
Enkidu, rolník, se blížil.“
(o Dumuzim)
„Ženichu, mému srdci drahý,
příjemná je tvá krása, sladká jako med,
lve, mému srdci drahý,
veliká je tvá krása, sladká jako med.“
(Šusínův zpěv lásky)
„Ó paní má, milostná krásou údů svých...“
(kněžka bohyně lásky Ištary oslavuje manželku krále Šusína)“... celý text
— JulianaH.
Historie začíná v Sumeru
„Zdeněk Mahler: Tehdy jsem si vzpomněl na amerického archeologa Samuela Kramera, který našel v Sumeru deset tisíc hliněných vypalovaných tabulek z doby tři tisíce let před Biblí. A na té nejstarší rozluštil větu: "Kamkoliv pohlédnu, všude na světě jsou stejní pitomci." Tak začíná lidská kultura.“... celý text
— yenda1
Historie začíná v Sumeru
„Kniha jednoduchou a srozumitelnou formou shrnuje základní poznatky o sumerské civilizaci a přes půl století od jejího vzniku je dobrou pomůckou pro seznámení se s historií starověkého Předního Východu, která byla do té doby známa jen velmi kuse, ze zmínek antických autorů a bible. Výsledný dojem nemůže pokazit ani překlad, poplatný poněkud době vzniku českého vydání. Plusem knihy je i fotodokumentace celé řady sumerských artefaktů.“... celý text
— nightlybird
Samuel Noah Kramer knihy
1977 | Mytologie starověku |
1966 | Historie začíná v Sumeru |
Kramer je 1x v oblíbených.