Tereza Matějčková

česká, 1984

Populární knihy

Nové komentáře u knih Tereza Matějčková

Bůh je mrtev, nic není dovoleno Bůh je mrtev, nic není dovoleno

Knihu jsem si koupil ze zvědavosti až poté, co vyhrála cenu Magnesia Litera. Upřímně jsem byl trochu zklamán a překvapen, že tato kniha vyhrála. Ale to jen stranou. Obsahově mi přišla nejlepší střední část, nejvíce zaujal rozhovor s Virginií Despentes. Názorově je autorka více méně konzistentní, interview s autory či mysliteli a zamyšlení nad knihami či studiemi jsou volena tak, že názorově více méně rezonují s názory Matějčkové - což je za mě trochu škoda, protože jsem v průběhu četby měl sílící dojem z efektu názorové bubliny, kterou namísto rozrušování a překonávání rozebírané texty či reprodukované rozhovory spíše posilovaly. Narazil jsem na pár zajímavých podnětů. Kniha určitě není špatná. Zároveň si nemyslím, na základě některých recenzí vyšlých v médiích, že by autorka byla názorově extremistická nebo nenávistná. Ale výhra ceny za publicistiku mě zkrátka překvapila, tím spíš, že jde o sbírku často jednotlivě již publikovaných esejů či článků.... celý text
katakomb


Hegelova fenomenologie světa Hegelova fenomenologie světa

Nedočetla jsem. Bylo to pro me strašně těžko srozumitelné. Filozofii se věnuju jako koníčku jen pár let. Tento komentář píšu jako opatrné varování pro amatérské zájemce o Hegela. Zkusím raději méně ambiciózního Hegela od Petera Singera (Argo).... celý text
seethelight


Bůh je mrtev, nic není dovoleno Bůh je mrtev, nic není dovoleno

Výborná kompilace aktuálních esejů a rozhovorů s osobnostmi, které ovlivňují názory společnosti. Výborné tipy na knihy. Děkuji paní filozofko:-)
Borek9



Kdo tu mluvil o vítězství? Osm cvičení ve filosofické rezignaci Kdo tu mluvil o vítězství? Osm cvičení ve filosofické rezignaci

Paní Matějčkovou občas sleduji na youtube a jejímu mluvenému projevu veskrze rozumím. Je jistě velice inteligentní, vzdělaná a sečtělá. Nejsem fanda do filosofie, ale jména těch filosofů mi nejsou neznámá. Slibovala jsem si od zakoupení této knihy rozšíření vlastních obzorů a poučení. Mám technické vzdělání a v tomto směru pociťuji jistý deficit. Knihu jsem přečetla celou, mezi kapitolami jsem si dávala pauzy na strávení, takže mi to trvalo měsíce. Marná snaha. Nepochopila jsem téměř nic, z každé kapitoly (často vícekrát čtené) jsem porozuměla textu max 20%. Někdy těch 20% bylo opravdu fascinujících, ale vůči vynaložené energii to nemělo smysl. Jsem zřejmě příliš přízemní. Ne dost inteligentní na to, toto číst. V tom případě ale bude mít stejný problém naprostá většina čtenářů. Nechci nikoho odradit, jen upozornit, že to není kniha stravitelná pro širokou masu.... celý text
sasekr


Bůh je mrtev, nic není dovoleno Bůh je mrtev, nic není dovoleno

Když jsem na některé texty narazil samostatně na webu Echa, bylo mi hned jasné, že světonázor autorky mi blízký nebude. Čtou-li se texty ale takhle dohromady, vyjevuje se jejich hloubka a propojenost. Kombinace esejů, recenzí a rozhovorů je formát, který funguje skvěle: dovoluje obsáhnout mnoho perspektiv a hlasů a osvětlit myšlenkové linie propojující minulost se současností. Vychází z toho zajímavé postřehy, podnětné úvahy, zároveň se tak srozumitelně zprostředkovává myšlení současných intelektuálů. A myslím, že tím autorka prokazuje, že vůli a odvahu vést dialog skutečně má, byť se všechny texty musí číst v kontextu jejího prostředí, a to je vrcholně akademické a intelektuální. Pokud si texty přečte někdo, kdo je z prostředí úplně jiného, poprávu mu může připadat, že některé věci zveličuje, rozdmýchává emoce a nebo že některé zkušenosti a jevy záměrně opomíjí. Ve zkratce je pro mě kniha o tom, že upadáme a že nástroje, jak to zastavit a zvednout se, můžeme najít i v minulých zkušenostech, tradicích, hodnotách. Prvním dvěma částem knihy (V myšlení a V těle) vládne pocit, že blbnem: jednak doslova (klesá IQ, slábnou vědomosti, paměť), jednak přeneseně (plašíme se a podlíháme všelijakým dekadentním ideologiím a módám jako transgenderismus, nové pohanství, apokalyptický alarmismus). Třetí část se zabývá rozhádaným světem – tady jsem se trochu ztrácel, např. z rozhovoru s H. Welzerem mi opravdu není jasné, proč bychom neměli vnímat Hitlera a Putina jako zlé. Extrémní psychopaté jsou zlí, protože nemají empatii, ale Hitler a Putin nejsou zlí, protože empatie zřejmě schopní jsou a „jen“ jednají v zajetí pochybné morálky, tudíž s nimi máme jednat? OK, to je hezká úvaha salonního intelektuála, ale nevím, jestli někomu pomůže.... celý text
Myshkin