Zbigniew Herbert

polská, 1924 - 1998

Nová kniha

Mám klepátko od nehlídaných zahrad

Mám klepátko od nehlídaných zahrad - Zbigniew Herbert

Rozsáhlý výbor z poezie jednoho ze zásadních polských básníků Zbigniewa Herberta připravil a přeložil Josef Mlejnek. Herbertova nezaměnitelná poetika, opřená o ... detail knihy

Nové komentáře u knih Zbigniew Herbert

Mám klepátko od nehlídaných zahrad Mám klepátko od nehlídaných zahrad

Básník a esejista Zbigniew Herbert (1924–1998) patří k nejvýznamnějším polským básníkům 20. století, vedle Czesława Miłosze, Wisławy Szymborské, Tadeusze Różewicze či Adama Zagajewského. Nový český výbor z jeho básní, nazvaný Mám klepátko od nehlídaných zahrad, vyšel jako na zavolanou v době, kdy jsem se chtěl k Herbertovi vrátit – mám doma starší výbor z básní Epilog bouře a četl jsem i tři jeho esejistické knihy Barbar v zahradě, Zátiší s udidlem a Labyrint u moře. Takže jsem si přečetl výbor nový. Obsahuje básně ze všech devíti Herbertových sbírek: Struna světla (1956), Hermes, pes a hvězda (1957), Zkoumání objektu (1961), Nápis (1969), Pan Cogito (1974), Zpráva z obleženého města (1983), Žalozpěv k odchodu (1990), Rovigo (1992), Epilog bouře (1998). Herbertova poezie je jasná, srozumitelná, ale jen zdánlivě jednoduchá; strohá, umírněná, okořeněná žertem a ironií; realismus se v ní prolíná s estetismem. Vychází z kulturní tradice minulosti, sleduje epochu totalitarismu a konzumní modernosti, vyjadřuje obavy o osud světa i o poezii samotnou, ptá se po poznání, po morálce, po hierarchii hodnot a po postavení člověka. Své pocity a úvahy básník často vkládá do úst pana Cogito, jehož jméno zvolil podle známého Descartesova výroku "Cogito, ergo sum". Ocituji alespoň z jedné z jeho nejúžasnějších básní Zpráva z obleženého města (1982): "zůstalo nám pouze místo sepětí s místem / ještě máme v paměti ruiny svatyní přízraky zahrad a domů / přijdeme-li o ruiny nezůstane nic (...) // ti jichž se dotklo neštěstí jsou vždy sami (...) // hledíme do tváře hladu tváře ohně tváře smrti / do nejhorší ze všech tváří – do tváře zrady // a jenom naše sny zůstaly nepokořeny"... celý text
milan.valden


Barbar v zahradě Barbar v zahradě

Herbert je brilantní esejista, chce se mi napsat, že je především esejista a pak až básník, i když v jeho případě je to spíš básnický jazyk, ta schopnost precizně volit slova, úcta ke slovu, co vytváří podhoubí těch skvělých a mnohdy provokativních úvah. Ale není to laciná provokace vedená snahou šokovat, ne, je to provokace ryze intelektuální vedena snahou vyprovokovat čtenáře k uvažování z jiných perspektiv, než je běžné. Navíc Herbert píše tak, že zaujme i svátečního čtenáře. Pro mě ideální četba na cesty. Celý ten třísvazkový soubor knih esejů, který vyšel v Opusu, nemohu než doporučit.... celý text
puml


Labyrint u moře Labyrint u moře

Jak píše Martin C. Putna v doslovu, Herbert možná v budoucnu bude ve světě známější jako esejista než jako básník. Ty eseje jsou opravdu skvělé. Jednak hloubkou, ale i zabarvením, stylem autora, který váží každé slovo a jenž se čte s neskutečnou lehkostí. Originální a velmi poučný, ale přitom nenudící a svižně napsaný úvod k počátkům dějin Zápaní kultury, tj. výlet do současného i minulého Řecka. Herbertova evokace míst a některé obraty a přirovnání, které se jen jakoby náhodou mihnou textem dělají z této četby ideálního průvodce po Řecku. Doporučuji.... celý text
puml



Zátiší s udidlem Zátiší s udidlem

Skvělá kniha, která mě donutila se více ponořit do nizozemského malířství 17. století. Vždycky jsem obdivoval Vermeera, ty obrazy plné všednosti, poklidu ale i očekávání. Herbert ale ukazuje, že v tom na obrazy neskutečně plodném 17. století vznikaly v Holandsku opravdové skvosty žánrové malby a zátiší. Ale není to jen o tom, je to i o vášni Holanďanů k tulipánům, o Spinozově velkorysosti, o tom, proč Holanďané neholdovali velkým vojenským plátnům, a kde se vzal jejich enormní zájem o žánrovou malbu a zátiší namísto malby historické, biblické či mytologické. A proč někteří umělci, jako například Torrentius, po sobě zanechali jen jediné dílo a minulost plnou divokých spekulací. Navíc Herbert píše, jak kdyby Vám to vyprávěl u kávy nějaký zapálený nadšenec pro Holandské mistry 17. století. Doporučuji.... celý text
puml