Skleněný trůn diskuze
Sarah J. Maas
Skleněný trůn / Trón zo skla série
< 1. díl >
Srdce z ledu. Vůle z oceli. Nelítostný boj začíná. Je jí 18 let a jmenuje se Celaena. Od dětství byla trénovaná k jedinému úkolu – stát se tím nejlepším zabijákem v Endovieru. Je však chycena a odsouzena k doživotnímu vězení. Aby získala zpět svoji svobodu, musí v turnaji na život a na smrt porazit ty nejobávanější zločince. Její soupeře ale ohrožuje něco tajemného a děsivého. Nelítostný boj na život a na smrt začíná…... celý text
Literatura světová Fantasy Dívčí romány
Vydáno: 2021 , CooBooOriginální název:
Throne of Glass, 2012
více info...
Diskuze o knize (52)
Přidat komentář
Naias: Já vím, mám právo mít svůj vlastní názor, jenže jsem nechtěla způsobit nějaké nedorozumění nebo jak to popsat. Mám ráda Vaše komentáře a z toho, jak je píšete, jsem docílila, že budete v knihách už hodně zkušená. Zněla jste od začátku dost nepříjemně, tak jsem si říkala, že jsem ten názor ani projevovat neměla. A neměla jsem to nazývat hatem.
Elena_Dark, vy ste sa ospravedlnili za to, že ste reagovali na negatívny komentár. Nechápem, prečo ste cítili potrebu sa za to ospravedlniť, máte právo pýtať sa, prečo má dakto iný názor. Ja som vám vysvetlila svoj, teda prečo je podľa mňa táto kniha hrozná. Vadiť mi to začalo, až keď ste použili výraz hate.
Naias: Dobře, nebyl to hate. Co Vám pořád vadí? To jste tak brutálně zaujatá sama do sebe, že i když jsem se omluvila a uznala, že máte pravdu, budete se pořád chovat takhle? Ano, byla to asi jen upřímná kritika a ne hate, napsala jsem to špatně.
A je to tu zas. Negatívny komentár je hate. Kedy si ľudia uvedomia, že kritizovať môže človek aj bez toho, aby cítil nenávisť? Lenže to by útok proti kritickým komentárom vyznel nenáležito. Ale keď sa taký názor označí ako "hate", je jasno. Kritik je zaujatý a snaží sa škodiť, akákoľvek snaha o objektivitu je mu uprená. Hŕ naňho!
Naias: Nejspíše se prostě neshodneme, o čemž vlastně tyhle diskuze jsou, a já jen chci říct, že jsem nikomu nechtěla něčí názor brát a ničit. Na komentář, který ten daný uživatel přidal, jsem reagovala špatně, jelikož jsem byla pár dnů po přečtení série a pořád jako kdyby ponořená do děje. Poslední dobou, než jsem četla Skleněný trůn, jsem mimo to někdy četla docela knížky k ničemu, takže jsem byla ráda, že jsem taky našla něco, co mi sedlo, a i přes všechny ty chyby se mi líbilo. Neberu Vám názor, kniha se Vám prostě nelíbí a když jste nenašla nic dobrého... chápu, že jste četla lepší, tím pádem nechte ty, komu se to ještě líbí, být. Stejně tak, jako já nechám být i ty komentáře ve stylu hatu. Za to se omlouvám a nechtěla jsem, aby z toho tahle diskuze byla. PS: Možná nebylo největší naštvání to, jak sedl tomu kdo přidával komentář děj, nejspíše to bylo to jak brutálně byla kniha shozena.
siena: Napadá mě třeba Rafelova škola, Dcera čarodějky a třeba z Vůle Luny. Přiznávám, že si teď na víc asi nevzpomenu a že jsou to knihy z mého mládí. Ostatně, jestli mohu dodat jak tento výraz chápu, chápu to tak že daný člověk s ledovým srdcem dokáže být krutý, krutý jen z jedné poloviny srdce, protože se mu třeba přihodilo něco zlého, a z druhé poloviny srdce ho to vlastně tak nesžíra.. proto se dokáže chovat též laskavě. Dokáže zabít i milovat.
Elena_Dark, nielen Celaena, všetci sa správajú neadekvátne roliam, ktoré im autorka určila. Podľa mňa je to napísané veľmi zle. Čo je dobre napísaná kniha, zistíte, ak si prečítate pár diel od majstrov pera, ktorí okrem iného netvrdia, že srdce z ľadu je láskavé. Rozmýšľala som, čo na Sklenenom tróne môže byť dobre napísané, ale neprišla som na to. Možno to neustále napätie a milostné dusno, ale ja už dávno nie som YA, takže tieto atribúty mi nestačia. Žiadam, aby autor rozumel tomu, čo píše. Mimochodom, prečítala som – teda čiastočne prečítala, čiastočne preskákala – Na dvore z tŕňov a ruží a musím povedať, že je to o dosť lepšie, Maasová už očividne zistila niečo viac o tom, ako ľudia myslia a cítia a nerobí z nich také papierové makety ako v Sklenenom tróne. Ale stále dokáže spáchať boty priam sedemmíľové, čo sa týka reálií aj logiky deja.
Na vašu otázku odpovedám, že dala, iste. Ale ak je dovolené extaticky chváliť, prečo nie aj haniť?
Elena, mohla bych se ještě vrátit k "ledové srdce X citlivá"? Píšete, že v literatuře používané, mohla byste tedy dát příklad? Díky. Pro mne to je také, buď jedno, nebo druhé.
Svět je zaplavený komentáři ke knihám plných trapných frází typu, kterými se omlouváme těm, kteří mají jiný názor než my...podle mě, ale ostatní to mohou vidět jinak...nechci mluvit za ostatní, ale mě...nechci urazit ty, kterým se líbilo.. Bohužel to funguje pouze jedním směrem. Omlouvají se pouze ti, kterým se kniha nelíbila. Jako kdyby to bylo nějaké znamení potupy, že "ostatním se líbilo, co je se mnou špatně?". A za mě je to špatně. Tyhle pojistky. Celé tohle je zvrácené, protože lidi chtějí mít klid a nemají náladu na útoky typu "Tak nepiš komentář, když se ti to nelíbilo.". Jako kdyby nárok na názor měli pouze někteří. Každý má vyjádření jiné a dokud komentářem nikoho neuráží, není na něm nic špatného. Ostatně, já si tady nečtu, že by se ti, kterým se kniha líbila, mohli ve svém nadšení krotit a respektovat, že se ne každému libilo. Je to jenom obráceně...
Jsou to jenom knihy a jsme jenom lidi...
Naias: Jinak jsem ještě zapomněla dodat, že je to pravda s tím, že se autorce moc nepodařilo vidět pravou realitu věcí.
Naias: Přiznávám, máte pravdu. Celaena se v ději místy opravdu chová dost nemožně, jenomže u mě to prostě nezmění nic o tom, že je to dobře napsaná kniha. Každý na to koukáme úplně z jiného úhlu, jak spisovatel, tak čtenář. Pojem že je Celaena laskavá a zároveň má ledové srdce se běžně používá v různých knihách, používá ho dost spisovatelů. ( To nemyslím ve zlém.) Prostě mi přišlo, že by se hodil. Ostatně ano, kniha má své chyby, ale mě především vadilo, jak byl komentář napsán. Chápu, že máte jiný názor, každý ho má. Ale řekněte, nedala se by se kniha "zkritizovat" trošku jiným způsobem?
Naias: přesně. Problém je v tom, co ještě čtenář nechá plavat, protože tomu nerozumí a co už je vyloženě mimo, byť tomu nerozumí, natož rozumí.
U mě takhle funguje sci-fi. Zde spíš filmy, protože mám poslední dobou problém najít nějaké, kde přečtu víc jak 100 stran, ale princip je stejný. Většině technickým věcem jsem dřív nerozuměla. Až když jsem ho přečetla, viděla víc, a některé věci se opakovali, tak jsem si řekla, že to tak je asi správně doopravdy. Jenže do toho zjištění jsem o nich nepochybovala. Proč? Protože mi to autor prodal tak, abych o tom nepochybovala. Jako když na začátku vysvětlíš princip, na kterém něco funguje, a na konci, když na tom závisí záchrana všeho, tak si ten princip ohneš, aby ti seděl, protože ti došlo, že tam vlastně potřebuješ závěrečnou cool scénu. Ale když se toho budeš držet celou dobu a podáš mi to tak, že ti to jako autorovi věřím, jsem schopná odpustit, že něco (pokud to prokouknu) nesedí, když se to nevyřeší úpravou principu.
Jenže tady se to autorce rozpadá a příběh sešívá něčím jiným, než by měla.
Už nevím kdo to řekl. Že jela autorka (tohohle žánru) na dovolenou, tam už neměla co číst, tak napsala knihu. Jak chceš za 14 dní (míň tedy) vystavět fantasy svět, který funguje, napsat uvěřitelné postavy a jejich vztahy? To nezvládne ani King, natož nějaká aurorka, jenž tohle vydá jako svou první knihu. Prostě tam nemůže být všechno. Nebo jde o to, že to tam být nemusí, ale lidi to chtějí. A já si poslední dobou připadám, že dost autorů dělá ze čtenářů strašné hlupáky a testují, kam jim ještě dovolí jít. Mají tam toho moc a všechno řeší povrchně. Co toho zkusit méně a jít víc do hloubky?
Lenka.Vílka, tak mám taký dojem, že autori sa spoliehajú hlavne na neznalosť a neskúsenosť svojich čitateľov, ktorí si početné chyby nevšimnú, a preto sa autori ani neobťažujú si zisťovať, či keď opisujú život na dvore alebo súboj, nepíšu blbosti. A do vzťahoviek vkladajú predovšetkým veľkú dávku hormónov, ktoré trieskajú postavami od steny ku stene, čím sa zahladí, že sa správajú neadekvátne svojim úlohám, ako keď sa už trochu zaváňajúce mäso utopí v pikantnej omáčke.
Ou, tady se zapojim strašně ráda...
Podle mého hodnocení jde poznat, že je za mě kniha nebyla zase tak špatná. Ale není to klenot a podle toho se rozděluje hodnocení, čtenáře a vyvolává zbytečné emoce mezi diskutujícími, který už přečetli.
Je pravda, že už jsem to udělala párkrát a doposud jsem z toho trochu nervózní, protože tohle není ústup v rámci mého hodnocení, ale toho, že by autor měl napsat knihu, která dává smysl, je funkční, zabaví a já nakonci vím, co tím chtěl autor sdělit. Průměrovat hodnocení podle dvou aspektů místo jednoho.
Ve světě zde vytvořeném nefunguje strašně moc věcí. Proto to musí být čtivě napsané, aby čtenář neměl zbytečně čas nad nimi přemýšlet. Protože většina komentářů se zaměřuje na to, jak se jim líbily vztahy mezi postavami a jejich příběh. Což je důležitá složka příběhu. Když tohle nefunguje, tak jde kniha do kopru. Jenže problém je, pokud nefunguje i svět, který je zde pouhou kulisou. Tak potom zbyde co? Vztahovka. Ale dost lidí, třeba jako já, to začalo číst, s nadějí že dostanu to, co je v anotaci. Jenže to kniha neobsahuje. Bylo mi to slíbeno a nedostala jsem to.
A já mohu hodnotit upřímně...dát odpad, protože jsem nečekala vztahovku, kde nefunguje ani ten svět. A nebudu lhát, kdybych knihu četla dnes, já ji dám taky mezi odpadem a jednou hvězdou.
Nebo pokud mi jde čistě o vztahovku, tak musím být nadšená. A hodnotím jinak.
Nebo mohu hodnotit v rámci žánru (jakém? Fantasy to chce být, ale není, romantikou to nehce být, ale částečně je) a v rámci všech knih. Ale to je cesta do pekel, která není fér.
Už jsem unavená obhajobou čtenářů, že když něco je YA, tak to nemusí být tak do hloubky, tak o postavách, tak komplikovaný, tak logický. A podle mě se si to myslí strašně moc lidí a bohužel se domnívám, že s tím počítají i samotní autoři. Možná proto se tolik YA literatury odehrává ve fantasy světě. Aby si autor obhájil tyhle věci. Jenže YA není označení literatury, která nemusí dávat smysl. Je to moderně nazvané věkové označení, pro koho je kniha určená. Primárně. Ne pouze a jenom primárně, čti pokud jsi starší, tvůj názor není automaticky špatný, protože jsi knihu nepochopil.
Je dobré mít fantazii, bez té nelze knihu napsat. Tu potřebujete k vymýšlení funkčního světa. A potom zkoušenosti, protože nejlépe se píše o tom, co znáte. A já dost pochybuju, že během psaní téhle knihy měla autorka cokoliv u těhle dvou věcí.
Já se totiž nemohu zbavit dojmu, že aurorka tehdy vyhrála jackpot s načasováním, kdy byla díra na trhu a tímhle jí ona zaplnila. Nechci jí popírat, že během těch dílů byl jistý progres jejího psaní, to by byla lež. Jenže ne každému tohle stačí...
Mám na tohle téma rozepsanou už poměrně delší věc, tak si zbytek zatím nechám pro sebe :)
PS: Tahle kniha a potažmo celá série má jednu vadu, která mi vadí asi nejvíc ze všeho. Bere se to straně vážně. Ale já to jako čtenář nemohu brát vážně. Což v následku součtu těch všema blbostí, které nefungují, je smrtící úder pro hodně čtenářů...
Elena_Dark, celé toto „dielo“ je príšerne nezrelé, postavy nepresvedčivé, autorka neustále prezrádza svoju nevedomosť o reáliách, o ktorých píše, a vŕši jednu logickú chybu za druhou. A hlavná hrdinka sa správa, akoby ňou mlátila puberta, a to má byť osemnásťročný zabijak. Ak vám to neprekáža, len si užívate to milostné či iné napätie, je to v pohode. Ale nečudujte sa, že niekomu to vadí. A keď už som pri tom, ako môže byť Celaena veľmi láskavá a mať srdce z ľadu? Buď jedno alebo druhé, oboje nejde. Tento váš dojem je zavinený práve tým, ako autorka – vnucuje sa mi výraz zorala – psychológiu postáv. Prisúdila im jeden charakter a podľa toho ich opisuje, ale nechá ich správať sa podľa druhého charakteru. To je zas zavinené tým, že mala len šestnásť, keď sa do toho pustila, a netušila, ako sa správajú dospelí ľudia, ktorí zažili tragédiu.
Nechci být zlá, já jsem sem komentář přidala teprve nedávno, ale nepřijde vám, že tu knihu hodnotíte moc krutě? Ano, chápu, někomu to sednout nemusí, ale takhle jste tu kniha docela ponížila. A přijde mi iritující přirovnat Celaenu k Barbie. Tohle není myšleno jako kritika, vím, že máte vlastní názor, ale za mě tohle bylo trochu moc.
Dostala jsem tuto knihu v exkluzivním vydání (trochu jiná obálka a pevná vazba) jako dárek. Chci se zeptat, jestli někdo nevíte, jestli vyjde i zbytek série v exkluzivním vydání? Abych měla kdyžtak všechny stejné...
Potřebovala bych poradit. Nevíte, jak přeložit slova "Znamení sudby" do angličtiny? Popřípadě nečetl jste někdo knihu v originále?
Doporucuji tem co umi dobre anglicky at si prectou I posledni, neboli 5dyl, zatim v cestine neni, ale kdo umi dobre anglicky, tak mu ten dil neudela problem cist.
Kdysi jsem jí četla ale nedočetla a nyní jsem se rozhodla, že to zkusím znova, tak doufám, že to bude stát za to...
no, řekla bych, že 1. díl asi moc ne, ale pak se to začne zlepšovat. a 3. díl je dost dobrý i pro kluky ;-)
Autorovy další knížky
2015 | Skleněný trůn |
2016 | Dvůr trnů a růží |
2017 | Dvůr mlhy a hněvu |
2016 | Královna stínů |
2020 | Rod země a krve |
Tahle kniha jetak špatná, že jsem si musela založit profil, abych to napsala!
Jestli čekáte jakýkoliv děj dávající smysl, postavy, které mají větší hloubku, než je jedna emoce, nebo obecně cokoliv zábavného,, tak tahle kniha není pro vás.
Naopak jestli se rádi trýzníte a/nebo vám připadá jako super nápad vzít Stmívání a ještě trochu zhloupit zápletku, tak jste tady správně.
Už opravdu dlouho jsem nečetla nic takhle špatného. Jestli zvažujete číst Skleněný trůn, tak doporučuji sáhnout po čemkoliv od Leigh Bardugo a uděláte 100x líp