Odměny a tresty ve školní praxi hodnocení
Robert Čapek
Jednou z nejdůležitějších aktivit učitele ve třídě je odměňování a trestání. Tyto činnosti souvisí nejen s kázní a udržováním pravidel ve třídě, ale také s motivací, třídním klimatem i se vztahem žáků ke vzdělávání vůbec. Učitel by měl používat takové strategie, které jsou výhodné a efektivní, a to nejen krátkodobě. Není důležité pouze správně trestat, ale také vytvářet ve třídě klima působící preventivně proti nevhodnému chování. Nestačí jen vhodně odměňovat, ale je třeba promyšleným posilováním žáky motivovat. Učitel musí znát postup při vyšetřování školní krádeže, ale ještě důležitější je, aby uměl správně hodnotit a klasifikovat. Teoretický text je doplněn řadou ilustrativních kazuistik ze školních tříd a pro čtenáře jsou připravena i praktická doporučení a zajímavé podněty k zamyšlení. * Z obsahu O autorovi 1. Úvod 2. Školní prostředí, autorita a kázeň 2.1 Škola jako první pracovní místo dětí? 2.2 Kázeň ve škole a autorita učitele 2.3 Příčiny nekázně 2.3.1 Nedostatky ve výchově v rodině 2.3.2 Nevhodně vedené vyučování 2.3.3 Osobnost učitelů a jejich chování 2.3.4 Poruchy chování, poruchy učení a jiné 2.3.5 Únava žáků 2.3.6 Násilí v médiích a počítačových hrách 2.3.7 Žáci neakceptují nastavený řád a pravidla 2.3.8 Pokřivená komunikace mezi žáky a učitelem 3. Odměny a tresty jako regulátory chování 3.1 Regulace, modifikace, zpětná vazba 3.2 Lidský faktor 4. Odměny 4.1 Jak odměňovat? 4.2 Druhy odměn 5. Tresty, kázeňská opatření a strategie 5.1 Je učitel školním dozorcem? 5.2 Zásady trestání 5.3 Druhy a posloupnost trestů 5.4 Fyzické a psychické tresty 5.5 Kázeňské události a strategie řešení 5.5.1 Napovídání 5.5.2 Krádež ve třídě 5.5.3 Agresivita žáků 5.5.4 Šikana 5.5.5 Žákovský humor a žertíky 5.5.6 Záškoláctví 5.5.7 Moderní technologie 5.5.8 Třídní vzpoura 5.5.9 Alkohol 5.5.10 Rušivé chování 6. Hodnocení 6.1 Jak hodnocení chápou jeho účastníci 6.2 Co je na tradiční klasifikaci špatného? 6.3 Motivace žáka 6.4 Klimatické hodnocení moderního učitele 6.5 Je nutné být objektivní a spravedlivý? 6.6 Otázky a odpovědi 7. Měření třídy 7.1 Zpětná vazba 7.2 Měření klimatu 7.3 Sociometrie 8. Výzkum 8.1 Výsledky měřené nástrojem MCI 9. Mravní výchova ve škole 10. Suportivní vyučování 10.1 Suportivní výukové metody 11. Být dobrým učitelem 12. Na závěr není nikdy úplný závěr Literatura Jmenný rejstřík * zdroj: www.grada.cz... celý text
5 |
|
7 x |
4 |
|
1 x |
3 |
|
4 x |
2 |
|
0 x |
1 |
|
0 x |
|
1 x |
Hodnocení knihy Odměny a tresty ve školní praxi: 78 %
Počet hvězdičkových hodnocení: 13
Každý uživatel musí ohodnotit alespoň 20 knih, aby se jeho hodnocení začalo započítávat do výsledného hodnocení. Z toho důvodu se může lišit počet započítaných hodnocení v grafu nahoře, se všemi hodnotícími níže. Ti, jejichž hodnocení se zatím nezapočítává, mají za svou přezídvkou označení (n).
Autorovy další knížky
2018 | Líný učitel – Jak učit dobře a efektivně |
2015 | Moderní didaktika |
2020 | Uč jako umělec |
2010 | Třídní klima a školní klima |
2008 | Odměny a tresty ve školní praxi |