Vesmírný zabiják
Steve Jackson , Ian Livingstone , Andrew Chapman
Fighting fantasy série
< 12. díl >
Nad tvou domovskou planetou se vznáší mohutný trup kosmické lodi Vandervecken. Na její palubě plánuje bláznivý vědec Cyrus hrůzný experiment, jehož cílem má být váš svět; experiment, který zničí vše živé a zanechá po sobě jen ohyzdné mutanty. Ty jsi zabiják a tvým úkolem je zastavit ho – dřív než bude pozdě!
Literatura světová Sci-fi Gamebooky
Vydáno: 1996 , PerseusOriginální název:
Space Assassin, 1985
více info...
Přidat komentář
(SPOILER)
Další sci-fi prostředí po Raketoplánu Poutník. Preferuju spíš fantasy mód, ale byl jsem zvědavý. Moje očekávání to splnilo tak napůl. Zajímavou novinkou je tu proměnná ZBROJ, používání zbraní jako je granát či gravitační bomba a související mechanismus boje na dálku, který je třeba si pečlivě pročíst, nicméně má svou logiku a střelecký souboj je zábavný. Celkovou obtížnost jsem vyhodnotil jako průměrnou, ne ve smyslu vyváženosti, ale spíš jako průměr extrémů: na jednu stranu jsou souboje vcelku lehké, mnohdy ani nejsou nutné, dají se "okecat", není třeba získat klíčové předměty ani informace či projít jednu určitou trasu, závěrečná interakce a souboj se záporákem jsou až směšné; na druhou stranu je tu spoustu možností náhlých úmrtí kvůli špatnému rozhodnutí, které byly většinovou příčinou nezdaru (zemřel jsem takto asi 7x z 9). Je tu i dost nezajímavé hlušiny, pokud se dostanete z lodi na "planetu", budete si asi kreslit nudnou mapku a snažit se dostat zpět na loď. A když zahnete na jiném místě do špatných dveří, čeká vás taková otravná "hra ve hře", která zabírá taky dost odkazů a nakonec také vede spíše do záhuby.
Plusy: Bojový mechanismus střelby. Jeden pěkný rébus, díky kterému se vyhnete boji.
Mínusy: Spoustu hlušiny, která by se dala lépe využít. Předměty, které se tváří nezbytně, ale buď nejsou třeba nebo dokonce uškodí. Až trapně krátká 400 - jako vážně na 2 řádky? Za tu fušku by si čtenář zasloužil víc.
Zábavnost: 5/10
Obtížnost: 5/10
(SPOILER)
Zase. Vůbec nechápu, jak jedna z nejzajímavějších a nejvíce inovativních knih série FF má ohodnocení pod 70%. Hlavně že Jeskyně sněžné čarodějnice a Prokletý hvozd jsou tak nahajpované. Přitom Vesmírný zabiják má v sobě tolik dobrých nápadů. Namátkou Videohra v knize s vlastním systémem, dvě interní puzzle hádanky, spousta zajímavých a zábavných potkání se, přátelský pavouk, menší počet soubojů, zajímavý soubojový systém se střelbou!, kdy se neodečítají po zásahu 2 body staminy,ale tolik kolik padne na kostce - super, výběr zbraní na začátku, Božstvo protivník, který útočí v každém kole jinou zbraní, s jiným UB. Relativně jednoduchý šílený záporák Cyrus, povídavý palubní počítač. a další a další.
Je to jeden z nejlepších dílů, i společně s předchozím Talismanem Smrti, a nakašlat na Sněžnou čarodějnici nebo Černokněžníkovu kryptu.
Moje srdcovka a jeden z mých nejoblíbenějších kousků. Sci-fi tématika mě prostě fakt bere. Tenhle gamebook jsem v mládí hrál tak často, že z něj zbylo jen salátové vydání. Nedávno jsem pořídil zachovalý kousek a projel to párkrát z nostalgie znovu. Je to tak skvělé, jak si pamatuju.
Říká se, že Nebeský lord, ale podle mě je nejhorší FF gamebook Zabiják :-). Možná je to ale tím, že k opáčku Lorda jsem se ještě nedostal. Až tak nastane, třeba svůj názor ještě zreviduji :-). Vesmírňáka jsem bez problémů prošel snad za dvacet minut. Působí na mě jako nějaká zkušební alfa verze jakéhosi enginu, do kterého je randomně nalit jakýsi zámotek příběhu, aby se neřeklo. Výsledkem je povšechně nevýrazné a ničím neoslovující "dobrodružství", ze kterého čiší šitost horkou jehlou.
Není to úplně můj šálek kávy tento díl FF ale musím nechat že byl zábavný s velkým výběrem zbraní
2. sci-fi počin, tentokrát v režii obou tvůrců. Naprosto skvělý gamebook a oproti Raketoplánu poutníku také zábavný. Je zde skvělý systém soubojů zbraněmi, zároveň máte ochranný oblek. Nacházíte se na kosmické lodi Vandervecken, kterou procházíte a hledáte Cyruse, aby jste jel pohnali před spravedlnost. Knihu jsem dohrál na poprvé a přišlo mi to škoda, protože jsme během listování viděl, že se zde nachází spousta hlavolamů a zvláštních soubojových módů, takže určitě stojí za to si dělat mapu a zároveň si knížku zahrát několikrát, aby jste využili její maximální potenciál.
Je to kniha, kde čtenář přečte určitý úsek a rozhodne se jak bude pokračovat a zvolí knihu. Nevím, jak se tomuhle stylu říká. Kniha mě moc nebavila... možná to bylo tím, že sem to nepochopil:)
Po velmi dlouhé době se série vrací do sci-fi prostředí a to rovnou pod novým autorem. Chapman sice není mezi fanoušky moc oblíbeným autorem, nicméně jeho Vesmírný zabiják má celkem šťávu a to nejen stylovou modrou sci-fi obálkou.
Jste drsný zabiják a vaším úkolem je vniknout na vesmírnou loď šíleného vědce Cyruse, najít ho a zlikvidovat. Být tento motiv zasazený do známého fantasy světa, kde by byl Cyrus mágem, asi by to už moc neohromilo, nicméně vesmírné prostředí je pro FF sérii stále originální a neokoukané, tudíž zkoumání "dungeonu" vesmírné lodi je zajímavé a jen čekáte jaké další zkroucené příšernosti, podivné stroje a pitoreskní mutanti se vám postaví do cesty.
Se sci-fi dílem samozřejmě přicházejí i nová pravidla. Výsledky soubojů (respektive působená zranění) se liší dle používané zbraně, při střeleckém souboji házíte proti vlastnímu UB a navíc nosíte zbroj, která chrání před ztrátou staminy. Celkově vzato je obtížnost bojů poměrně nízká, pouze chvíli zabere osvojit si nová pravidla.
Chapman zkouší experimentovat s možnostmi gamebooků. Výsledkem je třeba nepovinná návštěva planety, která tvoří bludiště, v němž je možné chodit stále dokola ve směru světových stran aniž by existovala hranice... bohužel nepříliš záživný experiment.
Druhý nápad s virtuální tankovou bitvou je mimořádně odvážný. Pokus o vytvoření dynamické bitvy na úrovni knihy dokazuje, že to může fungovat i navzdory nutnosti neustálého listování sem a tam a představování si situace na mapce. Je to takový vrchol potenciálu knihy, kdy zábavnost hraničí s otravností. Dál už by to asi chtělo jedině program, textovou adventuru, možnost vizualizace a skutečný virtuální pohyb nepřátelského vozidla. Přesto jde o unikátní experiment a jeden z důvodu proč Vesmírný zabiják nevymizí z paměti ani po dohrání.
Hodnocení příběhu - 20%
Obtížnost - 3/10
Délka - 400 odkazů