Hotel New Hampshire
John Irving
Irving má slabost pro medvědy, Vídeň, cirkusáky, bizarní jedince a dickensovsky laděné příběhy s tím vším se setkají čtenáři tohoto populárního románu. A nejen s tím: hlavně s pěti sourozenci z rodiny Berryových, z nichž dva pojí incestní vztah, třetí je zakrslík, čtvrtý se bez očividného důvodu neustále převléká a poslední je výjimečný úplně jiným způsobem. Na první pohled rodinka vhodná nanejvýš do pořadu Tabu, a přece jsou její osudy naprosto věrohodné, dojemné i neuvěřitelně zábavné. Právě jejich prostřednictvím odpovídá autor na naléhavou otázku: Jak může člověk žít smysluplný život ve světě plném hrůz, nečekaných tragédií a tíživé marnosti? Možná ve světě podle Johna Irvinga, v jedné láskyplné rodině.... celý text
Literatura světová Romány
Vydáno: 1995 , MustangOriginální název:
The Hotel New Hampshire, 1981
více info...
Přidat komentář
Měla jsem Irvingománii po přečtení Garpa v pozdější pubertě. Do této knížky jsem se tenkrát nezačetla a nyní po letech skladování se k tomu již ani nechci nutit. Posílám dál.
Nejsem si jistá, jestli bych měla trpělivost na čtení, ovšem přednes p. Mrkvičky mě u příběhu udržel. Moje pocity se v průběhu měnily, ale jako celek mi vlastně všechno nakonec zapadlo kam má a nakonec se mnou příběh (a přiblblý úsměv na rtu) i po doposlechnutí zůstává . Největší výhrady mám k tempu a celkové délce. Rytmus příběhu je poněkud pomalý. Událostí je v něm ale dostatek. Irving má tendenci odbočovat a myslím, že kdyby se trochu krotil, román mohl být kratší a neubralo by to na kvalitě. Ale kdo ví. Na druhou stranu i v tom je krása knihy. Jako čtenář opravdu nemůžete vědět, co se stane dál.
Jeho postavy jsou výstřední a často potrhlé... ale sympatickým způsobem. No a jak je asi pro Irvinga typické, velká část knihy se točí kolem sexu. Většinou v poněkud odlehčeném tónu, ale někdy naturalisticky až... morbidně. Vlastně je v něm od všeho trochu: různá prostředí (New Hampshire, Vídeň, New York, Maine), cvičení medvědi (mluvící), trpaslíci, preparování zvířat, násilí (znásilnění, šikana, vražda, terorismus) a právě sex (homosexualita, incest, prostituce, pornografie). Pro každého něco. V symbolické rovině Irving do příběhu vetkal tolik prvků, že by bylo co analyzovat a zkoumat ještě dlouho. Freud (ten slavnější) by se asi poměl.
Bizárek, ale určite zábavný a zároveň dojemný. Prvú polovicu knihy som preletel ako nič, časť vo Viedni za mňa trochu slabšia v porovnaní s prvou časťou. Záver už zase výborný. Zatiaľ asi na 3. priečke z Irvingových kníh za Owenom Meanym a Pravidlami moštárny. Za mňa 5/5 ale je mi jasné, že knižka určite nie je pre každého. :)
Trochu jiný Irving, než byly předešlé knihy, které jsem "spásla" v posledním měsíci.
Chvíli se to tváří vážně, vtipně, pak najednou zčista jasna katastrofa nebo nějaká tragédie, pak zas vtípky... vlastně jsem při čtení místy nevěděla, co si o knize mám myslet, kam ji zařadit. Snad "absurdní drama"? Dramatické situace se střídají s úplnými ujetostmi. Nebo předchůdce bizarro fiction?
Nejvíc ze všeho se mi zdá, že je to humor. V této knize byly úsměvné i ty tragédie, se mi skoro zdá.
Ale ve výsledku bych to označila jako absurdní realismus.
Na stupnici humoru bych to zařadila někam mezi Ante Tuomainena s jeho knihou Než natáhnu brka a Jonassona se Stoletým staříkem, který už je úplný extrém v tomto žánru absurdního humoru.
Fantastické panoptikum postav se skvěle propracovaným dějem a propojenými osudy. Fantazie Johna Irivnga je nekonečná!
Parádní příběh jedné opravdu zvláštní rodiny. Spousta šíleností, smutku i humoru, zvracenosti a šokující lidské osudy. Pro mě velice čtivý Irving.
Originální, zajímavé, s typickými tragickými prvky, správně ulítlé - prostě můj oblíbený Irving.
Pro jednou jsem si řekl, že místo detektivek, sci-fi a fantasy ság, které obvykle čtu, si zkusím přečíst něco z opravdové literatury. Musím říci, že nějaké velké nadšení se nedostavilo, možná je na mě kniha moc americká. Vracím se ke svým oblíbeným žánrům a možná někdy v budoucnosti zase nějakou "literaturu" zkusím.
Tři romány jdoucí chronologicky po sobě- Svět podle Garpa, Hotel New Hampshire, Pravidla moštárny. Garpem si Irving získal pozornost, Pravidly proslavil.. Hotel NH je mezi nimi. Zatímco Garp je fragmentované vyprávění narušované bočními příběhy, v New Hampshire jsou všechny ty boční příběhy součástí příběhů jednotlivých postav. Pravidla už jsou kompaktní vyprávění (a nenajdete v něm jediného medvěda :)..
Co říct konkrétně- je to krásně napsaný. Irving má celý příběh v hlavě a už ho jenom koření a dochucuje a servíruje (to je prostě ohromný dar, tohle)..
Vyprávění má několik nezapomenutelných okamžiků, těch které se stávájí vaší vlastní vzpomínkou, tou která vás přitáhne zpátky a nutí vás číst si ty pasáže znovu a díky nim román znovu nahlížet..
Nebyl by to Irving, aby si nevybral pro drama nějaké chlupyježící téma- znásilnění a incest. I když vám postavy v románu připadají uhozené a nereálné, Irving vám vždycky vypráví o životě, kterému dokážete uvěřit, a který můžete prožít, pokud budete chtít a dáte mu šanci..
Sledovat příběh této zvláštní rodiny jsem si užíval.
Spousta nevšedních charakterů, plynulé dějové linie a výborná atmosféra.
Ďalšia autorova bizarná kniha, no, ako všetky pred ňou, s jasným odkazom: Nikdy sa nevzdávaj, napriek všetkému, čo ťa stretne. Všetky, čo som doteraz čítal mali v sebe, okrem iných styčných prvkov, práve toto. Teším sa na ďalšie.
Takové krásně ztřeštěné i bizarní, zběsilé, uhozené a praštěné... Chvílemi nudné, chvílemi napínavé a místy až šokující. O traumatech, která si v sobě odnášíme z dospívání, s nimiž se vyrovnáváme celý život. O zakázané lásce, které nejde poručit. O síle rodinných pout a touze plnit své sny...
Od dětství nevinnosti až po drsnou dospělost sledujeme zrání několika sourozenců rodiny Berryových. Rozprostírá se před námi historie jedné dosti ujeté a přitom zvláštně soudržné rodiny, která si splní sen o otevření hotelu - a díky ironii škodolibého osudu jsou tak donuceni začínat ještě dvakrát po sobě.
Je znát, že autor rád předhání: napěchoval text spoustou absurdních situací a zápletek /teroristé ve Vídeňské opeře/, ale i nečekaně tragických zvratů. A nechybí ani stěžejní zvířecí motiv: nepotopitelný pes Truhlík a medvěd.
Poslouchala jsem jako audioknihu, příliš jsem však nadšená nebyla. Poslech se "táhl jako Lovosice", a ani interpret v podobě Ladislava Mrkvičky nebyl příliš šťastně zvolený. Mnohé kapitoly "utnuly" náhle uprostřed slova, pauzy byly na nevhodných místech a chvílemi se mi dokonce zdálo, jako by - při vší úctě - nemohl pan Mrkvička popadnout dech. Nevyrovnaná byla i síla hlasu, chvílemi mluvil příliš tiše a místy zase přespříliš křičel...
Nejvíc si mě získala skvělá postava medvědice Susie a vůbec krásně prokreslené ženské charaktery.
Asi nejšílenější věc, co jsem kdy četla, ale k Irvingovým knihám šílenost neodmyslitelně patří a mám ji ráda. :-)
Příběh, který v sobě nese nedozírnou hloubku utrpení, bolesti, křivd, neúprosnosti osudu, ale i lásky a krásy. Mnohovrstevný děj, obnažené emoce, obnažené lidství, kaleidoskop osudů - to všechno v sobě má tahle kniha.
Já jsem se milovala všechny. Mrzoutského Franka, výstřední Franny, jemnou Lilly, která si tolik přála vyrůst... Nenápadného Egge, Johna, který se utápěl v zakázaných citech, i Truchlíka, se kterým to žití bylo k nevydržení, ale bez něj by to zkrátka nebylo ono.
Dokonce i otce, který trval na tom, aby, ačkoli slepý, seděl v první řadě v divadle...
...abych lépe viděl ;)
Myslím, že jsem nikdy nečetla nic natolik se vymykající normě, nic natolik šokujícího a přece hluboce lidského, nic tak krutě syrového a zároveň něžně láskyplného. Byli divní - a zároveň byli úžasní. Byli ujetí přesně tak, abyste je pro to milovali. Byli tím, kým většina z nás nikdy nebude - a možná, že jsem jim to trošku záviděla.
Protože oni bojovali. Nevzdávali se. Milovali se. A nenáviděli. Snažili se prostě jenom žít. Po svém. Kdo by to mohl pochopit? Snad zase jenom ten, kdo je někde tam uvnitř stejně ujetý, stejně křehký, stejně nepochopený, stejně zraněný. Možná jen ten, kdo vidí to, co se pod tou křiklavou vyzývavostí skrývá...
Když mám chuť na kvalitní a spletité dílo (a mám víc času na čtení), zhluboka se nadechnu a sáhnu do knihovny po Irvingovi. Myslím si, že tenhle autor prostě není pro každého. Zfilmovat jeho dílo musí být tvrdý oříšek. Můj názor je takový, že Irving na platná kin či na televizní obrazovku zkrátka nepatří. Občas je neskutečně ukecanej, odbočuje, místy nudí, přehání, vykrádá sám sebe - a pořád mu to vychází. Nemohu se asi řadit mezi skalní fanoušky tohoto spisovatele (tohle je asi pátá dočtená kniha), ale s jistotou vím, že mám jeho tvorbu rád a znám ji. Příběh od Irvinga ve mně po dočtení ještě dlouho zůstává. Přemýšlím a vzpomínám. Někdy se to vleče, ale stojí to za to; stejně tak, jako Johnovo vyprávění.
Dočetl jsem to jen silou vůle. Nevěrohodný a hloupý dějový zápletky, autorova neznalost prostředí... Po Roce vdovou to byl sešup z nejvyšších pater až do suterénu.
Co jsem to právě přečetla? Já Irvingovu tvorbu moc neznám. Viděla jsem film Svět podle Garpa a Pravidla moštárny (to mě mohla varovat). Takže jsem čekala zábavnou knihu o rodince, co má hotel na pláži. Místo toho mě čekala zběsilá knižní jízda o podivných věcech, podivné rodině, šlapkách, hotelech, rujných medvědicích a nepotopitelném psu.
Štítky knihy
Vídeň zfilmováno americká literatura rodina znásilnění sourozenci rodinné vztahy psychologické romány incest hotely
Autorovy další knížky
2003 | Svět podle Garpa |
2005 | Pravidla moštárny |
2016 | Ulice Záhadných tajemství |
1994 | Modlitba za Owena Meanyho |
2013 | V jedné osobě |
Je to Irving, těžší čtení, smutné …část ve Vídni mě trochu utlumila a konec byl proste Irving - těžký, smutny a nakonec krásný …jedna hvězda dolu jen za to, ze uz jsem od nej četla lepší …za me vede Rok vdovou, V jedné osobe, Owen …ale spousty jsem ještě nečetla …