Nová Atlantida a Eseje
Francis Bacon
Svazek obsahuje jednak utopické dílko (Nová Atlantida, 1627) anglického renesančního filozofa a státníka o smyšlené ostrovní říši šťastných a spokojených lidí, kteří všestranným využitím vědy a techniky, ale i pěstováním umění a dovedností dosáhli vysoké životní úrovně a vlády nad přírodou, a jednak výbor z jeho esejistické tvorby, podávající obraz myšlení renesančního člověka o smyslu života a vztahu k lidem apod.... celý text
Literatura světová Fejetony, eseje Romány
Vydáno: 1980 , Mladá frontaOriginální název:
New Atlantis / Essays
více info...
Přidat komentář
Na první přečtení jsem měl dojem, že Bejblíkův překlad není zas tak špatný. Když jsme jej ale na semináři důkladně porovnávali s anglickým textem (bohužel kritické vydání v Oxford Francis Bacon dosud není), všimli jsme si mnoha nepřesností, ba chyb. Tak se nám snad podaří připravit text nový, důkladně opoznámkovaný (z těch pěti poznámek ve vydání z roku 1980 se čtenář k problematickým pasážím a jejich kontextu, a že jich není málo, opravdu moc nedozví). V každém případě však text (i v tomto překladu) vybízí k hlubšímu a zásadnímu zamyšlení nad ideou bezbřehého, vědecko-technického pokroku. A to není jediné téma, i když je to zřejmě téma klíčové, které při četbě snad každého napadne. Je přitom celkem jedno, jestli to tak Bacon opravdu myslel nebo ne.
Když jsem četl originál, myslel jsem, že tato kniha nemůže být stylisticky o mnoho horší. Ale k mému údivu to vypadá, že se českého překladu snad ujal zastánce středoškolské stylistiky.
Už nějakou dobu jsem se chystal ochutnat literární dílo jednoho z největších renesančních filozofů, jehož jméno rezonuje ještě dnes. Francis Bacon zastával v alžbětinské době mnoho rolí úředních, politických, filozofických i vědeckých, a tak by byla škoda neokusit jeho myšlenkový svět. A rovnou z gruntu utopickým spiskem Nová Atlantida a všeobjímající Eseje.
V případě Nové, potažmo Velké, Atlantidy mě překvapil její kratičký rozsah, stejně jako mě rozesmála poznámka z předmluvy. Vtip a lehkost je vůbec věc, která Baconovo dílo celkem vystihuje, stejně jako civilnost a srozumitelnost. Alespoň v daných případech.
Předně musím podotknout, že s Baconovou utopií mám malou potíž jako s každou jinou - pojednává o ideální společnosti, která působí (ne-li přímo nerealisticky) poněkud povýšeneckým dojmem, jejíž obyvatelé jsou bohorovní a poněkud postrádají individualitu jedinců na úkor naprosté ideologické uniformity společnosti. Nicméně přesto má jeho Nová Atlantida nejednu zajímavou pasáž. Jednak je to geografická polemika s Platónovou Atlantidou, velmi sympatický je odpor tamních úředníků k "dvojímu platu", popis morálně-rodinných poměrů obyvatel nebo celková skladba Atlantidy, ježto je morálně vystavená na křesťanských hodnotách a vzhledově spíše orientálních. Nad vším ovšem jako stožár vyčnívá popis bensalemských "domů", kdy se Bacon ve svých představách o ideální společnosti postavené na vědeckém bádání a spolupráci nejrůznějších oborů vzpírá své současnosti a velmi trefně předjímá dalekou budoucnost, k níž my máme blízko, přestože máme značné rezervy. Ať už rozdělením oblastí působnosti jednotlivých domů nebo představou budoucích vynálezů, mezi nimiž "čluny plující pod vodou" patří mezi ty méně významné. Překvapivé dílko, které si zasluhuje opakovaný průzkum.
V Esejích pak vystupuje zcela jiný Francis. Ještě civilnější, ještě přístupnější, vzletný ve výrazech i příkladech. Čtenáři dogmaticky, natož fanaticky, nekáže, nýbrž střízlivě ukazuje vlastní pohled na renesanční současnost, její neduhy i pozitiva. A to způsobem, který je po uplynulých stále dobře uplatnitelný i na naše dny. Už nejednou jsem v rámci starých spisů zmínil, že lidská přirozenost se nemění, mění se pouze propriety. Jako na divadle. Ač se v tomto souboru jedná pouze o výběr z necelých šedesáti Baconových Esejů, pohlcují nejrůznější témata a především čtenáře.
Nebylo to naposledy, co jsem si přečetl Bacona i o Baconovi. Dílo renesančního myslitele, který zpropagoval vědu v době, kdy společnosti ještě vládly pověry; rebela, který v dobách, kdy církev tvrdě držela otěže dovedl otevřeně říct, že "atheismus člověku ponechává smysly, filozofii, úctu k přírodě, zákony, dobrou pověst - což vše mu může být vodítkem k jisté morální slušnosti, třebas bez náboženské víry"; vysoce postaveného politika, který věděl, že "nic tak nepoškozuje stát, jako když v něm chytráci platí za moudré" a pečlivého pozorovatele člověka, který pochopil, že "svou přirozenou povahu můžeme mnohdy utajit; občas překonat; zřídkakdy vykořenit."
Autorovy další knížky
1974 | Nové organon |
1952 | Nová Atlantis |
1980 | Nová Atlantida a Eseje |
2010 | Eseje o věcech veřejných |
1985 | Eseje čili Rady občanské a mravní |
Vytiahla som z domácej knižnice Bacona - ako dielo i autora, ktoré som ešte nečítala. Reku, dovzdelám sa.
No... nečítalo sa to zle. Nová Atlantída bola, áno, utopickou predstavou o dokonalej spoločnosti, ktorú prišelci stroskotanci obdivujú pre jej morálnu čistotu, bezúhonnosť, praktické a radostné fungovanie v spokojnosti, dostatku a mieri. Úvod bol pútavejší ako nekonečné opisy v závere. No a ktovie, ako by to pokračovalo, keby to autor dokončil.
S esejami som sa stotožnila trochu viac. Mnohé postrehy s autorom zdieľam a úplne chápem jeho potrebu napísať ich, zverejniť (možno) v snahe druhým osvetliť, ako to je, aby bol život (jednotlivca i v komunite) lepší.