Ráj, peklo a očistec ve středověkých viděních
neznámý - neuveden
Výbor latinských středověkých visiones, tj. vidění, zahrnuje okolo dvaceti nejznámějších textů, mezi nimi např. Thurkillovo, Dryhthelmovo, Fursovo či Barontovo vidění. Jedná se o velice významné doklady specificky středověkého žánru, vyprávění revenantů, tedy lidí, kteří zdánlivě zemřeli a při cestě na onen svět jim bylo povoleno nahlédnout do pekla, očistce či ráje. Někdy se takového vidění mohlo dostat člověku ve spánku. Ve všech případech se však jednalo o vyprávění s evidentním moralistickým podtextem, plné hrozivých i fantastických výjevů, jež tak dobře známe z obrazů Hieronyma Bosche nebo dalších středověkých malířů.... celý text
Přidat komentář
Ač je laik závislý na překladu a volbě autorů, nijak to neubírá na atraktivitě knihy. Autoři vybírali citlivě z bezpočtu zaznamenaných snů, vidění a zjevení, která pro lidstvo měla mystický význam. Poukazují i na společné prvky v různých etapách vývoje tohoto žánru.
Čtenář je vtažen do středověkých představ o jiných světech.
Autorovy další knížky
2001 | Bible |
1997 | Epos o Gilgamešovi |
2013 | Z rodinné kroniky Lady Fuckingham |
1986 | Píseň o Rolandovi |
2003 | Béowulf |
Další skvost z argovské edice Memoria medii aevi. Tentokrát soubor vidění od 6. do 13. století. Zasvěcený úvod a především výborný obrazový doprovod je u této edice již pravidlem. Vidění (visiones) ovlivnili (spíš tedy zprostředkovaně, skrze známější autory jako Dante a Chaucer) nejen umění a literaturu středověku, ale i umělecké směry jako například surrealismus. Dalo by se s trochou nadsázky říct, že jejich vliv je patrný i dnes, a to především v určitém stereotypním náhledu na peklo a ráj, jež ovlivňuje jak výtvarné umění a literaturu, tak ale i populární kulturu, film a herní průmysl.