Se žlutou hvězdou
Karel Poláček
Deník českého humoristy a bojovníka proti měšťáctví, který si psal před smrtí, očekávaje transport do Terezína, obsahuje spisovatelovy názory, postřehy, náměty, úvahy a aforismy.
Přidat komentář
Zajímavé čtení a hodně hezkých myšlenek. Ledacos jsem se o Karlovi Poláčkovi dozvěděla. A pobavilo mě, jak se vyjádřil o Brně versus Praze:
"Brno: Říká se mu dépendance Vídně. Odtud čerpalo B. svoje podněty, napájelo se vídeňskou šťávou. Proto jsou tam krásné sady. V Praze byly obecní zastupitelstva proti stromům. Městští radní skládají se ze živnostníků a ti uznávají přírodu jenom potud, pokud je k užitku. Stendhal píše o starostovi, který dal pokácet staré stromořadí, protože nebylo k užitku. Brňáci jsou proti Praze; žárlí na ni i nevraží. Byli jsme uvítáni nevlídně. Považovali nás nikoli za své hosty, ale za liechtenštejnské dragouny."
Poláčka čtu pro oddych. Pohodové a vtipné knihy, které mi zvednou náladu. Tento jeho deník je ale s ostatními jeho knihami v protikladu - je vážný, ukazuje Poláčka jako soukromou osobu, jeho obavy z nastupujícího nacismu, komentuje dobové dění... Proto mě kniha velmi zaujala, pro tu svou odlišnost a pro odkrytí soukromí. Poláček nás zde prostě "pouští k sobě".
Knížečka pro čtenáře, kteří mají rádi Karla Poláčka; nemyslím, že by oslovila někoho, kdo o něm v životě neslyšel. Je to pohled do hlavy inteligentního a vzdělaného člověka s přehledem, který si zapisuje nápady a postřehy, domýšlí souvislosti, zapisuje stupně své nálady. To vše spíše pro sebe (samozřejmě, je to deník), ale i tak to bylo pro mě vrcholně zajímavé, protože – viz má první a druhá věta.
Někdo tu otevíráte otázku, proč Poláček neodešel, když zřejmě mohl. Já jsem velmi, velmi opatrná při hodnocení chování jiných lidí v extrémní situaci, natož po delší době. Já už vím o koncentrácích „všechno“, oni nevěděli skoro nic; vůbec si nejsem sama sebou jistá, jestli přesně v téhle chvíli vyhodnocuji situace správně, a je mi jasné, že po letech si lidé budou ťukat na čelo a ptát se – proč tohle udělala/neudělala? Zpátky k Poláčkovi: přijde mi, že tady i na tohle tu odpověď zčásti najdete.
Tento deník, který si Poláček psal v roce 1943 před odchodem do Terezína, byl poprvé vydán až v roce 1959.
Nejen život se žlutou hvězdou, ale celý život Karla Poláčka byl něčím jako jízdou po tobogánu. Počínaje školními přesuny a pak válka.
Na začátku první světové války Poláček narukoval do armády a absolvoval důstojnickou školu, nedosáhl ovšem nikdy výše než na hodnost četaře. O svých zkušenostech později napsal: „Za čtyřletého vojákování jsem ‚Švejka‘ vůbec nepotkal. Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla. Prošel ruskou a italskou frontou, koncem války utekl do srbského zajetí.
Opravdu dobře se začalo dařit až v r.1933, kdy nastoupil do Lidových novin. Ale dobré časy včetně finančního zabezpečení rodiny netrvaly dlouho.
Německá okupace a rasová perzekuce Poláčkovi znemožnily pracovat v novinách; živil se jako knihovník v Židovské náboženské obci. Ač v časovém předstihu přemlouván přáteli k emigraci, zůstal. Po rozvodu r.1939 již žil se svou životní láskou právničkou Dorou Vaňákovou. Dne 5. července 1943 byli Karel Poláček i Dora Vaňáková deportováni do terezínského ghetta, 19. října 1944 pak nastoupili do transportu do koncentračního tábora Osvětim. Datum úmrtí 21.1.1945 v koncentračním táboře Gliwice je zpochybňováno.
Pokud by hypoteticky K.Poláček přežil, mohli bychom se "možná" těšit (nebo kochat) dále.
Také použiju citaci z knihy. Kritika je sice ostrá a dost jednoznačná, ale není zlá a je v ní i dávka inteligentního humoru. Veselé čtení o životě v neveselé době.
Proč se u nás jedí ryby vlastně jenom na Štědrý den? Snad proto, že by jinak byla spousta případů zadušení. Rodina se schází hlavně jenom při obědě a používá této příležitosti, aby se pohádala. Klidně lze spojit rodinné nešváry s knedlíky, škubánky, buchtami a jinými výrobky české kuchyně. Avšak když jíme rybu, musíme zachovat klid. Česká rodina riskuje rybu jen na Štědrý večer.
,,(…) Když jedu elektrikou známou cestou, zavírám oči a snažím se zapomenout stanice; když otevru oči, očekávám, že budu někde, kde jsem ještě nebyl. (…)“ , přiznává Karel Poláček v jednom ze záznamů. Kdyby tam bylo jen tohle jediné souvětí, stačilo by mi to. Dělám to totiž taky. // Silné svědectví. // O tom, co měli nebo neměli udělat, se hádat nechci. // Překvapily mě strany 21-22. březen nebo duben, kdy se do psaní nakrátko (jde o jeden záznam) pustila paní Dora, neboť jak píše: ,,Staroušek si přeje, abych zaznamenala věci, které mi napsal v dopisech a které se mu líbily.“ Pro ilustraci přidávám i začátek následujícího, ponávratového záznamu.
,,(…) A pak píše o baronovi, který se chlubí, že mu kdysi dávali snídani do postele. Vzteká se, když mu to nechtějí věřit. Staroušek mi k tomu píše, že myslí, že když se člověk octne na dně, že v první řadě musí zapomenout na to, že mu dávali kafe do postele.
(To chápu a jsem zvědavá, zda to dokážeme. O to kafe v posteli by nebylo, ale bude moci zapomenout, že byl člověk a byl šťastný a jeho život měl smysl?)
Dnes mu bylo 51 let. Ale nechce, abych sem psala věci subjektivní, a já to jinak neumím.
5. dubna
Vida ji: Ženská! Pověřím ji, aby za mě psala do deníku, a co učiní? Polemizuje. Polemizuje, ale datum nezapíše. A přece je datum to hlavní. V deníku nemusí být nic, ale data ano.(…)"
Deník o tom, jak čekal na transport do Terezína. Bylo to vcelku rychle přečtené ... i když tato doba musela být šíleně těžká na přežití ...
Nebylo kam utéct. Říše obklopovala Čechy z jedné strany, fašistické maďarsko a slovensko z druhé. Ti co měli dostatek intuice samozřejmě utekli, ale ne každý měl to štěstí a pak už bylo pozdě. Vaše teze o mamonu je celkem silné kafe. Mohla jste ještě doplnit, že neutekli, protože měli spoustu práce s trávením studen a rituálníma vraždama...
Tak tady jsem taky narazila na otázku, stejně jako WEIL - když už byl Hitler za humny, proč všichni - ti co mohli - nesebrali saky - paky a neodešli. Já vím, nám se to říká, když nemusíme odcházet z domova , zamykat za sebou dveře a nevědět, kdy je zase - a zda-li vůbec- je budeme odmykat. Pravděpodobně láska k domovu, k vlasti , ke všemu známému a blízkému , ale kde potom u těchto lidí zůstal pud sebezáchovy? Nechci být teď - nemůžu najít to správné slovo - zlá nebo sprostá - ale napadá mě snad jediné - že někteří - nechci však házet všechny do jednoho pytle - prostě seděli na majetku a priorita byl mamon nakupený po generace. Tak jasně, když se budu muset rozloučit s vázou po babičce, tak mi to bude líto, asi uroním slzu, ale pokud budu vědět, že jde o krk mým dětem , nebudu přece čekat na nic a tu vázu nechám stát na stole, priorita je přece život mých dětí a mých blízkých - a to si myslím, že někteří Židé pochopili a ž když bylo pozdě.
Díky tomuhle deníku je možno do člověka Karla Poláčka nahlédnout, jak viděl život těsně před tím, než ho čekal transport do Terezína.
Osobně nechápu, proč osoby jako Poláček, neemigrovali na čas do U.S.A.
Autorovy další knížky
1979 | Bylo nás pět |
1965 | Muži v ofsajdu |
1966 | Edudant a Francimor |
1967 | Hostinec U kamenného stolu |
1958 | Dům na předměstí |
Krátké útržky z doby, kdy měl Karel Poláček za sebou nešťastné manželství, prohranou rozluku, okupaci země, vyhazov z redakce Lidových novin pro židovský původ, povinnost nosit žlutou hvězdu a následně na něj čekal transport do terezínského ghetta a poté do Osvětimy. Trochu moc na jednoho člověka. Ze zápisků už je cítit odevzdanost, určitá apatie, nechuť... Není to pěkné čtení, a teď nemyslím formu nebo styl.
Hodnotit, proč v té době někdo odešel / neodešel, mi přijde z našeho dnešního pohledu minimálně nevhodné.