Seventeen / Sexuální bytosti
Kenzaburó Óe
Nový, premiérový český překlad Kenzaburóa Óeho přináší v jednom svazku dvě kratší novely, neméně provokativní než loni vydaná Soukromá záležitost. Seventeen (1961) je příběhem středoškoláka, dospívajícího v Japonsku na přelomu 50. a 60. let, který těžce hledá cestu ze své osamělosti i své místo ve společnosti. Nepochopený sedmnáctiletý mladík, chronický onanista, nachází smysl své existence v extrémním pravicovém hnutí... Novela Sexuální bytosti (1963) pojednává o partě filmařů, která přijíždí do přímořského letoviska natáčet experimentální film. Každý ze sedmi účastníků výpravy má pro svou účast na natáčení své osobní důvody. Vztahy mezi nimi jsou více než provázané. S jednou z těchto postav se setkáváme i v druhé části románu, jež se odehrává v tokijském metru, kde se v přeplněných vagonech oddává mladík J sebeukájení, přičemž své chování chápe jako formu protestu proti společnosti a riziko potřebné k vymezení vlastní identity.... celý text
Literatura světová Novely
Vydáno: 2011 , PlusOriginální název:
Sevuntīn / Seiteki ningen
více info...
Přidat komentář
Novely upozorňují na problémy soudobého Japonska 60. let, které bylo na hraně extrémismu, ať levicového nebo pravicového, navýsost typické téma osamění uprostřed davu je také charakteristické pro Japonskou literaturu nejen 60. let. Odkaz na Kafkovo dílo skrze jednoslovné pojmenování postav nelze přehlížet. On i ten exhibicionista je jakýsi odpudivý brouk, nechtěný a nepochopený, doslova a do písmene obtěžující hmyz. Jenže zde ve výsledku nejde o způsob projevu nespokojenosti se životem, ať už se jedná o nadměrnou masturbaci, politické extrémistické smýšlení, promiskuitní sexuální chování, nebo exhibicionistické otírání o cizí lidi. Důležité je odpovědět na příčiny takového chováním, tj. kde je jim počátek. To se autorovi snad částečně daří. Úsporný jazykový projev, až bych řekl v popisu sexu brutální a nevybíravý styl, dokáže lépe vystihnout duševní vyprahlost této generace, která si myslela, že lze duši nahradit pouhým a jediným tělesnem rozšířeným o nabytý samoúčelný kapitál. Stejně jako s kapitálem, i s tělem je třeba smysluplně hospodařit. K tomu je potřeba duševno jako onen pomyslný Platonův vozataj.
Dvě rané novely autora, každá z trochu jiného soudku (viz komentáře u částí díla), dobře se čtou, ale je jasné, že to nejsou oddechovky, že Óe svým způsobem reflektuje společnost. A jeho způsob je hodně nejaponský. Celkově 65-70%, 13. 5. 2023.
Povídka Seventeen mě vůbec nezaujala, o japonské politice a extremismu 50. a 60. let nevím zhola nic, takže toto nebyla dobrá volba pro mě. Ne že by šlo o špatně napsanou povídku, tematicky mi ale nepadla do vkusu.
Druhá povídka se mi líbila už víc, první část měla v sobě trochu fantastična a skvěle vykreslila charakter jednotlivých postav. Zakončení první části mi ale přišlo zvláštní. Zvláštní byla i druhá část, která více navazovala na první povídku než na první část druhé povídky.
Celkově kniha ve mě nezanechala žádné výrazné pocity, ani samotné čtení jsem vůbec neprožívala. Takže pro mě jde opravdu o podprůměr. Občas mi přišlo, že ta syrovost sexu je v knize zneužitá pouze pro účel na sebe upozornit, do kontextu a stylu knihy mi to zas tak moc nezapadlo.
Třetí setkání s Óem. Pro mě jednoznačně nejlepší Soukromá záležitost, to je srdcovka, ale ani tohle ve výsledku nebylo špatné. První novela mi tématicky ani dějově moc blízká nebyla, ale jako sonda, kde se berou lidé jako byl hlavní hrdina to bylo zajímavé. Druhá novela, rozdělená do dvou částí mi přišla mnohem čtivější i propracovanější, námětem svým způsobem i pozoruhodná.
Tahle kniha je doslova přeplněná sexem, což rozhodně nepovažuji za špatný krok, protože sex je zde pro hrdiny nástrojem, jak se vyrovnat se sebou samými nebo jak alespoň na chvíli utéct před problémy.
Přestože je Seventeen vcelku vyvedená parodie na pravicové studenty 50.-60. let, líbila se mi novela Sexuální bytosti, která je v podstatě dvěma povídkami, o něco více. První část, v níž se vyskytovalo více charakterů a tedy byla asi nejspestřejší částí knihy, krásně vygradovala a druhá, zaměřená na osahávání ve vlaku, poskytovala zajímavý úhel pohledu na tuhle úchylku.
Štítky knihy
sex Japonsko japonská literatura dospívání 50. léta 20. století 60. léta 20. století novelyČást díla
Seventeen
1961
Sexuální bytosti
1963
Autorovy další knížky
2010 | Soukromá záležitost |
1999 | Chov |
1978 | Mladík, který se opozdil |
2011 | Seventeen / Sexuální bytosti |
2024 | Němý výkřik |
(SPOILER) Vtipně mi bylo jasné, co se stane s protagonistou Seventeenu jakmile jsem byla za čtvrtinou. O skoro šedesát let později pořád podobné jedince potkáte v ultrapravicových hnutích, rasistických kultech a podobných společnostech, kde si vynahrazují pocit marnosti a osamělosti. Scéna s masturbací k japonskému císaři byla třešničkou na dortu politické provokace.
Sexuální bytosti mi připomněly nakolik muži umí být absolutně asociální a antisociální. Klub exhibicionistů byl přesně klubem lidí, kteří mi jeden víc než druhý lezli na nervy. A taky: dodnes podobné magory jako mladíka z toho klubu můžeme vidět ve zprávách a tragédiích.