Smrt v Benátkách
Thomas Mann
Na pozadí cesty do Benátek se odehrává tragický příběh spisovatele a moralistického pedanta Gustava von Aschenbacha, postupně zabředávajícího do ničivého víru smyslové vášně.
Literatura světová Novely
Vydáno: 1927 , Kvasnička a HamplOriginální název:
Der Tod in Venedig, 1912
více info...
Přidat komentář
Rozhodně velké dílo. V jistém slova smyslu oslovuje, ale bohužel ne dostatečně. Rozhodně je zajímavý rozbor spolu s filmem.
Je téměř půlnoc, ležím sama, mám zavřené oči, tma je klidná. Poslouchám. Je nádherně načtená. Dokonalý zážitek.
.
.
.
Jaké to bylo?
Ultimána klasika, jedno z mojich obľúbených diel vôbec. Spôsobov, akým sa dajú jednotlivé plochy vysvetliť, je niekoľko, od priamočiarej až po rýdzo symbolickú. Kniha, ktorá ešte tak skoro nezostarne.
Na rovinu musím říct, že mne tato kniha příliš neoslovila. Jazyk je pěkný, úvahy zajímavé, ovšem nečetlo se mi to nejlépe. Zpracovávané téma stárnoucího muže posedlého mladým chlapcem je rovněž poněkud kontroverzní, a tak nějak jsem se během čtení necítila dobře. Uznávám hodnotu díla, ovšem rozhodně to není můj šálek kávy.
Poetický pedodědo.
Nádherný jazyk, popisy míst, atmosféra, hniloba. Na začátku je frajer znechucen starcem, co si hraje na mladíka, a sám se jím později stane.
Celý život očividně nežije život, jenom pracuje, a musí si to kompenzovat ve stáří. Na úkor chudáka kluka, kterej si tam zatím s kamarády staví hrady z písku. Roztáčející se kolotoč šílenství a obsese.
Až poeticky laděná audiokniha. Myšlenky, které hlavního hrdinu napadají. Má cestovat či ne? Nakonec ho cesta zavede do osudných Benátek, kde vzplane vášní a láskou. Vše spěje do velmi zvláštního konce.
Nemohu říci, že to byl můj šálek dobré kávy.
Ospalé benátské lido v mezisezóně. Platonické okouzlení měnící se v obsesi. Hořící ohně upomínající na přítomnost cholery. Melancholické, pomalu plynoucí, snad až dekadentní. Mistrovské dílo! Film je rovněž překrásný.
Pro tentokrát jsem se rozhodl, že si nebudu hrát na intouše. Prostě, až na pár závanů starých časů, mě to nijak zvlášť neoslovilo.
50%
Dokonalé, skvělé. Člověk přijme ten jazyk "klasiků minulého století" a pak jen pozoruje úpadek "německé měšťácké" dokonalosti poblázněné božskou krásou mladého chlapce. Už dlouho jsem nedal knize 5*, ale tady s klidem.
Gustav si sám vybere, vymaže své staré já, aby získal...dokonalou krásu. Ta jeho odvaha je imponujíci. Každý člověk se touží v nějakém ohledu dotknout dokonalosti. Každý z nás hledá své náplnění jinak. Životní krize prověřuje možná mravní sílu, možná celý smysl existence. Umíme si jistě představit to pokušení, okouzlil- li ho dokonaly obraz mladi, sily, energie..Navíc Giustav ze svého prázdného života nemá co ztratit, snad jen život samotný? Zápletka je celkem triviálni. Zato ta atmosféra! Mann je mistr metafory a v tomto díle se opravdu dorknul nebe i pekla. Úžasná kniha.
Dobrá knížka, sice se čte těžko, ale nabízí spoustu zajímavých úvah. Je to krátké a i tak, se to na dnešní dobu "vleče". Myšlenky v knize mohly kdysi budit rozruch, dnes jsou spíše "normální". Chválím za celkové vyznění a konec.
Znova som sa po rokoch vrátil k tomuto textu a znova musím uznať, že to je masterpiece. Príbeh a jazyk je jedna vec, ale tá metafora nad tým všetkým, to je veľká vec teda!
(SPOILER)
Jeden z vrcholů Mannovy tvorby. Útlá novela zachycující cestu spisovatele Aschenbachera do Benátek, kde nalézá mimo své duševní a morální katarze i svoji smrt. Ovšem to je jen formální obsah - bohatství díla spočívá v jeho formě a výrazném (dalo by se říct, že až skoro faustovském) filozofickém přesahu.
Řetězení metafor (např. Benátky jako metafora duševního stavu hlavní postavy), mnohovýznamností a myšlenkových přesahů dělá z díla dle mého jednu z nejvýznamnějších próz 20. století.
Formálně podmanivé. Nejednou jsem se tak nějak ztratil v momentu reality, kterou Mann tvořil. Aschenbach přijede do Benátek, aby, znuděn svou perfektní uměleckou tvorbou, okusil skutečný život. A okusí jej, jen ne tak, jak by asi čekal.
U této knihy se dá s klidem konstatovat, že forma vítězí nad obsahem. Kniha není silná ve svém příběhu. Ten je v podstatě jednoduchý a předvídatelný. Čekala jsem příběh mnohovrstevnější a propracovanější. Nedočkala jsem se. Čeho jsem se ale ve velkém dočkala byly popisy míst a duševních pochodů stárnoucího muže, zaslepeného nečekaným citem k mladičkému polskému chlapci. Neocením popisy míst téměř v žádné knize a ani tato nebyla výjimkou. Chápu, že je tato kniha ceněná právě pro svou formu, ale já ji ke svým oblíbeným nezařadím.
Přestože normálně nejsem zrovna obdivovatel vyšňořeného a opentličkovaného literárního stylu, tak tady mi to vyloženě zahrálo do noty. (Podobně jako v případě Mária a kouzelníka, na rozdíl od Kouzelného vrchu.) Byl to jeden z těch případů, kdy jsem se těšil z každé věty a s každou větou – na každou větu jsem se pokoušel soustředil, i když jsem tušil, že mi stejně spousta významů, náznaků, symbolů a analogií uteče. Ale to vlastně tolik nevadí. I tak to byl silný zážitek: s atmosférou velmi podmanivou, skoro až hypnotickou.
Předzvěst budoucí tragédie nám dá pocítit už scéna na lodi: Gustav se s opovržením dívá na starého člověka předstírajícího kvůli svému přijetí společností mladistvou rozjívenost; Gustav si před tím zakrývá oči, ani se na to dívat nemůže – aniž by tušil, že o pár desítek stran později se sám dobrovolně nechá na kadeřnickém křesle zbavit zbytků své identity důstojného člověka. Pro mě to bylo nejvýmluvnější vyjádření toho, jak Gustav podlehl pokušení: ze seriózního předvídatelného muže se stal ... přezdobený tajtrlík.
Měl se Gustav své posedlosti bránit? A mohl vůbec odolat? Nepochybuji o tom, že nabídka, kterou od osudu dostal, byla falešná. Faustovská. Vzdej se toho, kdo jsi, a dostaneš podíl na dokonalé kráse – ne, takovou smlouvu mohl Gustavovi předložit jen ten Zlý. A Gustav podlehl. Podlehl, protože nemohl nepodlehnout. Protože když zahazoval to, co byl dřív, nezahazoval nic opravdu cenného, jen slávu, prestiž a prázdný obraz domnělého společenského uznání. Svůj život neprohrál ve chvíli, kdy si zvolil Tadzia. Svůj život prohrál mnohem dřív, už tehdy, když stavbu svého předchozího já nepostavil na něčem pevném a opravdu cenném. Svůj dosavadní život neopustil tak snadno proto, že by Tadzio byl neodolatelná nabídka. Svůj předchozí život opustil tak snadno proto, protože vlastně nebylo proč v něm setrvávat.
Z použitých alegorií mě nejvíc oslovilo funkční propojení vnějšího a vnitřního – Benátky vypadají tak, jak vypadá Aschenbachova mysl. Zataženo, vítr, hniloba, laciná zábava za účelem rozptýlení – to vše má odraz ve vnitřním Gustavově světě. A nezájem vedení města o cokoli jiného, než vlastní zisk se dobře zrcadlí v Aschenbachově rozhodnutí nedbat při svém rozhodnutí na nikoho jiného než sebe a uspokojování vlastní touhy.
Smrt v Benátkách - klasika, na kterou jsem potřebovala správné načasování. Kdysi jsem ji pouze rozečetla a vzpomínka byla mlhavá. A pak přišla audioverze v podání Jiřího Hromady. Ach, to byla nádhera! Bylo to jako usrkávat dobré víno a vychutnávat život. Opravdu atmosferické dílo, pochmurné Benátky, krása mladosti a destrukce jednoho dosud klidného života...
Štítky knihy
homosexualita umění zfilmováno 20. století německá literatura rozhlasové zpracování Benátky láska neopětovaná středoevropská literatura LGBT, queer, LGBT+Autorovy další knížky
1975 | Kouzelný vrch |
1980 | Buddenbrookovi |
1973 | Smrt v Benátkách |
1956 | Mario a kouzelník |
1961 | Doktor Faustus |
Je to klasika a je fakt znát že je to klasika, je znát že je to staré a chvíli trvá než se zactete ale naštěstí je to krátké, má to něco přes 90 stran. Chvilku jsem si říkala proč se mi to nelíbí a pak jsem zjistila že syn Thomase Manna, Klaus Mann, napsal Mefista... A tady platí, že jaký otec takový syn protože je to psané úplně stejně;)