To nejlepší ze Silverberga
Robert Silverberg
Robert Silverberg je žijící legenda science fiction. Tato výjimečná kolekce jeho povídek přináší to nejlepší ze šesti desetiletí jeho bohaté kariéry. Povídky milované, zatracované i oceňované. Dobrodružné i inspirující. A v každém případě dokládající, že titul velmistra si Silverberg zasloužil jako málokdo.
Literatura světová Povídky Sci-fi
Vydáno: 2021 , Laser-books (Laser)Originální název:
The Best of Robert Silverberg, 2004
více info...
Přidat komentář
Sama se divím, že se mi z celé knížky líbily jen dvě povídky, některé jsem ani nedočetla. Přitom je Silverberg jeden z mých oblíbených autorů. Tak si troufám říct, že tyto povídky určitě nejsou to nejlepší. Nejlepší jsou jeho knihy: Dítě času, Muž v labyrintu, Skokani v čase, Umírat nitru... V těch jsem si přišla na své.
Na to, že tato obtloustlá bichle obsahuje pouhých 26 povídek, je nestvůrně obsáhlá. A jako už to u antologii bývá, některé povídky jsou geniální, jiné dobré, další průměrné a několik jich je i podprůměrných.
Velký reprezentativní výběr Roberta Silverberga mapuje šest desetiletí jeho plodného spisovatelského úsilí na poli povídkové science-fiction. Nemálo ze zde uvedených kousků se honosí některou z prestižních cen, nebo alespoň nominací na tuto spisovatelskou metu, takže je skutečně z čeho vybírat, a to i přesto, že vydávat knihu s titulem The Best Of... je často hodně spekulativní a zavádějící. Mé souznění se Silverbergovými nejlepšími pracemi je někde na 68 procentech, od maximálního nadšení (Jehla v kupce času) až po útrpný úšklebek (Kozorožčí hry, Schwartz mezi galaxiemi, Dobrá zpráva z Vatikánu). Dá se dokonce říct, že čím je Silverberg starší a spisovatelsky vyzrálejší, tím méně si rozumíme (samozřejmě výjimky potvrzují pravidlo). Jestliže u jeho raných povídek nemám nejmenší problém s uchopením pointy, u próz z poslední dekády už mi happy endy přijdou poněkud ploché a nevýrazné, vlastní originální nápad často ustoupí do pozadí před vyzněním a uměleckým zpracováním. Budu-li se držet matematiky, vychází mi celkové hodnocení Toho nejlepšího ze Silverberga na tři hvězdy, pocitově tam ale cítím i tu čtvrtou rudou létavici.
Kniha povídek rozdělená podle časových období autora ... Je pravda, že více se mi líbily povídky z 50. a 60.let ...
Na to, že se má jednat o "to nejlepší", kvalita povídek (aspoň podle mé stupnice líbí/nelíbí) značně kolísá.
Jsou tu některé moc pěkné kousky, které jsem si opravdu s chutí přečetla, ale taky některé dost nudné. Suma sumárum mi to vychází podle hodnocení jednotlivých povídek průměrně na nějakých 3,38 hvězdičky, takže zaokrouhluju matematicky - dolů.
Knížku jsem původně koupila v papírové podobě, ale strašně špatně se mi četla, protože úvod k povídkám je psaný pěkně čitelným bezpatkovým písmem, zatímco samotné povídky hůř čitelným patkovým. Obráceně by to pro mě bylo lepší. Taky záložka by se tak tlusté knize hodila.
Dopadlo to tak, že jsem nakonec raději koupila elektronickou. A papírovou ráda pošlu dál.
Štítky knihy
sci-fi povídkyČást díla
Cesta do temnoty
1954
Dobrá zpráva z Vatikánu / Dobré zprávy z Vatikánu
1971
Dokud nás smrt nerozdělí
1994
Jehla v kupce času
1982
Kozorozčí hry
1972
Autorovy další knížky
1998 | Pozitronový muž |
1993 | Příchod noci |
1992 | Proti proudu času |
1994 | Dítě času |
1992 | Muž v labyrintu |
Klasická cesta po schodišti do sklepa.
Je docela dost autorů, jejichž raná díla mi vyhovují více než ta pozdější. Silverberg je jedním z nich.
Hned zkraje na mě vybaflo několik skvělých povídek a já se rozplýval nad jednoduchostí, úderností, nápady... Říkám si: Sakra, takhle má vypadat žánrová povídka, škoda, že jich od Roberta nevyšlo víc.
Jenže s postupem let se začalo autorovi zdát, že jeho dosavadní tvorba je ve stínu jeho spisovatelského ega. A začal se rozplizávat. Místo příběhu se začal pitvat ve vztazích, místo zápletky zvolil spíš jen kulisu, opustil akci na úkor filozofování. Tahle poloha už mě nebaví.
Zvláště v povídkové tvorbě by měl být každý autor logicky trochu pestřejší, ale přechod z šedého koberce na tmavě bílý opravdu moc nepomůže.
Co mi na knize postupem času vadilo nejvíc, byly nesoudné a samochvalné autorské komentáře k jednotlivým dílům. Tím u mne R.S. klesl ještě o úroveň níž. A už jsem v tom sklepě...