Všímavost a soucit se sebou
Jan Benda
Autor čerpá z vlastní bohaté klinické zkušenosti, z meditační praxe i z nejnovějších výzkumů v oblasti emocí, všímavosti (mindfulness) a soucitu se sebou samým (self-compassion). Navazuje na práce M. Frýby, A. Pessa, E. Gendlina, L. Greenberga a dalších a představuje vlastní ucelenou teorii vzniku nejčastějších psychopatologických symptomů. Kniha nabízí originální transdiagnostický model psychoterapeutické změny i praktický popis postupů a technik, jež lze integrovat v rámci kteréhokoli psychoterapeutického přístupu. V kontextu narůstajícího zájmu o využívání všímavosti představuje čtenářům dosud nepublikované psychoterapeutické postupy. Moderní pohled, který kniha nabízí, může být cennou inspirací jak pro odborníky, tak pro všechny zájemce o sebepoznávání a seberozvoj.... celý text
Přidat komentář
Dobrá kniha pro odborníky, ale za mne chybí více praktických informací - terapeutické techniky jsou vlastně až na konci knihy a zbytek je teoretický základ. Pro laiky je myslím spoustu lepších knih.
Úžasná kniha se solidním vědeckým základem. Moc se mi líbila praktická meditační cvičení téměř za každou kapitolou, která si doteď postupně procházím! Dělá mi radost, že se mezi psychology najdou i tací, kteří si uvědomují důležitost i "duchovní" sféry našich životů (ne pouze psychologické), která je dle mého názoru nesmírně podstatná. Jediné však, co mě napadá - opravdu je stud tím jádrem našich problémů? Proč zažíváme stud? Není to kvůli tomu, že se bojíme, že nás ostatní odmítnou a my tím pádem zemřeme? Není tedy tím hlavním problémem strach ze smrti (který je předpokladem pro vznik studu)?
Dobré zhrnutie abhidhammy a všímavosti s množstvom bibliografických odkazov a niekoľkými kazuistikami. Autor spomína aj terapeutické prístupy, ktoré sú v našich končinách možno menej známe (emotion-focused therapy, compassion-focused therapy, MBCT).
Čo ma však zarazilo bol fakt, že hoci je kniha bohato odzdrojovaná, bibliografický zoznam v nej chýba (možno až na pár poznámok pod čiarou) a na to, aby sa k nemu človek dostal musí ísť na určitý web, ktorý robí reklamu autorovi. "Nenápadný" reklamný ťah, bohužiaľ.
Povedená publikace. Poskytuje příjemný průřez pohledem na léčbu užitím fenomenologie v podání východního přístupu Abhidhammy. Jakožto rogersovec velmi doporučuji, neb naše přístupy práce jsou až na drobné detaily totožné a kniha pro mě byla obohacující. Ze stylu psaní je poznat, že autor sám popisované ovládá, neboť jde explikací přímo k jádru tématu. Jediné, s čím se neztotožňuji je shrnujícím způsobem užívaný termín studu.
Poutavě napsaná kniha, oceňuji jednoduchost a srozumitelnost. Kniha je vhodná spíše pro odbornou veřejnost.
Četla jsem z pozice laika, který touží být "sám sobě doktorem". A z této pozice se kniha čte ztěžka. Je psaná tak nějak moc akademicky. Rozebírá všechny možné emoce. Čím dál víc jsem se těšila na slibované využití všech těch řečí o emocích v praxi. Nakonec mi ale to praktické využití přišlo tak nějak ošizené, rychlé, nedořešené. Jen takový nástin technik. Pro terapeuty ale může být knížka prospěšná.
Knížka je velmi srozumitelná, obsahuje super praktická cvičení a nabízí velmi přehledně podaný pohled na problematiku duševních onemocnění a jejich léčbu.
Velice pěkně a srozumitelně napsaná kniha ohledně tématu mindfullnes - všímavosti. Autor se zaměřuje na jednotlivé aspekty, probírá také jednotlivé emoce, což může pomoci pacientům / klientům / čtenářům k jejich pochopení. Myslím, že kniha může být fajn pomocníkem nejen pro odbornou veřejnost - pro terapeuty, kteří se tímto směrem ubírají, ale může pomoci předat informace také pacientům / klientům. Ostatně kniha je psána jazykem, který je srozumitelný i laikům. Moc pěkná.
skvělá kniha na pomezí odborné a laické publikace. každá věta je srozumitelná. velmi fundované.
Autorovy další knížky
2019 | Všímavost a soucit se sebou |
2024 | Všímavost a Já |
2007 | Mystika a schizofrenie : mystické zážitky jako předmět klinického zájmu |
2005 | Program redukce stresu: Příručka ke kurzu |
Přišlo mi zajímavé přečíst si prvních padesát a posledních padesát stránek. Jinak autor dělá typologii všeho možného a já jsem ji, upřímně řečeno, otráveně přeskakovala.
Knize by asi pomohlo ujasnění, pro koho a proč to vlastně píše. Potom by v klidu typologie uprostřed knihy vynechal a věnoval se použití budhistické věrouky v psychoterapii a lepšímu popisu terapeutických technik; možná např. tomu ironickému zacházení s vnitřními démony. Těm ostatním se už velmi kvalitně věnují jiné knihy (např. Hájek, Allione).
Popsané terapeutické postupy mě moc nezaujaly.
Zapojení jakékoliv věrouky do psychoterapie podle mého názoru snadno přechází do hlásání toho, co je Pravda a Správně, což není něco, co bych chtěla.