Zrada v Krondoru
Raymond E. Feist
Odkaz Trhlinové války série
1. díl >
yhnanství na severní hranici se pro někoho, kdo počítá s kariérou na královském dvoře, asi těžko stane dobrou vizitkou. Stačí ale málo, aby vše bylo jinak: mocenský boj mezi moredhely vyhraje nový vůdce, jehož jediným cílem je obnovit válku proti Království, ale v Krondoru o novém nebezpečí nic netuší. Je třeba je varovat. A také mít důkazy, že jde o skutečnou hrozbu a ne jen o nějakou intriku šlechtice, vypovězeného od dvora do zapomenutého pohraničí. Akutní hrozba a snaha ji odvrátit vede k neobvyklým spojenectvím; k nečekaným spojencům i starým přátelům, ať už je to je uprchlý exnáčelník moredhelů Gorath, neúspěšný mladý mág Owen či panoš Jimmy Ručka. Do hry o moc se dostává i obávaný krondorský cech zlodějů, kde se pokouší uchvátit moc tajemný Plazivec, a tsuranské Shromáždění Ctihodných v čele s vyslancem Makalou, který prosazuje na prvním místě své soukromé zájmy.... celý text
Literatura světová Romány Fantasy
Vydáno: 2007 , WalesOriginální název:
Krondor the Betrayal, Book One of the Riftwar Legacy, 1999
více info...
Přidat komentář
Přestože se Feist snaží, tak je znát, že je to román napsaný podle RPG hry. Příběh je rozkouskovaný na různé minipříběhy, u kterých je často znát, že se jedná o „side questy“. Tyhle příběhy se Feist snaží navléknout jako korálky na jednu nit a moc se mu nedaří z těchto korálků vytvořit vkusný náhrdelník. Příběhy nedávají vždy tak docela smysl, kdy dojde i na určitou herní alternaci „zabíjení krys ve sklepě“.
Postavy, které by v knižní sérii normálně hrály hlavní roli, jsou upozaděny, kdy autor vymýšlí způsob, jak se jich dočasně zbavit. Arutha tak najednou nesmyslně všude kráčí s pomalu se přemisťující armádou a nechává na jiných, aby hýbali příběhem. Tomas a Pug pak dočasně přichází o své schopnosti, aby tak byl dán prostor méně mocným postavám. Tyto postavy pak zmateně pobíhají tam a zpátky skoro po celém Království, a také po severních pláních, kde žijí moredhel. Ze všeho je cítit vyumělkovanost.
Příběh tak musí táhnout dvě nové postavy. Temný elf Gorath je tím nejzajímavějším, co vás zde čeká, kdy díky němu můžeme lépe nahlédnout do historie a kultury moredhel. Mág Owen už tolik zajímavý není, kdy zejména na něm je znát, jak v průběhu příběhu „leveluje“. Příběh nedokáže tentokrát zachránit ani Jimmy Ručka, ani jeho přítel Locklear.
Radšej si zahrajte staré dobré Diablo alebo Titan Quest. Kniha má síce spád, Feist je zručný autor. Ale, bavil som sa len do polovice. Ako keby to bol jeho debut. Kedysi ma táto kniha odradila od čítania ďalších feistoviek. Aaaaale, ja sa k nim vrátim;)))
Další slabší díl, že to je i hra jsem nevěděl. Čtení bylo takové napřímo bez obalu, jdi, splň zachraň, najdi!
Hry přepsané na papír jsou pro mne většinou zklamáním. Hru jsem nehrál proto dávám 3* a knihu asi nechám někde zapadlou za těma lepšíma.
ľahké sklamanie po trhlinovích válkach a ságe impéria
táto kniha bola po 15 kapitolu dost nudná
liezlo na nervi neustále chodenie hrdinov na tiemiesta ktoré už prešli no zo začiatku to bola skorej detektívka nie fantasi
sice zaver bol o niečo lepší ale pre mňa slabý podpriemer dám šancu ešte druhému dielu ale akt o bude rovnaká nuda tak to nechám tak
túto knihu si užijú len fanatici trhlinovky
Jak se pozná přepis počítačové hry? Kdyby to nebylo napsáno níže, ani by mě to nenapadlo (mezi námi, nenapadlo by mě ani přepisovat počítačovou hru do knižní podoby). Za mě další skvělý příběh z Midkemie, i když postupem času mě všechny ty záchrany na poslední chvíli trochu unavovaly.
Na knize je znát, že je vytvořena jako přepis scénáře hry. Postavy putují z jednoho místa na druhé, lootují, silné nepřátele zabíjejí mimochodem na potkání a nejsilnější kouzla se učí z náhodně nalezených svitků. Stejně tak nejmocnější postavy Midkemie musí o část své moci nějakou náhodou přijít, aby 'hra ještě zůstala výzvou'. Přesto je ale, jak je u Feista zvykem, chytlavá a přečetl jsem jí jedním dechem. Temného elfa Goratha a mágy Owyna a Patruse jsem si rychle oblíbil.
Odkaz Trhlinových válek je skutečně maličko slabší než původní série. Ale rozhodně to není špatná série. Konkrétně tento díl je kniha slušná - někde na úrovni Stříbrného trnu. Je to přepis počítačové hry (mimochodem výborné), a tak je příběh přímočarý, VELMI jednoduchý a místy asi i naivní. Ale vem to čert - mě to prostě bavilo. Tohle není žádné fantasy veledílo, ale na příjemné odreagování to bohatě stačí.
Na knize je značně znát, že se jedná o přepis původně počítačové hry. Feist se asi snažil co nejvíce děje dostat i do knihy, ale výsledek je dost zoufalý. Hru jsem nehrál a tak nevím jak kniha působí na někoho, kdo ji hrál, ale prvních 220 stran knihy je bída. Vlastně se jedná o svým způsobem detektivní příběh a vyšetřování toho co se v Midkemii děje. Hlavní postavy cestují po celém známém Ostrovním království v Midkemii a postupně odhalují plány nepřátel. Pokud mne u Čestného nepřítele mrzely ty tři hvězdy co jsem knize dal, tak zde mne to nemrzelo vůbec a nebýt druhé části knihy je to jasných 40%. Zrada v Krondoru se tedy dá doporučit pouze skalním fanouškům Feista a všem, kdo si Midkemii zamilovali. Kdyby se autor nesnažil dát do knihy tolik děje a trochu víc se věnoval samotným postavám, výsledek mohl být úplně jiný. S Trhlinovou ságou nebo Impériem se tohle nedá srovnávat. 50%
Krásné, to se prostě musí číst, postavy mi nedaly pokoj :) Goratha jsem si zamilovala, skvělá postava, celá kniha super. Tohoto autora mám velmi ráda, jeho knížky jsou úžasný :)
postava Goratha je naprosto dokonalá, celkově tato kniha není nejlepší z Feistových, ale dostatečně dobrá i pro několikanásobné čtení, doporučuji :)
Výborná počítačová hra, na jejímž základě byla napsána knížka :-) Díky tomu přečtena většina knih v celé sérii.
Autorovy další knížky
1996 | Mág – Učedník |
1997 | Dcera Impéria |
1996 | Mág – Mistr |
2003 | Čestný nepřítel |
1996 | Stříbrný trn |
Feist se v Trhlinových válkách opět pokouší přenést herní zážitky na papír, což však přináší své limity. Příběh je zjevně vystavěn na principech RPG her, což se projevuje v jeho struktuře – minipříběhy, které mají často charakter vedlejších misí, se snaží poskládat do jedné linie, ale výsledek není úplně koherentní. Mnohé pasáže působí jako rutinní „plnění úkolů“, což narušuje plynulost a hlubší zapojení do děje. Postavy, které by měly být v centru pozornosti, jsou často upozaděny, a tak i známí hrdinové jako Arutha nebo Tomas ztrácejí svůj důraz, aby ustoupili méně výrazným postavám.
Zajímavější jsou postavy nové – temný elf Gorath nabízí alespoň trochu hloubky a nový pohled na kulturu moredhel. Oproti tomu mág Owen zůstává dost schematický, jeho vývoj je až příliš očividný a dává pocit, že se příběh "leveluje" podle pravidel herní mechaniky.
Kniha samotná není špatná, ale je to spíše čtení pro fanoušky herních adaptací. Je přímočará a místy naivní, což může být pro některé zklamáním, ale pro jiné příjemným odreagováním. Trhlinové války jsou určitě slabší než původní série, ale přesto nezklamou úplně. Pokud nečekáte hluboké fantasy veledílo, ale spíš nenáročnou, dobrodružnou jízdu, může to být zajímavý zážitek.