Ztížená možnost soustředění
Václav Havel
Hra o dvou dějstvích. Vědecký pracovník Eduard Huml řeší a neřeší komplikace vyplývající z požadavků manželky proti milence a naopak. Pokouší se získat hlubší sympatie své sekretářky, které diktuje skripta k tématu „štěstí“. Také on sám je „podroben bádání“ vědeckého týmu, disponujícího výzkumným robotem Puzukem. Hra svým způsobem zkoumá lidství, též ve vztahu k vědě. Byla uvedena v období Pražského jara.... celý text
Přidat komentář
Muselo mi, patrně, něco uniknout. Fakt si to myslím, protože málokdy mám po nějakém čtení v hlavě prázdno. A teď mám. Jistě, hra má velice originální a zajímavou kompozici, která je velice propracovaně navazovaná. Ale co dál? Budiž, hra funguje maličko jako vír, točící materiál do něj vhozený stále dokola, občas jej mísící a produkující tak míru chaosu, entropie, která je však Havlem, ač se to jeví paradoxní, geniálně uspořádaná. Ale co je tam víc? Já nevím. Dál dochází k jistému druhu spoileru, ač nevím proč by to v tomto případě mělo vadit.
Téma je vysloveně stupidní, to mi musíte prominout. Flegmatický sukničkář si pohrává s manželkou, milenkou a stenografkou. Dobře, to asi nic nepřináší. Mohli bychom to nazvat obrazem pokrytectví společnosti, ale považoval bych skoro za urážku obviňovat Havla z tak chabé pointy.
Zbývají tedy dvě možnosti. První je práce diktovaná Humlem Druhá dialog mezi Humlem a Balcárkovou. Tyto dvě linie jsou propojené, na začátku Huml stanovuje, že neexistují obecné, objektivní hodnoty, Balcárková tvrdí, že existují obecné zákony, které ovšem nikoho nedefinují, jedinec je definován pouze svými akcidentáliemi. (Protože si při psaní tohoto komentáře připadám neuvěřitelně hloupý, používám, povšimněte si, cizí slovíčko, které jsem se naučil v rámci studia římského práva a které kontextuálně nedává moc smysl, ale já ho tam stejně dal. Absurdní, že? Připadám si jak mladý Pludek.) To na konci Huml de facto odsoudí jako nesmysl, protože veškeré subjektivní nahodilosti mohou v budoucnu být objasněny coby zákonitosti daných podmínek. Nutno podotknout, že na začátku tvrdil, že subjektivní hodnoty jsou rovněž definovány specifickými podmínkami hodnot obecnějších. Čili, jistě, v těch situacích je jistá míra podobnosti, ale já sakra nevím co s tím! Je to problematika gnoseologická? Ukazuje to marnou snahu poznat co reálně poznat nejsme schopni? Já nevím! Takže alternativ je několik. Nechal jsem se Havlem nachytat. To je dost pravděpodobná alternativa. Další je, že jsem text samý nepochopil. To je také dost možné, byl jsem dnes unaven a téměř šílené množství scénických poznámek tomu také nepomáhá. To je sakra fascinující, že Shakespeare se bez nich obešel! Další možnost? Hra je hloupá. Tady ten problém patrně nebude. Tak co, nechal jsem se nachytat, nebo jsem idiot?
Velmi příjemné překvapení, takovouto jízdu jsem vůbec neočekával. Už vím, že Havel ve svých hrách rád neustále opakuje některá témata a motivy, vše graduje, postupně ubývá příčetnosti a naopak přibývá absurdity (Ztížená možnost se v tomto drží docela při zemi). Stejně tak se objeví i další náhled do vod úřednicko-organizačně-systémových, tentokrát zosobněných vědeckým týmem s robotem Puzukem (i vědeckou prací hlavní postavy). Že ale přibudou i hrátky s prostorem a časem, to všemu dodává úplně nový rozměr (doslova :).
Na druhou stranu mě trochu mrzí, že tematicky hra pracuje s otázkou jakýchsi vztahových šachů. Ano, je to klasické české téma, které se donekonečna objevuje ve všech druzích tuzemské kultury od knih po filmy a pro Havla to může být i zaujetí autobiografické, mně ale pravda přijde poněkud přízemní. Sem ale pravda docela zapadá...
Březnové doplnění: V brněnské Redutě měla tato hra na začátku roku 2022 premiéru. Jako na zavolanou! Překvapen z četby mě proto zajímalo, jak bude ono prohazování časů a scén přehledné naživo. A funguje to, divák si totiž viděné mnohem lépe propojí. Zároveň v obklopení dalšími diváky lépe působí i ona základní zápletka milostných peripetií, která v četbě vychází prvoplánově – přidává lidský prvek a vtip v kontrastu s odosobněnými zapisovanými větami a dialogy s výzkumníky.
Skvost absurdního dramatu. Je to prostě bravurně napsaná hra s mnoha rovinami, vtipná, bodavá, promyšlená do posledního detailu. Jek je možné, že se nehraje? Velmi doporučuji.
Autorovy další knížky
1975 | Audience |
2010 | Zahradní slavnost |
1989 | Moc bezmocných |
1990 | Dálkový výslech |
2003 | Pižďuchové |
Havel si zde opět hraje s absurditou a se slovy, a to vše doplňuje filozofickými úvahami o štěstí a věrnosti. Věřím, že pro herce musí být peklo učit se texty. A pro diváka zase vše pochytit, nebo alespoň něco.