Zlatohlávek komentáře u knih
Prosím maturanty aby tohle dílo zde nehodnotili nebo alespoň později přehodnotili své hodnocení knihy až si ji znovu někdy přečtou, tohle je surrealistické dílko ke kterému je třeba čtenářsky dospět. Vančura je král hraním si s poetikou slov.
Kniha se nese v duchu velké neobjektivní samochvály a narcismu což ubírá na možnosti nestranného posudku výkladu (dnes již) dějin. Kniha vám nedovoluje přemýšlet, hledat pravdu uprostřed. Naopak buď souhlasíte nebo ji razantně odmítnete.
Primitivní jazyk primitivního sdělení primitivním lidem. Úroveň a kvalita stejná jako u Tato země je naše, Marx-Leninský manifest, Mein Kampf a Vaříme s Láďou Hruškou. Už jen první 3 stránky byly utrpením způsobeným crčícím monstr-egem.
Když mě někdo přeruší u Hrabalovy knihy tak řeknu "jen dočtu poslední větu" a mám díky jeho šíleným souvětí dalších 5 minut četby :D U Postřižin to platí dvojnásob. Něžné lyrické úvahy maminky jsou roztomile vtipné. Pepin (na rozdíl od filmu necenzurovaný) člověka opravdu dostane na lopatky. Česká idylka v pivovaře a první republika, co více si přát.
Největší a nejvíce opomíjený z Čechů (Čechoslováků), jež se nehodil žádnému režimu. Psal básně, které také zpíval. Básně hořké, občas veselé, často smutné jsou doprovázeny autobiografickým textem ze života a o životě. Tyto Básně zná dneska každý neboť Anděla zpíváme od základní školy ačkoliv uvažovat o ní začneme později (pokud vůbec). Redaktor ze Svobodné Evropy jež sám byl hlasem opravdové svobody, touhy po ní a péčí o ní. A nerad (ač rád) mu musím sdělit že v dnešní době jsou jeho básně potřeba stejně jako za bolševika.
"Nic není v životě lidském jisté, jen smrt! A to, že v Evropě bude nastolen šťastný řád. Vůdcova šťastná Evropa a smrt jsou dvě jediné jistoty, které dnes my lidé máme!"
Děsím se zrůd, a ty největší nejsou vymyšlené ale žijí mezi námi. Neb vymyšlené zrůdy jsme si vymysleli abychom si navzájem připadali méně odporní. Co může být zrůdnější, než myšlenka na to, že jediná kapka krve neexistující rasy vám vypůjčuje moc nad životy jiných, jejichž krev je naprosto, až na drobné rozdíly krevních skupin, stejného chemického složení jako ta vaše? "Šťastná Evropa" nám stále hrozí ať už její ustanovitel bude nebo nebude z Evropy a těch největších zrůdností se mohou právě dopustit ti, z nejnižších řad, ti "von byl takovej tichej, vždy pozdravil, nepil, nekouřil". Karl naštěstí jen zabil a dál netrápil, na rozdíl od ostatních zrůd dělnických hnutí ultra-pravice a ultra-levice.
Barbar, zloděj, čarodějové, uzurpátoři, sexy kněžky. Slibovanou inspiraci slovanskou mytologií jsem nepocítil. Anglosaské názvy trochu inspirované po tolkienovsku. Tohle se moc nepovedlo.
Černá anekdota bez výstavby, ale se silnou pointou. Bezútěšnost bytí a svobody, které nás nutí k nesvobodě a nebytí. Nutnost vidět v divadle!
Na začátku knihy nám Orwell před očima vybuduje skvělý obrázek post-apokalyptického totalitního státu do kterého však nedokáže zasadit skvělý příběh. Kniha je napsána za jediným účelem a to předat myšlenku (neexistujícího?) teroristy a kontrarevolucionáře Goldsteina. Kniha nese název "Teorie a praxe oligarchického kolektivismu" která vystihuje moderní totality včerejška, dneška i zítřka.
TEORIE A PRAXE OLIGARCHICKÉHO KOLEKTIVISMU
Emanuel Goldstein
VÁLKA JE MÍR
SVOBODA JE OTROCTVÍ
NEVĚDOMOST JE SÍLA
Účel světí prostředky. Král může pohnout pěšákem, ale zodpovědný je za sebe sám. Čiře racionální dílo nezatížené cynismem. Machiavelli byl mistr renesanční politiky a diplomacie, ovšem já bych jej řadil i mezi jakési prehumanisty tím, že velmi přesně zachytil skutečnou tvář společnosti, jež bylo, je a možná i bude. Pokračovatelem je zcela jistě Orwell.
"Autor" napsal pravděpodobně úvodní slovo. Na zbytek si najal tučně placené odborníky a právně si pojistil autorství.
Na začátku knihy nám Orwell před očima vybuduje skvělý obrázek post-apokalyptického totalitního státu do kterého nedokáže zasadit dobrý příběh. Kniha je napsána za jediným účelem a to předat myšlenku (neexistujícího?) teroristy a kontrarevolucionáře Goldsteina. Kniha nese název "Teorie a praxe oligarchického kolektivismu" která vystihuje moderní totality včerejška, dneška i zítřka.
TEORIE A PRAXE OLIGARCHICKÉHO KOLEKTIVISMU
Emanuel Goldstein
VÁLKA JE MÍR
SVOBODA JE OTROCTVÍ
NEVĚDOMOST JE SÍLA
Pokud není vaše estetické, imaginační a empatické vnímání na nadprůměrné úrovni a hodláte si čtení propojovat s neustálým nahlížením do map, kreslením rodokmenů, řádkováním a škatulkováním, tak tohle není kniha pro vás. Tolkienova metafyzika vám musí být vlastní a krom děje, musíte také sledovat vaše a "jejich" emoce. Náročnost Silmarillionu je pro mě specifická, protože se jedná zároveň o úvahu a bájesloví. Lyriku i epiku.
Na 242 (obshuje 42 ;) ) stránkách bylo uloženo nesmírné bohatství moudrosti, myšlenek a filozofie autora, který měl jedinečný vliv na mé dospívání a tvorbu mých morálních hodnot. Pan Tolkien by zasluhoval im memoriam pasování na rytíře jejího veličenstva za celoživotní dílo, které přispělo nejen do literárního světa. Myšlenka Hudby čtrnácti Valar na 3 Iluvatarovy témata je skutečně nádherná představa o zrození světa a pro mne daleko dokonalejší a laskavější ku pochopení.
O této knize by měl napsat Dante Alighieri svou Božskou Komedii i kdyby poté neměla býti "božskou" a rozhodně ne "komedií".
Hospodská fraška, jež se kontinuálně mění v mystickou tragédii s antickými rysy a opět přechází do fraškovitosti, v čtenáři úspěšně evokuje očistné uvědomění nad vlastním, nešťastným i směšným osudem lidským.
Symbolika trojího dějství, je již sama o sobě alegoricky stupňována po dantovsku na zemské radovánky, pekelnou trýzeň a smíření a vyrovnání v očistci se sebou samým, nám velice dobře potvrzuje inspiraci v Božské komedii . Autorův život je toho důkazem.
Po od naivní Makropulos se Čapek dostal do reálné utopie živého pre-orwellovského typu. Nevyčerpatelné téma se silným symbolismem antitotalitarismu a antimilitarismu. Poutavý jazyk, zajímavé postavy, skvělé scény. Nemohu se dočkat až uvidím nějakou inscenaci, Čapkovských je bohužel v ČR málo.
Nečtenář, tupý sledující TV Nova, jednoduchý človíček bez uměleckého citu a kapky vkusu, přesně takový člověk by tuto knihu koupil a řekl by, že se mu líbí. Verše nejsou ani jednoduché, jsou svou primitivností (na úrovni člověka kromaňonského) přímo urážející. Je donebevolající, že někdo chce takhle hloupě vydělávat na čtrnáctidenních "fanoušcích" českého hokeje něčím podobným a nazvat to sbírkou básní, ještě více zarážející je fakt, že někdo něco podobného vydal. Odpad zústane odpadem a ani zcela účelná líbivost a prvoplánovost tématu sbírky, zaměřená na buránky, to nezmění. Ovšem nejodpornější je že se snaží vydělat na smrti skvělých hokejistů tragicky zahynulých při pádu letadla - Marek, Vašíček, Rachůnek, Demitra.
Jedna krátká hodinka v parku s touto libůstkou a jsem na srdci zas o něco bohatší.
Kraťounká, lehounce experimentální kniha pro specifického čtenáře. Nehledejte příběh o Kvothovi a jeho dobrodružstvích. Jedná se o jeden týden ze života (ne)šťastné Auri, křehké ale odvážné bytůstce postihnuté duševní nemocí. Text je propleten opravdu zajímavými popisy dějů a prostředí do čehož Auri zasahuje vnitřními monology, prostřednictvím vypravěče. Osobnost čtenáře musí být specifická pro tuto knihu. Tak trochu blázen, hračička a snílek. Pakliže jste, do Auri se bezmezně zamilujete. 100/100
Než román to spíš vypadá jako sbírka feuilletonů na jedno téma; Vypuštění nespoutaného Všehotvůrce, Božské částice, Prvotního hybatele, Absolutna do světa, jež na něj není ani zdaleka připraven a z jeho široširosti zešílí v horečce snažení se o jeho pochopení a vnucení svého chápání Boha všem ostatním. Výjimečně utopie končí "štastně" (i po dvou stech miliónech padlých v bratrovražedném boji za jediného pravého Boha), v pepíkovské sešlosti v hospodě kdy je Absolutno opět vypuzeno ze světa tím že se "samo" zničilo. Skvělá Čapkovská fantastika, uvažuje o skromnosti, empatii člověka k člověku, hravá s jazykem, poutavá svou poly-subjektivností náhledu na řádící Absolutna.
Strach z člověka, zvířete, věci, nebude nikdy tak silný než strach z neviditelného zabijáka, který je všude, ať už se jedná o nemoc, nadpřirozeno, Velkého bratra, ďábla, Boha či smrt a nikdo před takovým strachem nemůže utéci. Maska si pro vás přijde tak jako tak.