Amsterodamské vigilie přehled
Lenka Horňáková-Civade
Amsterodam, rok 1656. Evropa se vzpamatovává z třicetileté války, která přímo či nepřímo vyhnala mnoho lidí z jejich domovů. Patřil k nim i kněz, učitel a filosof Jan Amos Komenský. Řízením osudu se po mnoha peripetiích a osobních tragédiích dostal do Amsterodamu ve stejné době, kdy v něm žil a tvořil světoznámý malíř Rembrandt van Rijn. Podle historických pramenů bydleli téměř v sousedství, lze tudíž předpokládat, že se museli znát. Ve florentské galerii Uffizi také visí Rembrandtův obraz starce, nápadně podobného právě J. A. Komenskému, a mnozí badatelé skutečně předpokládají, že jde o filosofův portrét. Z těchto dvou základních úvah vyšla Lenka Horňáková-Civade, když si představila, jak setkání těchto dvou výjimečných, ale velmi rozdílných mužů mohlo proběhnout, o čem si během nutných sezení při malování mohli povídat, v čem si mohli rozumět, nebo naopak být v rozporu, ale také jestli mohli jeden druhého v něčem ovlivnit.... celý text
Literatura česká Historické romány
Vydáno: 2023 , ArgoOriginální název:
Un regard bleu, 2021
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Amsterodamské vigilie. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (8)
Dva svědci období třicetileté války jeden malíř a druhý filosof a pedagog. Autorka velmi pěkně popsala jejich tak rozdílný a přece stejný pohled na svět a události kolem nich.
Oba byli postiženi a za jejich názory je společnost potrestala. Rembrandt nastavil zrcadlo místní společnosti a ta jej připravila o majetek a postavení.
Komenský kritizoval panovníky a chtěl je upozornit na chyby ve společnosti. Musel odejít z domova, přišel o své dílo, které začal budovat znovu.
Dílo obou přečkalo mnoho let a je i v současné době aktuální.
PS. Sympatické je, že tato kniha má všitou záložku.
Další výborná kniha z pera Lenky Horňákové-Civade. Jestli se Rembrandt s Komenským setkali nevíme, ale je to hodně pravděpodobné. V každém případě autorka před námi rozprostřela plátno a postupně na něj svými tahy pera přidávala další vrstvy, barvy a stíny až vzniklo velmi zajímavé dílo.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Amsterodamské vigilie v seznamech
v Právě čtených | 2x |
v Přečtených | 23x |
ve Čtenářské výzvě | 5x |
v Doporučených | 6x |
v Knihotéce | 25x |
v Chystám se číst | 31x |
v Chci si koupit | 6x |
Štítky knihy
historie, dějiny alternativní historie 17. století životopisné, biografické romány Rembrandt Jan Amos Komenský Amsterdam, AmsterodamAutorovy další knížky
2017 | Marie a Magdalény |
2019 | Grófka |
2010 | Provence jako sen |
2020 | Symfonie o novém světě |
2011 | Lanýže |
"Přede mnou se rozkládalo to největší bitevní pole vyryté do dětských tváří."
Mistr realistického a psychologizujícího portrétu, mistr světla a stínu Rembrandt van Rijn a učitel národů Jan Ámos Komenský, co mohou mít tito dva evropští velikáni společného? Nic menšího, než že byli téměř sousedé, kteří v 17. st. žili v Amsterodamu ve stejné čtvrti Westenmarkt. A znali se? Upřímně, já ve svém rodném městečku znala hodně lidí, ne tak v hlavním městě. Ale nežijeme v 17. st. Jenže když ta Rembrandtova podobizna starého rabína z r. 1660 se Ámosovi tak podobá...
LHC sepsala působivou a zejm. přesvědčivou fikci, která možná ani takovou fikcí být nemusí. Soustředí se převážně na myšlenky a úvahy obou hlavních postav. Dokonale se přitom vžila do archaické mluvy a dobového způsobu vyjadřování, že jsem zpočátku potřebovala čas, abych o slovech nemusela přemýšlet a aby mohla plynule přecházet do mého vědomí, a já se tak ocitla v době dávno minulé. S pokračujícím čtením jsem nabyla dojmu, že spíš než o Rembrandtovi, je kniha o Komenském. Skrze Rembrandta, jeho optiku a společný zájem nalézat pravdu stvořila LHC apoteózu Jan Ámose Comenia.
"Jsem dojat i potěšen, že se znovu shledávám s myšlenkou, kterou jsem se snažil předat světu. Malíř ve svém posledním obraze shrnul mé spisy. To je zcela zjevné. Trvalo mu to celý život. Láska, vzdělání a výchova vytvoří z dítěte skvělou završenou lidskou bytost."
Douška: doslov autorky osvětluje, co stálo u zrodu jejího příběhu z Amsterodamu. Nebyl to Rembrandt a nebyl to ani Ámos a jejich mistrovská díla a myšlenky. Byl to zmíněný obraz starého muže ve florentské galerii Uffizi. Obraz beze jména, bez autora. Obraz, který k ní promluvil. Naprosto tomu rozumím. Jeden takový obraz - ne ze 17. ale 19. st. a ne od Rembrandta :-) - jsem si koupila na jednom vídeňském bleším trhu s porušeným plátnem a bez rámu. Nemohla jsem odolat očím toho starého muže.