Autopsie (pitva režiséra) přehled
Jan Drbohlav , Juraj Herz
Dramaturg ČT a spoluscenárista Herzových filmů (Habermannův mlýn a nyní nový projekt) Jan Drbohlav v posledních letech žil blízko uznávaného filmového a divadelního režiséra Juraje Herze, který se proslavil především filmem Spalovač mrtvol. Tento nyní už téměř osmdesátiletý člověk nikdy nenapsal ani neautorizoval žádnou biografii, proto jej J. Drbohlav přesvědčil, že už je čas… V životě JH jsou totiž etapy málo známé, ale o to zajímavější. Tak jako paměti Otakara Vávry byly téměř přehledem dějin českého filmu 20. století, Herz sice obsáhne „pouze“ jeho 2. polovinu, ovšem dá se říci, že byl u všeho důležitého – část dětství strávil v koncentračním táboře, pracovat začal v Semaforu v 50. letech, pak dělal asistenta dvojici Kadár/Klos u oscarového Obchodu na korze, pak přišel Barrandov a zmíněný Spalovač… Tím ovšem jeho život a sláva zdaleka nekončí. Následovaly třeba Petrolejové lampy, Morgiana, ale také Holky z porcelánu, Upír z Feratu apod., ale i problémy se socialistickým zřízením a zákazem činnosti, které řešil v roce 1987 emigrací. Herz umí výborně, vtipně a otevřeně vyprávět a Drbohlav z jeho paměti vydoloval mnoho zajímavého nejen pro filmové fandy. Dramaturg ČT a spoluscenárista Herzových filmů (Habermannův mlýn a nyní nový projekt) Jan Drbohlav v posledních letech žil blízko uznávaného filmového a divadelního režiséra Juraje Herze, který se proslavil především filmem Spalovač mrtvol. Tento nyní už téměř osmdesátiletý člověk nikdy nenapsal ani neautorizoval žádnou biografii, proto jej J. Drbohlav přesvědčil, že už je čas… V životě JH jsou totiž etapy málo známé, ale o to zajímavější. Tak jako paměti Otakara Vávry byly téměř přehledem dějin českého filmu 20. století, Herz sice obsáhne „pouze“ jeho 2. polovinu, ovšem dá se říci, že byl u všeho důležitého – část dětství strávil v koncentračním táboře, pracovat začal v Semaforu v 50. letech, pak dělal asistenta dvojici Kadár/Klos u oscarového Obchodu na korze, pak přišel Barrandov a zmíněný Spalovač… Tím ovšem jeho život a sláva zdaleka nekončí. Následovaly třeba Petrolejové lampy, Morgiana, ale také Holky z porcelánu, Upír z Feratu apod., ale i problémy se socialistickým zřízením a zákazem činnosti, které řešil v roce 1987 emigrací. Herz umí výborně, vtipně a otevřeně vyprávět a Drbohlav z jeho paměti vydoloval mnoho zajímavého nejen pro filmové fandy.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Autopsie (pitva režiséra). Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (16)
Filmy Juraje Herze mám rád (pokud je nějaký špatný, většinou ne jeho vinou – o čemž vypráví i tato kniha), natočil dosud nejlepší český horror, a považuji ho za jednoho z nejkreativnějších domácích režisérů (a mých nejoblíbenějších), schopných bravurně kličkovat různými žánry a styly. Žádný větší režisér u nás nerozuměl horroru jako on. Koncem roku 2012 mi bylo dopřáno té cti strávit s ním u něj doma výborné tři hodiny v družném rozhovoru. Nevěděl jsem tehdy, že žije s Martinou Hudečkovou a tak když mi dveře od nich otevřela ona, já jen překvapeně vyhrkl: „Jé, já vás znám!“ Ona se mile usmála, gestem mě pozvala dovnitř a pronesla: „Já vím.“ Prostě vidlák vyrazil do kulturního světa. S Jurajem Herzem se hrozně dobře povídalo, respektive, hrozně dobře se poslouchalo jeho četné historky. Nakonec mě před odchodem na vlak počastoval pár panáky nějakého nóbl alkoholu a tak jsem na nádraží šel v dost podroušeném stavu. Můj delší úvod směřuje k tomu, že díky tomu povídání a pečlivým rešerším, které jsem si před rozhovorem udělal, jsem se této knize kvůli tomu, že jsem si myslel, že mi toho moc nového nemá co říci, vyhýbal. Ale nakonec jsem si ji s odstupem času pořídil a dozrál čas. A jsem prostě nadšenej. Herze mám fakt rád, líbí se mi jeho lehce tvrdohlavý přístup, schopnost jít si za svým a snažit se vyhýbat zavedeným postupům a cestě „takhle se to prostě dělá“, navíc máme hodně věcí společných. Větší formát pěti set stránek jsem dal za dva dny, protože se to dobře čte. Je to zajímavé, humorné, má to spoustu fotek a odhaluje to spoustu zajímavých informací. A část z války a koncentráků je prostě šílená. Krátce řečeno, tohle pro mě byla radost.
(SPOILER)
Naprosto skvěle a svérázně napsaná velmi osobní autobiografie výjimečného filmového režiséra, jehož tvorba je mi velmi blízká a v našich končinách je to stále tvorba velmi výrazná a žánrově specifická....a díky bohu za to.
Do některých biografií má člověk třeba problém se začíst, nebo ho baví spíše části z autorových filmových praktických zkušeností. Tady šlape ale všechno - byla jsem na trní i při čtení samotného autorova života, který už jako desetiletý pobyl nějaký čas ve dvou koncentračních táborech. Fanoušci Spalovače a dalších děl se tu dozví několik informací i ze zákulisí, které potom bulvár nebo filmový kritici tak rádi citují. Vše je to navíc napsáno skvěle odlehčeným stylem, takže se celá kniha čte stejně lehce jako její mnohem kratší soukmenovci.
Související novinky (1)
Juraj Herz v Autopsii popisuje nejen svůj život
07.08.2015
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Autopsie (pitva režiséra) v seznamech
v Přečtených | 53x |
ve Čtenářské výzvě | 4x |
v Doporučených | 6x |
v Knihotéce | 21x |
v Chystám se číst | 19x |
v Chci si koupit | 4x |
v dalších seznamech | 3x |
Knížka se skvěle četla . Byla velmi zajímavá.Juraj Herz musel mít velmi složitý život. Pokud pominu koncentrák, tak snaha "vybojovat" si každý film, za který by se nemusel stydět, muselo být velmi složité. Zajímavý byl rozbor každého filmu. Přečetla jsem si knihu od režiséra Menzela, ale s touto knížkou se vůbec nedá srovnat.