Cesta na konec tisíciletí přehled
Avraham B. Jehošua
Píše se rok 999 a do křesťanské Evropy, vzrušené náboženským očekáváním druhého příchodu Krista, přijíždí z Maroka židovský kupec Ben Attár, ženatý se dvěma manželkami, aby vyřešil svízelnou situaci: s jeho bigamií, přirozenou v sefardském prostředí severní Afriky, se nehodlá smířit pařížská rodina jeho synovce a obchodního společníka. A tak aby zabránil roztržce a přerušení slibně se rozvíjejícího podnikání, učiní Ben Attár krok, jehož neočekávané důsledky zcela změní osud jeho rodiny, vztahy s ostatními lidmi a celý život. Rozhodne se totiž vzít na cestu do Evropy obě své ženy ve snaze přesvědčit aškenázské příbuzné svého společníka o přirozenosti a výhodách mnohoženství. K vlastnímu překvapení se však setkává pouze s nepochopením, a tak se jeho cesta rozvíjí v hluboce lidské drama, na jehož počátku stojí konflikt věrnosti a touhy, překvapivě rezonující s podobnými dilematy současnosti. Jehošua brilantně načrtává kulisu středověkého světa s jeho senzualitou a morálkou a přitom na pozadí střetu dvou odlišných židovských kultur, Orientu a Okcidentu, odkrývá nejhlubší otázky týkající se původu mravního cítění, charakteru, lidských stereotypů a jejich konfliktů s láskou a vášní.... celý text
Literatura světová Historické romány
Vydáno: 2013 , Pistorius & OlšanskáOriginální název:
Masah el Tom ha-Elef, 1997
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Cesta na konec tisíciletí. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (5)
Pro mne to byl krásný výlet do úplně jiného světa, myšlení, kultury. Myšlenkový střet několika kulturních a náboženských světů v hluboké historii - obdivuhodné, na čtení ovšem poměrně náročné. Navíc zajímavé popisy tehdejšího obchodu, cestování atd, hodně erotiky a sexu.
Na druhou stranu nedávám plný počet hvězdiček, protože ke konci už mi kniha přišla dlouhá, rozvláčná a tak trochu jakoby se motala v kruhu. Málem jsem jí těsně před koncem odložil, jakoby jí došlo napětí a energie a autor to celé tak nějak doplácal do konce.
Obdivuhodné, jak se autorovi podařilo ze zdánlivě nudného tématu vytvořit velmi čtivý román. Snad by jen mohl věnovat o něco méně času erotickým scénám...
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Cesta na konec tisíciletí v seznamech
v Přečtených | 16x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 2x |
v Knihotéce | 6x |
v Chystám se číst | 19x |
v Chci si koupit | 1x |
v dalších seznamech | 1x |
Štítky knihy
izraelská literaturaAutorovy další knížky
2008 | Milenec |
2012 | Molcho |
2010 | Pan Mani |
2013 | Cesta na konec tisíciletí |
2024 | Osvobozená nevěsta |
Rámcově historický román, v němž se střetnou Židé ze severní Afriky s Židy aškenázskými o legitimitu mnohoženství. Ovšem historicky vzato bych na něj moc nespoléhala, myšlenkově a citově jsou postavy dost moderní, nezbytné potíže (kulturní, společenské, zdravotní) návštěvníků z Afriky jsou zanedbatelné nebo žádné, všechny ženy jsou nečekaně emancipované a desetitýdenní cesta Evropou až nudně hladká.
Historické detaily ale nejsou podstatou knihy, historický román je to jen formálně. Jde o beletristickou formu disputace o podobách lásky. Dvojženství především, ale nejenom. A v této rovině knihy je znát zdatný romanopisec. Rodinný propletenec Židů z jihu a severu je propojený láskou ochranitelskou i skrytě žárlivou a majetnickou z jedné strany, a smutkem po zemřelé milované ze strany druhé. Kupec Ben Attár miluje obě své manželky stejně jako svého ztraceného synovce, a protože se nikoho z nich nedokáže vzdát, pokusí se příkladem své lásky smířit nesmiřitelné. Mladší manželka cestou zjistí, že lásky někdy může být na jednoho příliš. Cesta ke zdánlivě tvrdému srdci vede přes lásku mateřskou. Všechny postavy se s láskou potýkají a Jehošua s dobře vyváženou kombinací filosofování a zdatného vypravěčství vede příběh po nikoliv nudných, ale ne zrovna překvapivých cestách. Moderními termíny by se dalo říct, že jde o obhajobu polyamorie. Je to tak, ale je to obhajoba citlivá ke všem stanoviskům a v jádře obecnější – zkrátka popis lásky jako takové.