Excalibur přehled
Bernard Cornwell
Kronika válečníkova série
< 4. díl
V nejtemnějších časech evropské historie, kdy stoupence všech věrouk včetně křesťanství spojovala víra v kouzla a zázraky, odhodlává se nekorunovaný král Artuš k poslední, nejtěžší bitvě proti přesile saských uchvatitelů. Bolest způsobená zradou životní lásky, královny Guinevery, a celý život naplněný bojem a péčí o svěřenou zemi přivádí posléze Artuše a jeho nejbližší spojence k pochopení nové víry v zemi, v níž pozvolna dohasíná tradice pohanských rituálů druidů. Čestný, přímý a odvážný válečník Derfel, autorem zvolený za vypravěče románu, se stává mnichem, aniž by však v přísném řádu kláštera zpřetrhal své svazky se starobylou kulturou Keltů nebo se ve jménu víry zřekl samostatného myšlení a shovívavého humoru. Ve strhujícím závěru díla vítězí Artuš s pomocí Excaliburu, posvátného meče, obdařeného kouzelnou mocí druidů, a nejcennějšího z Merlinových pokladů. Smrtelně zraněn svěřuje Artuš svými posledními slovy Excalibur Derfelovi, aby ho vrhl do vln a spolu s ním pohřbil na mořském dně i starou keltskou víru a legendární období anglické historie.... celý text
Literatura světová Romány Historické romány
Vydáno: 2002 , OldagOriginální název:
The Warlord Chronicles. Excalibur, 1997
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Excalibur. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (19)
Úžasná kniha, úžasná série, úžasný autor a v neposlední řadě úžasný překladatel. Líbilo by se mi to vidět jednou na plátně. To by byl Artuš, který by stál skutečně za zfilmování. Ukazuje totiž příběh napínavý, promyšlený a i uvěřitelný. Líčí Artuše a jeho rytíře jako bytosti, které si zamilujete a které tu skutečně mohli být. Nejvíc se mi však líbil nádech fantasy, který nebyl ničím přehnaným a dal by se přirovnat ke koření, které udržovalo tajemný nádech tohoto skvělého historického díla. Dílo také nebylo nějak natahované a příběh jste spíš žili, než četli. Výborné vyobrazení boje pohanství a křesťanství je už jen třešničkou na dortu.
Potřeba dobojovat poslední bitvy, zabít nepřátele a odejít na zasloužený, nebo věčný odpočinek.Dobré zakončení série, i když by příběh ještě pár stran navíc snesl.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Excalibur v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 200x |
ve Čtenářské výzvě | 2x |
v Doporučených | 19x |
v Knihotéce | 109x |
v Chystám se číst | 53x |
v Chci si koupit | 22x |
v dalších seznamech | 2x |
Autorovy další knížky
2017 | Poslední království |
2007 | Bledý jezdec |
2004 | Lučištník |
2010 | Hořící země |
2006 | Sharpův tygr |
„ … Excalibur … Natáhl jsem paži dozadu. Na meči lpěla krev, ale přesto se zdálo, že jeho čepel září. Merlin mi kdysi říkal, že meč Rhydderchův se nakonec promění v plamen, a snad se to stalo právě teď, nebo mi zrak jen šálily slzy. A já jsem mrštil Excaliburem k hlubině průlivu, … Excalibur vylétl vysokým obloukem a otáčel se ve večerním vzduchu. Nikdy nebyl na světě krásnější meč. Merlin se zapřísahal, že ho vykoval Gofannon v kovárně na Onom světě. Byl to Meč Rhydderchův a Poklad Bretoňska. Byl to Artušův meč a dar druidův a teď se otáčel proti tmavnoucí obloze a jeho ostří zářilo modrým ohněm pod hvězdami, které se třpytily čím dál jasněji. Na jeden úder srdce se zdálo, že visí na nebesích, zářící sloupec modrého plamene, a potom dopadl dolů. Dopadl přímo doprostřed průlivu … a zmizel.“
Meč odhozený vší silou, který se možná ve vzduchu několikrát obrátí, než dosáhne vrcholku své dráhy a …. . Kdo by neznal jméno tohoto legendárního meče a jméno jeho nositele. Bernard Cornwell odvyprávěl příběh Artuše, velkého vojevůdce, vládce a ochránce Bretoňska, a to prostřednictvím jeho přítele a válečníka, srdcem Bretoňce a původem Sasa. Vrátil nás do doby na sklonku pátého století po Kr., kdy se území Bretoňska zmenšovalo pod tlakem germánských kmenů; Frankové ohrožovali bretoňská království na kontinentu, Sasové a Anglové usilovali o zabrání území bretoňských království na ostrově nám dnes známém jako Británie (popřípadě Anglie). Českému čtenáři dá patrně trochu práce zeměpisně se zorientovat v jednotlivých bretoňských královstvích, dobových místních názvech – takže díky za rejstřík názvů a za mapu. Osoby postupně se zapojující do děje budou známé každému, kdo již četl (nebo viděl) nějaký artušovský příběh: Merlin, Morgana, Guinevera, Galahad, Lancelot, Mordred - pozor budou mu známé dle jména, nikoli dle činů a charakteru. Kdo bude čekat mocná kouzla, magické předměty, vznešené rytířské činy, mohutná vojska pod praporci, porady v rozlehlých hradních síních … bude mu drsně připomenuto, že se ocitl v době po pádu Západořímské říše, navíc v zemi, odkud se Řím již dávno stáhl a stavby právní i ty kamenné se pomalu bortí (to je vůbec silný motiv u Cornwella – temnota zachvacující svět po pádu Římského impéria a nesetkáme se s ním jen v této knižní sérii).
„ Galahad nemohl spát. Ohýnek se třepotal nízko při zemi, zatímco nad námi jasně zářili hvězdy. „- Kdysi byl na zemi.“- Řekl. „- Kdože tu byl? “- Zeptal jsem se.„- Ráj. …. Myslím na to, že když Bůh stvořil člověka, dal mu k životu ráj, a připadá mi, že od té doby kousek po kousku ztrácíme. Temnoty útočí. … Jen na to pomysli, řekl, že ani ne před sto lety žila tahle země v míru. Muži stavěli veliké domy. Neumíme už stavět tak, jak dovedli oni. … Římané postavili celá měst, tak rozlehlá, že by ti trvalo celé dopoledne, než bys přešel z jednoho konce města na druhý, a tvé kroky by přitom dopadali na hladký , opracovaný kámen. A byl bys mohl jít celé týdny a pořád bys byl v římské zemi, podřízené římským zákonům a mluvícím římským jazykem. A podívej se na to teď - jen temnota. Rozmáhá se. Tma prorůstá do Armoriky. Padne Benoic, po Benoicu Broceliande a po Broceliande Bretoňsko. Už žádné zákony, žádné knihy, žádná hudba, žádná spravedlnost, jen bědní, mizerní muži kolem čadících ohňů, zvažující, koho zabijí zítra.“- „- Ne, dokud bude žít Artuš,“- řekl jsem sveřepě. „- Jeden muž proti temnu? “- Zeptal se Galahad pochybovačně. „- Nebyl tvůj Kristus také jedním mužem proti temnu ? “- Zeptal jsem se. „- Kristus,“- řekl nakonec, „- byl naše poslední naděje. Řekl nám, abychom se navzájem milovali, jeden druhému činili dobré, dávali almužny chudým, jídlo hladovým, odívali nahé. Takže ho zabili. Myslím, že Kristus věděl, co nastává, a právě proto nám slíbil, že jednou s ním budeme v ráji, budeme-li žít tak, jak žil on. Ne na zemi, ale v ráji. Tam někde “- ukázal ke hvězdám, „- protože věděl, že se zemí je konec. Žijeme v posledních dnech. Dokonce tvoji bohové nás opustili. Tvoji bohové jsou mrtví. “- “
Je to svět, kdy již vojsko čítající na dvě stovky kopiníků může být pádným argumentem. Vojáci jsou stateční a většinou pověrčivý (i křesťané) a špinaví (veš sem, veš tam). Pohanští čarodějové rádi zahánějí zlo močí, pliváním, proklínáním, úspěch přivolávají tancem, obětmi a ještě více než vojáci si libují ve špíně. Ne že by si měli, co do čistoty, co vyčítat s kněžími a mnichy nového křesťanského náboženství. Snad jedině druidi (a bardi) jsou čistší, a někteří z nich se ve svém vědění dostali daleko – jestli ale jejich vědění bude stačit na záchranu Bretoňska – i o tom je tento příběh. Je to tedy i příběh o Bozích, o jejich příchodech a odchodech.
Pohanské představy Onoho světa v bretoňském podání nejsou nepůvabné. Samhain, Beltaine. Válečnicí, přecházející po mostě mečů, duše odívající se na Onom světě do nových těl, setkání s milovanými, s přáteli. Především je to příběh o lidech. O lidské pošetilosti – navzdory saské hrozbě se jednotlivá bretoňská království dále rvou mezi sebou. O věčné lidské nespokojenosti, se kterou se setká asi každý vladař – i kdyby obnovil na zemi zlatý věk, stejně se vděku nedočká. O lidském fanatismu, náboženské nesnášenlivosti – a ta není vlastní jen vyznavačům nového ukřižovaného Boha. Ale je to příběh i o přátelství, věrnosti a o té „zatracené“, vše komplikující lásce. Válečné střety střídají období klidu a míru, ve kterých se, bohužel, díky výše zmíněným lidským nedokonalostem, pozvolna vzmáhají sváry a důvody k dalším bojům – a vždy se u každého znovu doufá, že tento boj bude konečně tím bojem posledním, rozhodujícím. Meč dosáhl vrcholu své dráhy a pomalu padá k vodní hladině, která se nad ním navěky uzavře. Je to dobrý příběh.