Magie: Kharé - bašta zla přehled
Steve Jackson
Fighting fantasy. Magie série
< 2. díl >
Pouze statečný válečník nebo mocný mág jako ty se dokáže postavit nepředstavitelným nebezpečím, která v tomto městě číhají na neopatrné. Budeš potřebovat veškerý svůj důvtip, abys přežil hrůzy před sebou a vyřešil všechny hádanky, které tě mohou přivést k úspěchu – nebo záhubě. Dvě kostky, tužka a guma je vše, co k tomuto dobrodružství potřebuješ. Ty sám budeš rozhodovat, kterou cestu si vybrat, jaké nebezpečí riskovat a s kterými příšerami se dát do boje. Společně se všemi kouzly, která budeš potřebovat, je možné Kharé – bašta zla hrát jako samostatné dobrodružství nebo jako součást celé ságy. Vydalo nakladatelství Perseus.... celý text
Dobrodružné Fantasy Gamebooky
Vydáno: 1998 , PerseusOriginální název:
Khare - Cityport of Traps, 1984
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Magie: Kharé - bašta zla. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (8)
Druhý z dílů za mě velmi vydařené dobrodružné magické tetralogie. I jiné gamebooky ze série Fighting fantasy obsahují kouzelné schopnosti hlavního hrdiny (např. Citadela chaosu, V bažinách škorpionů), tady je systém kouzlení však nejpropracovanější. Sází se na poctivost hráče, který si knihu kouzel (která jich obsahuje poměrně dost) prostuduje před výpravou a během dobrodružství už se do ní nesmí podívat.
Autor dává na výběr hrát za bojovníka (bez kouzlení) nebo za čaroděje, ale ruku na srdce - kdo by nechtěl umět čarovat v gamebooku, který je přímo prosycen magií? V mnoha ošemetných situacích je na výběr z 5 kouzel, mezi která jsou "zamíchaná" i kvazikouzla pro zmatení nepozorných studentů magie, což pobaví.
Cesta skrz město Kharé v důsledku není moc složitá ani dlouhá. Obtížnost hry je akorát, je třeba najít ty správné indicie k otevření Severní brány. Párkrát se sice zemře, což ale nevadí, protože čtenář rád prozkoumá další cesty a vyzkouší si další kouzlení. Lokace jsou zajímavé, navzdory přezdívce města "bašta zla" hrdina potkává i kladné postavy, sbírá užitečné předměty a informace. Gamebook lze hrát i samostatně, nicméně silně doporučuji hrát v rámci série až po 1. dílu Magie. Velmi se mi líbí provázanost s předchozím dílem - zde se dají využít v Shamutanské pahorkatině získané spřátelené kontakty či nasbírané klíče. A v dalším pokračování Baklandem se zase bude hodit pár předmětů získaných zde. Je to povinná literatura hráčů gamebooků, zejm. milovníků kouzel. Lze doporučit i začátečníkům, včetně mladších čtenářů.
Plusy: Kouzla, zajímavé nestvůry, kouzla, veršované hádanky, kouzla, obrázkové hádanky, kouzla, alternativní kostka, kouzla, možnost požádat o pomoc v nouzi bohyni spravedlnosti Libru, kouzla, provázanost s ostatními díly a ještě další kouzla.
Mínusy: Možná že jeden: obrázky jsou tu méně kvalitní (možná mám nějakou starší tiskovou verzi) a tím, jak některé nejsou jen pro dokreslení atmosféry, ale obsahují hádanky nebo skryté detaily, důležité pro vývoj děje, a jsou méně "čitelné", tak mohou být zavádějící. Třeba u scény s gilotinou bych přísahal, že správná je druhá možnost.
Zábavnost: 10/10
Obtížnost: 3/10
(SPOILER)
Kharé, je do tohoto dne ještě pořád můj nejoblíbenější gamebook vůbec. Jackson je prostě frajer a tady dokládá svou neskonale velkou fantazii. Ať už různý zápletky, kdy se z někoho vyprofiluje někdo jiný, nespočet miniher, kde se dá něco vyhrát, nebo celkovej koncept schovaných částí kouzel. Důležitý je na začátku odbočit vlevo a 2x jít přes slavnost. Zajímavosti: štětec, co namaluje Váš obraz, který se chytí krajů obrazu a vyleze, pak jdete sami proti sobě :), zápas v ringu, herna, upír v kryptě, portály vedoucí do městský stoky a šílenej hostinskej s gilotinou :) Fakt mi to vzalo dost času, ale dá se projít na jeden zátah, posbírat všechny artefakty (Sluneční drahokam, černou masku i zelený vlasy, přes 50 zlaťáků) najít kouzla a projít to bez nějaký náhody.
Fakt geniálně postavené, jsme zvědavej, jestli u mě něco kdy trumfne Kharé.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Magie: Kharé - bašta zla v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 84x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 4x |
v Knihotéce | 49x |
v Chystám se číst | 7x |
v Chci si koupit | 8x |
Autorovy další knížky
1994 | Čaroděj z Ohňové hory |
1996 | Pekelný dům |
1998 | Magie: Napříč Shamutantskou pahorkatinou |
1999 | Strašlivý netvor |
1997 | Magie: Koruna králů |
Neuplynul ani rok a pokračování MAGIE bylo venku. Obávané město Kharé, o kterém se hojně mluvilo už v prvním díle MAGIE je tady a hned se nabízí srovnání s Livingstoneovým Městem zlodějů. Kharé (Město pastí) je podstatně pestřejší a zábavnější, je plné originálních i hořce vtipných zákeřností (zhulenci, vtípek kněze, nenažraná studna...). Ale především je městem naprostého chaosu. Ta tam je linearita a přehlednost předchozí Pahorkatiny. Kharé je mimořádně obtížné na orientaci. Je zde mnoho zkratek i nečekaných událostí (splašený kůň, tajemný lektvar, kanalizace...), které vás šoupnou do jiné části města a okamžitě tak ztratíte ponětí o tom kde se vlastně nacházíte.
Je téměř jisté, že Kharé budete muset hrát několikrát než naleznete správný postup, který z vás nevysaje statistiky, umožní vám najít nezbytné části hesla k opuštění města a dá vám šanci čelit následujícím dílům série. Snad největší zákeřnost je právě ta skoková obtížnost mezi první a druhou knihou, kdy u Pahorkatiny máte pocit, že to snad ani nepsal Jackson a u Kharé si rvete vlasy a nechápete jak to, že nemůžete otevřít tu proklatou severní bránu, protože zase nemáte kompletní heslo. Kharé dokonale přesvědčí o tom, jak komplikovaný ale i zábavný gamebook dokáže Jackson napsat.
Hodnocení příběhu - 40%
Obtížnost - 8/10
Délka - 511 odkazů