Svatý Tomáš Akvinský přehled
Gilbert Keith Chesterton
Gilbert Keith Chesterton nebyl profesionálním filosofem. Je-li však pro každé naše spění za Filosofií, za moudrostí, nutné zacvičovat se v umění rozlišovat, lze s užitkem i s potěšením projít ateliérem tohoto mistra. Když se na samém vrcholku své spisovatelské dráhy rozhodl napsat tuto knížku, spěchá nás na samém počátku úvodní poznámky ujistit, že „nechce být ničím více než populárním náčrtkem velké historické osobnosti, jež by měla být populárnější. Dosáhne svého účelu, přiměje-li lidi, kteří dosud znají svatého Tomáše Akvinského sotva podle jména, aby si o něm přečetli nějakou lepší knihu.“ Z přehnané skromnosti ho však s netajeným obdivem nad autentickou živostí tohoto „pouhého hrubého náčrtu postavy v krajině“ (jak své dílko sám nazývá v úvodní poznámce) ihned viní takoví prvotřídní odborní znalci jako Étienne Gilson či Jacques Maritain v Evropě nebo Anton Pegis v Americe.... celý text
Duchovní literatura Náboženství Biografie a memoáry
Vydáno: 1993 , Krystal OPOriginální název:
Saint Thomas Aquinas, 1933
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Svatý Tomáš Akvinský. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (8)
Len si to predstavte, Chesterton píše o Tomášovi Akvinskom. Nie je táto predstava sama o sebe podnetná? O čo viac ma potom prekvapila samotná kniha. Popravde to bola moja prvá kniha od Chestertona a asi budem patriť medzí tých "love him". Chestertonov štýl je vskutku štavňatý a farbistý, zároveň však pokorný a kľudný. Zaujímave pnutie.
Kniha o Tomášovi Akvinskom nie je klasickým životopisom. Chesterton si vyberá niekoľko legiend či historických poznámok a tieto následne brilantne rozvádza. Kniha je skôr obsahom dojmov z Akvinského, ako jeho verný životopis. Chcesterton si na základe svojej predstavivosti vymieňuje samotného Akvinského.
Najväčšiu hodnotu však mala asi posledná časť knihy zaoberajúca sa tomizmom. Je potrebné povedať, že túto náročnú filozofickú úlohu splnil Chesterton na prekvapivo vhodnej popularižačnej úrovni. Tak ako sám hovorí, je to len štartom do štúdia Tomáša Akvinského, avšak štartom veľmi dobrým.
„Lidé si jaksi představují, že každý, kdo zlidšťuje božské, musí je zpohanšťovat, aniž si uvědomují, že zlidštění božství je vlastně nejsilnější, nejhutnější a nejneuvěřitelnější dogma ve vyznání víry. Když svatý František hleděl na lilie polní nebo ptactvo nebeské, stával se podobnějším Kristu a nikoli jen Buddhovi; a když svatý Tomáš zdůrazňoval, že Bůh a Boží obraz vešli skrze hmotu ve styk s hmotným světem, stával se křesťanštějším a nikoli jen aristotelštějším. Tito světci byli v nejpřesnějším smyslu toho slova humanisté, protože zdůrazňovali nesmírnou důležitost lidského bytí v teologickém plánu věcí.“
Být svědkem Chestertonova myšlení a argumentace je zážitek! Je to trochu jako sledovat zručného skořápkáře: stačilo se na chvíli přestat soustředit a už jsem z rozjetého vlaku jeho úvah viděl jen zadní světla :-) Ale stálo to za to, různých teologických intuicí, náznaků a nárysů myšlenek mi bylo nabídnuto hodně (radost a originalita svatosti oproti jednotvárnosti a fádnosti hříchu, význam těla pro teologickou plnost bytí … a mnoho, mnoho dalšího), k okamžité reflexi i potenciálnímu budoucímu mudrování - a ani nevadilo, že svatý Tomáš je pro něj často jen výchozím bodem, ze kterého se pouští do představování svých pohledů na svět a víru a zapáleného boje proti všemu, co vnímá jako nezdravé a heretické.
Chestertonův konfrontační styl jsem docela dobře snášel, prostě jsem si jeho povídání jaksi „vnitřně překládal“ do pro sebe akceptovatelné podoby. Pochopení jsem měl i pro ty z jeho myšlenek, které už zastaraly: teologie je dynamická věda a co šlo zastávat před sto lety už dnes hájit nelze (že se vědecká a teologická pravda v Bibli zcela nepřekrývají se dnes studenti teologie učí už v prvním roce studia), to je nutné chápat a nelze za to autorovi spílat.
Ve větších rozpacích jsem ale byl tam, kde Chesterton hodnotí jiná náboženství nebo modernitu své doby. Zredukovat konkurenční systémy na pár nejvíc negativních aspektů, na takto vzniklého slaměného panáka zaútočit a pak se radovat z toho, že katolické křesťanství slavně triumfuje? Hm. Marně přemýšlím, k čemu by mi něco takového mohlo být užitečné.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Svatý Tomáš Akvinský v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 22x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 22x |
v Chystám se číst | 32x |
v Chci si koupit | 10x |
Štítky knihy
svatý Tomáš Akvinský, 1225-1274
Autorovy další knížky
1966 | Povídky otce Browna (8 povídek) |
1975 | Létající hospoda / Napoleon z Notting Hillu |
1989 | Modrý kříž |
1987 | Klub podivných živností / Anarchista Čtvrtek |
1924 | Anarchista Čtvrtek |
No teda, pre mňa boj na etapy, ktorý niekoľko krát skončil rezignovaným odložením, opätovným túžobným pokukovaním a nakoniec "jakž-tákž" dobojovaním. Varovanie pre "hltačov" biografií hneď v úvode! Toto v žiadnom prípade nie je typická faktografická biografia Tomáša Akvinského. Dlho som premýšľal, ako nazvať toto dielko a myslím, že "úvaha o úvahe o Tomášovi Akvinskom" je celkom presné. Úvaha je to však hutná, originálna, étericky zabiehavá a podnetná. Pre lepšie strávenie tejto "čestertonovky" odporúčam predkrm v podobe ľahkej porcie faktografie z Tomášovho života - napríklad Mircea Eliade (Náboženské predstavy časť III.) alebo Indro Montanelli. Tých zopár faktov, ktoré sa o Tomášovi dozviete Vám veľmi osožne pri čítaní tohto dielka pomôže, pretože sa ukážu ako oporné body a smerníky pri autorovom myšlienkovom košatení, tak náročnom na pozornosť a ducha. Autor je totiž náročný dozorca, ktorý nemilosrdne trestá odklon od textu stratou pointy. Nie raz, prichytil som sa, že blúdim v labyrinte slov bez významu či súvisu, ale uväznil som sa doň sám. Chce to naozaj pokoj a sústredenosť, ak chce čitateľ vychutnávať plným dúžkami.