Umění ztrácet přehled
Elizabeth Bishop
Básně Elizabeth Bishopové (1911–1979), jedné z nejvýznamnějších osobností americké poezie 20. stol., vycházejí česky poprvé. Jejich jemná ironická poetika je protipólem exaltované whitmanovské linie a představuje u nás málo známou, avšak zásadní polohu amerického básnictví. Výbor z básní a korespondence uspořádala a přeložila Mariana Housková.... celý text
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Umění ztrácet. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (2)
The Art of Losing nebo The Shampoo. Toť pouze příklady skvostů... Ve světle filmu Reaching for the Moon jsou pro mě básně zase jinak barevné... :-) Velmi citlivá a hluboká poezie.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Ocenění knihy (1)
1970 -
National Book Award
(Poetry)
Kniha Umění ztrácet v seznamech
v Přečtených | 15x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 4x |
v Chystám se číst | 20x |
v Chci si koupit | 7x |
v dalších seznamech | 1x |
Bishopová píše - „vidění“ je moc vážné slovo – naše pohledy, dva pohledy: umění „kopírující život“ a život sám, život a vzpomínka na něj tak stisknuté, že jedno se změnilo na druhé.
Takové jsou i její básně. I když napsala slavnou glorifikaci ztrácení, své vzpomínky zachytila tak přesně, jak to jen šlo. Báseň V čekárně, kde u zubaře prožila obyčejné čekání na tetu, které trhají zub, se změní na vnitřní prožitek, který je třeba zaznamenat a sdělit dál. (Měl jsem podobný zážitek z mladického čekání u obvoďáka. Je už asi dávno pod drnem) Skoro mystické setkání s losem na silnici, báseň prý psala několik let a je také vzpomínkou na dávný zážitek z cest.
Otázky cestování - kde bychom tak dnes měli být? Musíme své sny snít okamžitě a jimi se potěšit? Je správné se dívat, jak si neznámí lidé hrají? A to trefné přirovnání: a nikdy nemuset naslouchat dešti, tak podobnému politickým projevům Máme tak málo fantazie, že musíme pořád na vysněná místa a nezůstaneme doma?
Bishopová jako malířka zachycuje krajiny, které navštívila, její vzpomínky jsou nahazovány na malířské plátno veršů. Vše je v pohybu, velkou roli přisoudila ve svých verších ptákům – najdete jich mnoho v jejích básních Popisuje je, jsou pro ni „nadměrní“, „černobílé fregatky plachtí na nezachytitelných vzdušných proudech a v obloucích rozevírají ocasy jak nůžky nebo je rozevírají jako tětivy, až se chvějí.“ Je jimi uchvácena. Slaví je.
Hodně cestovala, prý nebyla moc přívětivá. Sem tam verši probleskne její osamělost a koneckonců její Umění ztrácet je, řekl bych – vžitá nutnost. Již v dětství osiřela. Její poezie je příliš obyčejná, než aby vás ohromila, ale není takový náš život?
Zajímavé jsou i výňatky z její korespondence.