Umírat v nitru přehled
Robert Silverberg
David Selig se narodil se schopností nahlížet do lidské mysli i srdce a odhalit pravdu ukrytou v nejtajnějším koutku duše. S bezohlednou nenuceností využívá tento talent pro vlastní potěšení. A pak, jednoho dne, jeho síla začne pomalu odumírat... Román, všeobecně uznávaný jako zásadní dílo s motivem telepatie, je živý a bez přehánění úchvatný portrét člověka, jenž si nevážil pozoruhodného daru, kterého se mu dostalo. Díky trýznivé ztrátě nadlidského nadání je však nucen naučit se žít jako obyčejný člověk a paradoxně tak porozumět lidem kolem sebe mnohem lépe, než tomu bylo kdykoli dříve. Robert Silverberg, neobyčejně plodný a talentovaný autor science fiction, vytvořil v této knize nezapomenutelnou postavu telepata, jenž dokáže proniknout do nitra každého čtenáře a navždy ho změnit.... celý text
Literatura světová Romány Sci-fi
Vydáno: 2009 , Laser-books (Laser)Originální název:
Dying Inside, 1972
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Umírat v nitru. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (22)
Byť je Robert Silverberg považován za velikána sci-fi žánru, jeho one man show Umírat v nitru si toho ze sci-fi bere opravdu málo a soustředí se v první řadě na člověka samotného. David Selig se narodil s mimořádným darem (za jistých okolností by se dalo říct i požehnáním), jenže ho celý svůj život skrýval a dost možná i promrhal na laciné sebeuspokojení. Nyní se musí vyrovnat s tím, že ho ztrácí. Jeho přerod v obyčejného člověka je trýznivá, vyostřená a hluboce sebezpytující studie osamělosti lidského jedince uprostřed davu. Silverberg si pohrává s Kafkou, Sofoklem, Aischylem i Euripidem. Dívá se na svého hrdinu zevnitř i zvnějšku a nešetří ho ani v jednom případě. Ostatní postavy jsou jen stíny v pozadí, protože tohle je sonáta jen pro jedny housle - nitro Davida Seliga, v němž se myšlenky a činy ostatních zrcadlí a odráží, hnětou a zpracovávají. Pokud jste vzali knihu do ruky kvůli dobrodružství, nemohli jste se více zmýlit, ale je-li vaší parketou psychologie, budete jásat.
Příběh telepata,který ztrácí své schopnosti,je zřejmě nejznámějším,ale pro mne také nejnáročnějším románem mého oblíbeného Roberta Silverberga.
Čtete v myslích lidí kteří vás míjejí,stejně jako v myslích lidí vám nejbližších.Tohle Davidu Seligovi zničí život.Přehrabovat se někomu v myšlenkách,se až příliš podobá zahanbujícímu šmírování.Kdyby o tom ti lidé věděli,takového člověka by roznesli na kusy,doslova nebo obrazně.Možná pro tuto atmosféru viny a hanby,a také neschopnosti svého daru-prokletí využít,je četba románu tak těžká a znepokojující.Většina lidí okolo nic jistě neví,ale tuší,nebo spíše cítí.A telepat zoufale bojuje a snaží se udržet si svou schopnost,i když ví že je za všemi jeho selháními,za lidmi kteří od něj odešli.
Zřejmě pro navození této atmosféry viny a zahanbení je román místy zbytečně až pornograficky popisný a vulgární.Ale ve smiřujícím a očistném konci už zase poznávám Silverberga,tak jak jeho knihy mám rád.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Umírat v nitru v seznamech
v Právě čtených | 1x |
v Přečtených | 165x |
ve Čtenářské výzvě | 5x |
v Doporučených | 17x |
v Knihotéce | 121x |
v Chystám se číst | 69x |
v Chci si koupit | 9x |
v dalších seznamech | 6x |
Autorovy další knížky
1998 | Pozitronový muž |
1993 | Příchod noci |
1992 | Proti proudu času |
1994 | Dítě času |
1992 | Muž v labyrintu |
„Sám neschopný dát, nemůže ani přijímat. Jeho duše vytvrzená samotou a neochotou odpouštět se stává nepřístupnou, a tak ho ostatní těžko mohou milovat. Smyčka se zatahuje a on je v ní lapený.“
Hluboce intimní psychologická zpověď sociálně izolovaného člověka, uzavřeného ve své zvláštní, nadlidské mysli. David Selig je telepat, vlastně je to celkem obyčejný chlap, jako každý má své naděje, strachy, neurózy – pravda, těch neuróz má možná o něco víc, a kromě toho má neobyčejnou mysl, mysl umožňující číst myšlenky ostatních lidí. Čtenář se s Davidem setkává v okamžiku, kdy o tuto svou zvláštní schopnost začíná přicházet.
Příběh je hluboce psychologický, je to mimořádně niterní zpověď. Autor skrze protagonistu tráví množství času vnitřními úvahami, vnitřními monology, téměř dokonale tak vystihuje patologický neuroticismus protagonisty, všechny ty neustálé pochybnosti, sebenenávist, neustálé obavy, neurózy, úzkosti, deprese, izolace v nitru, neschopnost navazovat funkční vztahy, odlišnost je zde životní trest. Ze zjevných důvodů je příběh spíše melancholický, často deprimující a depresivní, protagonista se utápí v marasmu sebelítosti. Hodně mi to připomnělo jiné podobné prózy, Kafkovu Proměnu, nebo Odepsaného od Osamu Dazaie. Je to podobné, minimálně v té izolaci od společnosti, osamělosti, neschopnosti se napojit. Je to podobné strachem ze života, strachem ze štěstí, přesto je to však jiné. Na rozdíl od Kafky a Dazaie Silverberg příběh naštěstí koncipuje spíš jako pokus o nový začátek, přechod, restart života. Je zde tedy pořád naděje, přestože po většinu času není moc vidět.
Komentář možná působí dost depresivně, nicméně román je rozhodně zajímavý. Osobně na mě zapůsobil velmi hluboce, proto hodnotím, jak hodnotím. K protagonistovi jsem pociťoval lítost, nicméně přes všechno negativní, též sympatie. Osud si nikdo z nás nevybírá. Kniha je zařazena v řadě „SF Masterworks“, napsána význačným SF autorem, nicméně určitě lze argumentovat, zda do sci-fi skutečně patří. Jediným sci-fi prvkem je zmíněná telepatie, ta sice hraje příběhově zásadní roli, přesto jde o vedlejší prvek, vedlejší prostředek, jádrem je psychologický román. V rámci zkoumání různých stylů a společenských extrémů to však funguje. Zájemcům lze doporučit.
„Žijíce, trápíme se. Umírajíce, chceme žít.“