Zapomenuté 20. století přehled
Tony Judt
Brilantní britský historik, který se jako univerzitní profesor specializoval na moderní evropské dějiny, shromáždil 23 esejí z let 1994–2006. Na pozoruhodné škále osobností, událostí a idejí provádí Tony Judt nemilosrdnou pitvu iluzí po studené válce, že velké konflikty jsou bezpečně za námi, svět vstoupil do epochy míru a demokracie, a ukazuje, na co z historie 20. století zapomínáme a jak velká její část byla obětována mýtu o popření paměti. Nabízí cestu zpět ke smyslu dějin, který naléhavě potřebujeme.... celý text
Fejetony, eseje Literatura naučná Historie
Vydáno: 2019 , ProstorOriginální název:
Reappraisals: Reflections on the Forgotten Twentieth Century, 2008
více info...
Můj komentář
Zatím jste nenapsal(a) svůj komentář ke knize Zapomenuté 20. století. Přihlašte se a napište ho.
Nové komentáře (6)
První polovina knihy mě příliš nenadchla. Dle názvu jsem očekával analýzu historických událostí dvacátého století. Místo toho jsem četl eseje o osobnostech, které buď vůbec neznám, nebo znám jen velmi málo. Druhá půlka byla o něco lepší, přesto se nejednalo o snadné čtení. Nicméně díky monumentálnímu dílu Poválečná Evropa budu už navždy Tonyho Judta obdivovat.
Další skvělá kniha Tonyho Judta. Tentokrát jde o eseje, z nichž většina představuje v zásadě recenze na práce jiných historiků, politologů a novinářů. Judt prokazuje svůj neskutečně široký záběr i obdivuhodné znalosti a jako obvykle si nebere servítky s ničím a nikým. Posuďte sami: "Jakkoliv bychom mohli být v pokušení Gaddisovy dějiny studené války smést ze stolu coby naivní, vychloubačné líčení, které vynechává leccos z toho, čím je téma zajímavé a nadále relevantní, byla by to chyba. Gaddisova kniha se dokonale hodí pro dnešní Ameriku: úzkostnou zemi podivně odtrženou od své vlastní minulosti a od zbytku světa dychtící po pohádkovém čtení ke krbu se šťastným koncem." Co mi však na Judtovi vadí více je, že ne zřídka neváhá opomíjet věci, které se mu do výkladu nehodí a je jednoznačně ovlivněn vlastní levicovou vizí světa. Přesto knihu rozhodně stojí za to číst, i když velmi kritickým okem.
Související novinky (0)
Zatím zde není žádná související novinka.
Citáty z knihy (0)
Zatím zde není žádný citát z knihy.
Kniha Zapomenuté 20. století v seznamech
v Právě čtených | 3x |
v Přečtených | 26x |
ve Čtenářské výzvě | 1x |
v Doporučených | 1x |
v Knihotéce | 54x |
v Chystám se číst | 63x |
v Chci si koupit | 17x |
v dalších seznamech | 1x |
Autorovy další knížky
2007 | Poválečná Evropa: Dějiny od roku 1945 |
2011 | Zle se vede zemi |
2019 | Zapomenuté 20. století |
2013 | Intelektuál ve dvacátém století: Rozhovor Timothyho Snydera s Tonym Judtem |
2016 | Penzion vzpomínek |
Další skvělá kniha Tonyho Judta. Zrovna nedávno jsem se zamýšlel nad Havlovou myšlenkou odcizení člověka moderního světa v důsledku všeprostupujících technologií (a to o tom psal v sedmdesátých letech) a její souvislostí s Koestlerovým tématem technologické versus politické vyspělosti člověka a jejich důsledky pro demokracii/totalitarismus a hle - hned jednou z prvních byla recenze na Koestlerův životopis, která mi k zamyšlení dodala kontext. Totéž u Camuse, kdy jsem nedávno dočetl Cizince, nebo Arendtové, jejíž Zprávu o banalitě zla mám také v realtivně čerstvé paměti. Obecně lze asi říci, že pokud jsem od autora, o kterém Judt píše, přečetl aspoň něco, dodalo to eseji úplně jiný rozměr. Na druhou stranu jsem ale nečetl nikdy nic od Sperbera nebo Saida, ale Judtovy eseje mě k jejich čtení nalákaly.
I přes můj chvalozpěv výše byly ale z mého pohledu první dvě části těmi nejméně zajímavými. Překvapilo mě, jak hodně se Judt shodne s Chomskym, ačkoli ani jeden nikde necituje toho druhého (alespoň Judt v této knize a Chomsky v Kdo vládne světu?). Přitom jejich pohledy minimálně na aktivity Izraele v jednadvacátém století a na aktivity Spojených států v Jižní Americe ve druhé polovině dvacátého století k sobě mají hodně blízko. Moc mě bavila esej o pádu Francie v roce 1940, analýza Rumunska a Šestidenní války nebo kubánské krize. Nejvíc se mi ale líbily poslední dvě eseje - "O podivné smrti liberální Ameriky" a "Dobrá společnost: Evropa vs. Amerika". Plus úvod a epilog, které byly oba skvělé.
V epilogu nazvaném "Návrat sociální otázky" se Judt například zamýšlí nad budoucností levice, kterou nevidí úplně růžově. Absence levicové vize, která je - z mého pohledu - stále aktuálním problémem, podle Judta znamená, že být levicový znamená čím dál více protestovat. A pokud někdo stále protestuje, protestuje de facto proti pokroku a tím se stává konzervativním. Do toho ale přichází fenomén dneška, progresivisté, kteří jsou ve značné většině levicového ražení a kteří s jakous takous vizí (ať už více či méně realizovatelnou) přicházejí, nicméně... ve svém okolí jsem dělal průzkum, jak si kdo představuje levicového voliče. Všechny odpovědi byly zhruba následující: zaměstnanec, spíše nižší vzdělání, spíše starší, nižší příjmy, zájem o ingerence státu, který by měl být více patriarchální, zaměstnaní většinou v dělnických profesích. Asi ano, to je jedna skupina levicových voličů, pak se tu ale objevuje druhá - mladí lidé, spíše s vyšším vzděláním nebo studující, kteří mají k dělnickým profesím sakra daleko, nepracují (protože studují) a pokud pracují, mají většinou vyšší příjmy. Jejich hlavním zájmem se pomalu ale jistě stává ekologie, udržitelnost, genderová rovnoprávnost a tak dále. Jediné, co mají tyhle dvě skupiny společné, je zájem o regulace státu, i když každá z těchto skupin by si je představovala jinak: konzervativní levičáci tak, aby nezanikala jejich pracovní místa (v průmyslu) bez ohledu na udržitelnost veřejných financí nebo životní prostředí, progresivní levičáci tak, aby byly zakázány veškeré činnosti, které způsobují (nadměrné) vypouštění emisí i za cenu toho, že životní úroveň bude nižší. Jinak mají prakticky úplně protichůdné zájmy, protože naplňování zájmů progresivistů bude v přímém rozporu se zájmy konzervativců. No, a teď aby levice nepocházela na úbytě, když její elektorát tvoří dvě skupiny, jejichž cíle jsou zcela antagonické. Dodávám, že nechci ve vymezení ani jedné z voličských skupin paušalizovat, i když pro účely tohoto uvažování do jisté míry generalizovat musím.
Citovat by si zasloužilo spoustu pasáží, vyberu ale jednu, která může být mementem pro dnešní dobu, na kterou skvěle sedí Villonovo "Nuzota z lidí lotry činí a vlky z lesů žene hlad.":
"Proč jsme si tak jistí tím, že doba extrémní pravice - nebo koneckonců extrémní levice - je nadobro za námi? Poválečné sociální reformy byly v Evropě zavedeny z velké části jako bariéra před návratem zoufalství a nespokojenosti, z nichž, jak se soudilo, podobné extrémní volby vycházejí. Částečný rozpad těchto sociálních reforem, ať k němu dochází z jakéhokoli důvodu, není bez rizika. Jak dobře věděli velcí reformátoři z 19. století, sociální otázka prostě nezmizí, když ji budeme ignorovat. Místo toho se vydá hledat radikálnější odpovědi."