Když se řekne Oldřich Nový, většina vydechne „Kristián!“ A většinou už nic moc k tomu. Ikonická role prodavače zájezdů žijícího dvojí život pohltila většinu povědomí o Nového kinematografii a celoživotním díle, byť k omluvě za to, co je v televizi nejvíce, to si lidé pamatují.
A to je právě meziválečná a protektorátní tvorba. Je však důležité vědět, že to zdaleka není všechno a život a dílo Oldřicha Nového obsahuje mnohem více. A v obecném povědomí také dost lží, polopravd a mýtů, jak to říkali dva, co bořili mýty.
Pokud máte rádi dobové drby a rádi jedete spíše nostalgickou vlnu, existuje publikací nespočet a dozvíte se tam mnoho zajímavého, to ano, ale pokud chcete sušší a patosu oproštěný pohled, možnosti se reálně zužují. Naštěstí už ale cesta nevede do ztracena, ale k velmi zajímavé publikaci Šárky Gmiterkové, pojmenované jednoduše ON. S podtitulem Kristián v montérkách.
Kniha vzbudila velkou pozornost, protože obsáhlá monografie zaměřená na dílo Oldřicha Nového byla poněkud něco nového, faktem zůstává, že nadšení po čase opadlo. Zajímalo mě proč, tak jsem, s pomocí manžela, po této knize sáhla a strávila několik měsíců mezi rolemi a ponořená v technice a díle Oldřicha Nového a vcelku rychle mi důvod mnohých negativ došel. Byť obálka se čtyřmi sběratelskými variantami láká a řvavé nachové desky knihy táhnou oči, obsah už tak emocionální není. Naopak.
Autorka postupuje životem a léty ústřední postavy své práce přísně vědecky a s dalekým odstupem od jakékoliv nostalgie. Z archívů vytáhla tvrdá data a s jejich pomocí rekonstruuje cestu Oldřicha Nového od počátku jeho kariéry přes dlouhé brněnské angažmá až po postavení Nového jako váženého divadelního podnikatele v Praze a jako vedlejší pracovní poměr i jako filmového herce (ano, ty milované filmy bral jako vedlejšák a mnoho k nim necítil, jeho láskou byli vždy divadlo a lidé v hledišti). Dostanete se do bodu, kdy byl internován jako manžel své ženy Alice, původem Židovky a pak několik slov o jeho návratu domů už po ukončení války.
Ale nečtete o citech, lásce ani ničem podobném. Sledujete kariéru, techniku herectví a mnoho zajímavých faktů v kontextu doby. A je to velmi zajímavé. Autorka navíc různá období logicky dělí na přehledné odstavce a doplňuje fotografiemi k textu, ve kterých zachycené na nich přehledně vysvětluje. Je to skvělé. Navíc bohatý a přehledný poznámkový aparát doplňuje mnoho zajímavých knih a publikací i zdrojů z archívů. Zájemci o hlubší studium se otevírá studnice nekonečných možností, kam jít pro další informace.
Jenže to nejsou drby. Je to kniha vycházející z disertační práce a forma i jazyk tomu odpovídá. Není to čtení pro masy. I když autorka se snaží mnohdy sejít „o patro níže“, aby byla kniha stravitelnější většímu okruhu zájemců, mnohdy to nejde, a tak množství cizích slov a odbornost může mnoho čtenářů odradit. V mnoha hodnoceních je to vidět, že zájemci si zakoupili něco a pak pochopili, že to přelouskat nedokáží. Rozumím tomu, knihu jsem četla tři měsíce a souběžně s ní přečetla tři o něco jednodušší knihy, je to veliká nálož informací na relativně malém prostoru, a ne každý u toho dokáže několik set stran vydržet.
Ale když to dokážete, otevře se vám neuvěřitelný pohled na život a dílo jednoho z nejslavnějších herců naší země. A to, když se dostanete do časů po roce 1948 a začnete číst pojednání o jeho kariéře za časů socialismu, je opravdu maso. Nové socialistické veselohry televize nereprízují už ani jako vtip a Novým spolunatočený a v hlavních rolích obsazený snímek Slovo dělá ženu je vyloženě děsný. Viděla jsem zatím jen závěrečnou písňovou scénu a nedá se to srovnat s protektorátní tvorbou vůbec v ničem. Je to příšerný. A v knize úžasně rozebrané do posledního detailu i v kontextu zákulisní tvorby filmu, úprav scénáře a zajímavých snímků zpoza kamery. Autorka doplňuje i výňatky z dobových recenzí a kritik filmu. Dozvíte se také o rolích, kde byl Nový jako negativní postava, jak bojoval se socialistickým divadlem a proč nesnášel snímek Dva z onoho světa, kde sehrál ústřední dvojroli. A rozebraní jsou zde i známí Světáci.
Navíc publikace boří mýtus i o tom, že Oldřich Nový byl něco jako takový Vlasta Burian. Nebyl. Dokázal si v režimu najít své místo, a i když si nijak vyskakovat nemohl a život po roce 1948 pro něj znamenal také mnoho trápení, byl stále brán režimem jako prominent a bylo tak sním i zacházeno. Byť uznávám, že to, co skutečně dělat chtěl a toužil, už nikdy dělat nemohl. Mohl se mít líp. Ale perzekvován v pravém slova smyslu nikdy nebyl.
Je to skvělá a přehledná kniha, ve které se dá po přečtení i jen listovat pro upřesnění informací. Je vybavena přehledným rejstříkem a dohledat zpětně informace je hračka. Nakousává i osud Vlasty Buriana a mnoha jiných protektorátních velkých osob divadla a kinematografie. I když jsou Nového filmy po roce 1945 kvalitativně o dost níže než jeho tvorba před tímto rokem, po přečtení kvalitně zpracovaných rozborů mám velkou chuť se na mnoho z nich podívat, abych se sama utvrdila v pohledu nabídnutém knihou.
Pokud máte rádi Oldřicha Nového a zajímá vás na jeho životě více, než několik drbů a fám, tuto knihu si kupte a několik měsíců s ní stravte. Je to skvělé čtení a garantuju vám, že dle nabídnutých zdrojů nezůstanete jen u ní. Pokud ale očekáváte lehké čtení s patosem a stokrát opakovanými drby, kupte si něco od již osvědčených autorů, kteří mají bohatou nabídku.
Tato kniha je už o něčem jiném. Naštěstí.
A doufám, že v rámci zpracování života dalších velkých herců budou Šárku Gmiterkovou následovat ostatní autoři.
ON: Kristian v montérkách Šárka Gmiterková
Výpravná monografie se věnuje osobě Oldřicha Nového mezi kulturními průmysly a politickými režimy. Popisuje období kariérních vrcholů na přelomu 30. a 40. let, Nového podnikavost a pracovitost, neboť kromě působení v rozhlasu, hra... více
Komentáře (2)
Přidat komentářPáni, díky za tip ! Nový je můj oblíbený herec a vždycky si o něm ráda přečtu.Odebírám Retro , sleduju filmy pro pamětníky a pořád mě to baví.
Určitě doporučuji, je to skvělá kniha a Nového role jsou tam skvěle rozebrané do skutečně odborných detailů. A fotodokumentace je fenomenální.