Paranormální romance, která chce působit temně a drsně

recenze

Divoká říše (2022) 3 z 5 / Suzanne
Divoká říše

Brexley Kovácsová vyrostla v Budapešti, rozdělené na Budu, kterou obývají nebezpeční fae, a na Pešt, v níž živoří lidé. Tedy až na smetánku skrývající se za zdmi Leopoldova, kde vyrostla Brexley jako schovanka samotného vůdce lidí Ištvána Markose. S jeho synem Cadenem ale přepadávají vlaky s cílem získat léky a další potřebné věci pro chudé. Jenže jednou jim to nevyjde, Brexley zatknou a ocitne se v Halálházu, tajném vězení, z něhož nikdo nevyšel živý...

V Domě smrti se setkává s živoucí legendou Warwickem Farkasem, o kterém všichni slyšeli, ale nikdo nevěří, že existuje. Ten, ač sám vězeň, vládne Halálházu železnou pěstí.

Divoká říše je napsaná čtivě, svižně a od chvíle, kdy se Brexley dostane do vězení odsýpá ve slušném tempu. Nechybí v ní bad-ass hrdinka, tajemný, nebezpečný a přitažlivý hrdina, atraktivní prostředí dystopické Budapešti, v níž hrozí válka mezi lidmi a fae, tajemství, zrada, akce, pár krvavých scén a úmrtí. Brexley také navazuje nečekaná spojenectví a nová přátelství a nechybí zde ani romantika.

Znělo to skvěle, ale příběh je bohužel nepromyšlený, nedotažený, plný klišé a nelogičností. Autorka si občas protiřečí, a i v českém překladu se objevily kiksy, jako když Brexley bodne soupeře do ramene a následně mu vytahuje tyč z kolene.

Brexley je navíc typická Mary Sue - nádherná, schopná v boji, umí se plížit jako duch a chlapi se do ní zamilovávají, aniž tuší proč. K Warwickovi ji to nevysvětlitelně přitahuje (a to i v těch nejméně vhodných a uvěřitelných chvílích), ale přitom se mezi nimi nejsou patrné žádné něžnější city ani se mezi nimi nevytváří vztah. Brexley navíc stíhá vnímat i uprostřed nebezpečí každého sadistického strážce jako nebezpečného, ale zároveň svůdného a sexy. Brexley (a její libido) nezastaví ani kulka.

Stacey Marie Brownová popisuje každého chlapa, i když se jedná o postavu, která se tu jen mihne. Zbytečně tím zahušťuje děj, mate čtenáře a nabírá stránky místo toho, aby budovala zápletku. Přitom všechny vedlejší postavy - Kek, Lynx, Tad, Opie a dokonce i sám Warwick Farkas jsou jen načrtnuté, nemáte šanci je poznat a vytvořit si k nim nějaký vztah. To, co u Sarah J. Maasové bezvadně funguje, tady selhává na celé čáře.

Největší problém jsem ale měla s tím, že Stacey Marie Brownová vymyslela Halálház až směšně naivně. Pokud chtěla vytvořit vězení s nelidskými podmínkami, tak se nemusela ani inspirovat v historii u koncentračních táborů nebo ve středověkých kobkách. Ještě v moderní době totiž existují vězení, která jsou mnohem horší než autorkou vymyšlený Dům smrti: vězni v hadrech nacpaní jeden na druhém, nulová hygiena, nemoci, mučení, psychické týrání, pokusy na lidech a znásilňování. Jenže o tom by se ale čtenářkám, které hledají temnou a drsnou romanci, asi číst nechtělo.

Pokud se vám líbila série Z krve a popela, tak by vám měla sednout i Divoká říše. Ta je přeci jen lepší než kniha od Jennifer L. Armentrout, kterou jsem po sté stránce odložila. Divokou říši jsem po sté stránce přestala brát vážně a po dvou sté stránce mě začala dokonce i bavit.

Divoká říše je ale typická paranormální romance, která chce pouze působit temně a drsně. Přesto dám druhému dílu s názvem Nezkrotná říše, který vyšel v říjnu 2023, šanci. Slibuje konečně pořádně ukázané prostředí dystopické Budapešti, nové postavy, problematiku z pohledu fae a chladného a krutého faeského vládce Kiliána, který není takový, jak se na první pohled zdá. Na tohle já vždycky slyším, tak snad nebudu (opět) zklamaná.


Divoká říše Divoká říše Stacey Marie Brown

Romantická i akční fantasy z dystopické Budapešti, kterou rozdělila válka lidí a víl. Poté, co bariéra mezi Zemí a Nezemí padla ve vílích válkách, balancuje Budapešť na okraji propasti. Nenávist mezi vílami a lidmi sílí a hroz... více


Komentáře (0)

Přidat komentář