V den Erikových čtrnáctých narozenin zemřou jeho rodiče při závalu v dole, jejich majetek je zabaven a Erik upadá do dlužního otroctví, kdy je odvezen na práci do dolů. Jenže Erik se narodil s úrovní nula, je tělesně slabý a nemůže se posouvat na vyšší úroveň. Jak má něco takového přežít?
(Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Albatros Media :)
Otec pro něj sehnal několik artefaktů Starodávných, které se dají používat bez omezení úrovní, aby Erik mohl žít jakž takž plnohodnotný život (jak jen to jde bez dosahování vyšších úrovní). Artefakty Starodávných jsou ale nesmírně vzácné a extrémně drahé, takže si na ně půjčil ohromnou sumu peněz. A Erik musí tenhle obří dluh splatit. Pokud teda dokáže přežít…
Podzemí Křivých hor je první díl z osmi dílné série Outsider a řadí se do žánru LitRPG. V Podzemí Křivých hor nehrají hráči počítačovou hru ani se nepohybují ve virtuálním vesmíru. Alexej Osadčuk tento žánr ozvláštnil, protože vytvořil svět, v němž fungují pravidla a postupy jako v počítačových hrách, takže se postavy posouvají na vyšší úrovně (tedy až na Erika), získávají body, esence zkušeností, schopnosti a dovednosti nebo artefakty a odměny.
Erik je sympatický hrdina, i když k němu Velký systém, který po narození přiřazuje postavám úrovně a hliněné tabulky, nebyl zrovna milosrdný. On se ale svůj hendikep snaží vyvážit bystrou myslí, prozřetelností a plánovaním. Postupně se ukazuje, že jeho nevýhoda může být ve skutečnosti i předností. Přestože se jedná o trope zero to hero, tedy proměnu z outsidera na hrdinu, tady jsme pouze na začátku, takže se Erikovi každou chvíli nedaří a musí se zatraceně snažit.
V Podzemí Křivých hor nechybí akce, nebezpečí, intriky, manipulace, podrazy, boje, nadpřirozené potvory nebo třeba záhada a pátrání po chrámu Starodávných. Objevuje se tu spousta proradných postav a špatných charakterových vlastností. A z těch pár klaďasů se ne všichni dožijí konce. Dramatické a akční situace vyvažují střípky humoru, které obstarává hlavně Erikův nenažraný zvířecí společník příhodně pojmenovaný Nenasyta.
Zajímavým detailem je, že Erik může jíst jen jídla s nultou úrovní, jako je chléb, sýr, kaše nebo med, ale jídla s vyšší úrovní jako třeba dorty nebo sladkosti už požít nemůže. Hráči nepochybně ocení fórky v podobě Bug, zbugovatělej zmetek nebo bůh Random.
Jelikož je Podzemí Křivých hor určeno hlavně milovníkům počítačových her, tak styl je poměrně jednoduchý a děj je vystavěný v duchu počítačové hry. Alexej Osadčuk podstatné informace o světě a jeho fungování podává hezky polopaticky hned na začátku většinou tak, že Erik někoho odposlouchává.
Hráči počítačových her a čtenáři LitRPG budou z Podzemí Křivých hor nepochybně nadšení. Já jsem si čtení prvního dílu série Outsider vcelku užila, ale nechytl mě za srdce natolik, abych se pouštěla do dalších sedmi dílů. Podzemí Křivých hor mi přišlo spíš jako klučičí čtení, čemuž by odpovídal i Erikův věk (je mu 14), i když se tu vyskytuje poměrně dost násilí a smrti.
Podzemí Křivých hor Alexej Osadčuk
Epické dobrodružství žánru LitRPG o naději, odvaze a boji o přežití. Erik se narodil s úrovní nula a jen díky titěrným hodnotám ukazatelů života a energie rovnou nezemřel. Jeho otec však neváhal, vzal si velkou půjčku a na černém... více