Nakladatelství Krystal OP vydává v edici Patristika texty církevních otců. Od svatého Augustina už vyšly Promluvy o modlitbě Páně a Vánoční promluvy. Jeho Postní promluvy vyšly v roce 2023. K vydání je připravil David Vopřada, z latiny je překládal ve spolupráci s Pavlem Koronthálym.
Jde o texty poměrně staré (svatý Augustin žil ve 4. a 5. století našeho letopočtu) a jejich četba je časově náročnější. Přesto nelituji toho, že jsem se do ní pustila a ve dvou postních dobách jsem si promluvy přečetla. Tematicky i myšlenkově jsou texty stále aktuální. Takto například Augustin uvažuje o chrámu v různých významech:
Proč nařídil, aby mu byl onen chrám vystavěn? Cožpak neměl kde přebývat? Poslechněte si, co pronesl svatý Štěpán předtím, než zemřel mučednickou smrtí: Teprve Šalomoun mu vystavěl dům. Svrchovaný však nepřebývá v chrámech, které vystavěly lidské ruce. Proč tedy chtěl vystavět chrám nebo aby mu byl chrám vytvořen? Aby se stal předobrazem Kristova těla. Onen chrám byl jako stín. Přišlo světlo a stín zahnalo. Zkus najít chrám vystavěný Šalomounem, a najdeš jen trosky. Proč se onen chrám stal troskami? Protože to, čeho byl znamením, se již stalo.
I z toho chrámu, jímž je tělo Páně, zůstaly jen trosky. Znovu však povstal, takže se již znovu troskami stát nemůže. Ostatně Židé řekli Ježíšovi: Jaké znamení uděláš, abychom ti uvěřili? A on jim odpověděl: Zbořte tento chrám a ve třech dnech jej zase postavím. Mluvil s nimi v chrámu vystavěném Šalomounem a dodal: zbořte tento chrám, ale oni neslyšeli a nepochopili, co znamená „tento“, mysleli si, že mluví o Šalomounově chrámu. Nakonec mu odpověděli: Tento chrám se stavěl šestačtyřicet let – a ty že bys ho zase postavil ve třech dnech? A evangelista Jan hned dodává: On však to řekl o chrámu svého těla.
Kristovo tělo je tedy Boží chrám. A co naše těla? To jsou údy Kristovy. Poslyšte samotného apoštola Pavla: Nevíte, že vaše těla jsou údy Kristovými? Když řekl, že vaše těla jsou údy Kristovými, co jiného tím ukázal, než že naše těla a naše hlava, jíž je Kristus, jsou dohromady jediným chrámem Božím? Důvěřujme tedy v to, že tělo Kristovo a naše těla jsou Božím chrámem, a staneme se jím. Ale jestliže v to neuvěříme, nestaneme se jím. Tedy když jsou naše těla Kristovými údy, poslouchejte dále, co řekl apoštol Pavel: Nevíte, že vaše tělo je ve vás chrámem Ducha svatého, kterého máte od Boha? Hle – má chrám, a přeci není Bůh? Kdyby měl chrám ze dřeva a z kamene, byl by Bůh; kdyby měl chrám vystavěný rukama, byl by Bůh.
A ten, kdo má chrám z Božích údů, přece Bohem není? Připojte tedy Ducha svatého. Duch svatý je Bůh. Jeden je Bůh, Otec i Syn i Duch svatý. Otec není Syn, Syn není Otec, Duch není Otce nebo Syna, ale obou. Otec i Syn i Duch svatý jsou jediný Bůh. Upevněte se v jednotě, abyste neupadli do rozdělení.
A takhle své posluchače povzbuzuje, když jim popisuje, na co se mohou těšit v Božím království:
Hle, nebeské království se vám na tržnici víry nabízí na prodej. Prohlédněte si je a sneste na jednu hromadu majetek svého svědomí, navršte na jedno místo poklady svého srdce. Poznáváte-li milou milost, která se vám nabízí, přece nakupujete zdarma. Nic neutrácíte, a přeci je to, čeho se vám dostává, velmi hodnotné. Nepovažujte sami sebe za bezcenné, vždyť Stvořitel všech i vás samých si vás cení natolik, že za vás den co den prolévá drahocennou krev svého Jednorozeného.
Budete-li rozlišovat cenné od bezcenného, nebudete-li sloužit stvoření, nýbrž Stvořiteli, nenecháte-li se ovládat tím, co je nízké, nebudete bezcenní a budete zbaveni vší poskvrny a očištěni od smrtelného a těžkého hříchu. To se podaří, pokud vaše semínko Božího slova, které také nyní božský rozsévač na poli vašeho srdce rozsévá, nebude na cestě jakoby zašlapáno kroky nepravosti, jeho rašící výhonky nezadusí tupost vašeho zatvrzelého svědomí a nezalkne se uprostřed zhoubných trnů vašich žádostivostí.
Vzdálíte-li se s odporem od tak zatracené a zatraceníhodné neúrodné země, hned vás přijme půda úrodná a plodná, a vy s velkou radostí přinesete tomu, kdo vás zasel a zaléval, stonásobný zisk. A nebudete-li snad na to stačit, přinesete zisk šedesátinásobný. A nedosáhnete-li ani toho, i třicetinásobný zisk bude přijat s radostí. Všichni totiž budete přijati do nebeských sýpek, všichni budete uloženi k věčnému odpočinku. Ze všech těchto výnosů bude uhněten nebeský chléb a každý, kdo bezelstně pracoval na Boží vinici, bude tímto chlebem hojně a spásně nasycen, zatímco se hlásáním evangelia šíří sláva onoho velkého rozsévače, který dává déšť a vláhu a celý onen výnos.
Šlo o první knihu z edice Patristika, kterou jsem četla. Ráda bych věřila, že nebyla poslední. I když jde o četbu náročnější, čas, který jí věnujeme, stojí za to. Ráda jsem strávila čas s postními promluvami svatého Augustina. V mnoha ohledech totiž promlouvaly i do mého současného života. Děkuji nakladatelství Krystal OP za odvahu tyto texty překládat a vydávat, i když v dnešní době asi nenajdou příliš mnoho čtenářů.
Svatý Augustin - Postní promluvy Aurelius Augustinus
Jako čtrnáctý svazek edice Patristika vycházejí promluvy, které hipponský biskup svatý Augustin (354–430) pronesl v průběhu postní doby. Ve svazku je zařazeno osm postních promluv, dále osm promluv ke kandidátům křtu v rámci jejic... více