Nové komentáře u knih Byung-Chul Han
Vyhořelá společnost
„Předně je potřeba říci, že kniha obsahuje pět esejů vydaných mezi roky 2010 a 2014. I proto, že jsou na podobné téma, se některé myšlenky dost opakují. Autor navíc volí styl, který nejvíce připomíná studenta píšícího bakalářskou práci. Zavřel se do knihovny a udělal si celou řadu výpisků z děl jiných filosofů, které poté slepil dohromady a ke každému přidal pár svých myšlenek a komentářů. Co je u studentů běžné, je u filosofa, kterému bylo v době psaní esejů přes padesát let, minimalně nestandardní. Ale budiž.
Z myšlenek vypíchnu několik nejdůležitějších. Zaprvé kniha je kritikou dnešní společnosti pokřivené neoliberalismem a digitální komunikací. To je dané přechodem ze společnosti disciplíny (Foucault) ke společnosti výkonnosti. Všechno se stává měřitelné výkonem, vše má přinášet zisk a vše má vést k většímu konzumu. Člověk se stává podnikem (opět již Foucault), který nad sebou přebírá dohled a kontrolu a sám se stává současně pánem i rabem (Hegel). Neoliberalismus do toho vytváří iluzi svobody, která zahlcuje člověka možnostmi, které na něj vytváří tlak (neúspěch je tvoje vlastní vina, snaž se víc). Z toho dochází k psychickým poruchám (vyhoření, deprese).
Dalším momentem je kritika "vystavování se", "transparentnosti". Vystavené je bezbarvé (transparentní), mdlé, chudé, bez obsahu. Nejvíce se to ukazuje na spotřebě erotiky (porno) a prázdnosti takového sexuálního zážitku. Neuspokojení ve snadném uspokojení. Dále ale také ve vytváření umělých a falešných sebeobrazů např. na profilech sociálních sítích.
V nové společnosti také nemůže být bolest. Vše bolestivé je odstraněno. Vše je zlehčováno (usnadněno ke konzumu). Odstraněna je i veškerá negativita (existuje jen pozitivní myšlení, vše je dobré, cílem je modelové štěstí bez útrap). Tím ale lidstvo cosi ze sebe ztrácí. Zůstává umělost a strnulost.
Posledním bodem, který zmíním, je kritika digitální doby. Ačkoliv autorovi se v krku nejvíce příčí dnes již vcelku zapomenuté Google Glass, nabízí i zajímavé postřehy ohledně faktu, že sociální sítě člověka - možná paradoxně - odpojují od jiných lidí. Tím, že se s lidmi nesetkává a je uzavřen ve své digitální bublině, roste agresivita a radikalita. Digitální je konec konců umělé. Současně je i reálná obava o sledování lidí přes digitální zařízení a sběr a analýza dat jejich návyků, ať už pro potřeby reklamy a konzumu, nebo pro jejich skryté ovládání (manipulací k plnění něčích cílů).“... celý text
— memphisz
Vyhořelá společnost
„Skvělá kniha plná dokonalých myšlenek a fascinujících informací. Bohužel je dost mizerně napsaná, a tím pádem těžce uchopitelná. Číst slovo od slova, tak zešílím. Velmi špatně se chápe a člověk musí hodně hledat, než objeví ten pravý význam slov. Škoda.“... celý text
— @knihomolka
Vyhořelá společnost
„Byung-Chul Han je podle mého názoru filosofický génius, jen je těžko pochopitelný, proto v diskusích dostává tolik "hejtů." Jak ovšem říká Forrest Gump: Pro hlupáka každý hloupý. Když člověk nemá dostatečnou kapacitu a filosofickou intuici, aby dílo a myšlení pochopil, tak je pro něj hlupák. Dílo totiž nemá primárně popsat realitu okolo nás, ale kultivovat jak naše myšlení, tak náš život, dát mu nějakou formu, která ve společnosti pozitivity tak moc chybí. Jeho dílo je silně "erotizující", má vzbuzovat touhu po poznání, pochopení člověka a společnosti. A pro ty, co chtějí výzkumy a data, tak ať si přečtou i další knihy od tohoto autora (např. Psychopolitik), kde se dozví, proč nám dataismus či informace nepřináší žádné skutečné poznání, je to něco, co Han nazývá "pornografií", která svět obnažuje, ale neproniká do hloubky, nechápe jeho esenci, chybí ji jakákoliv teorie. Když jsem psal svou BP na téma Obraz člověka v dnešní společnosti v díle BCH, tak jsem vnímal, jak moc pronikavá jeho analýza společnosti je, při prvním přečtení ale jeho dílo bylo podobně jako pro mnohé nepochopitelné a zvláštní. Doporučuji si udělat čas na tohoto autora a příp. i na další jeho díla (Psychopolitik, Duft der Zeit a další) a co nejvíce se snažit pochopit, jak to autor myslel. I když to nikdy nepochopíme úplně. Pro ty, kdo tu říkají, jak je BCH neschopný autor, tak opravdu není, kdo pronikne trochu do jeho myšlení, pochopí jak geniálním filosofem je. Samozřejmě po technické stránce jsou v díle nedostatky (dílo není úplně přehledné, opakují se témata a myšlenky). Ale to není to podstatné podle mého názoru.“... celý text
— Martini540
Vyhořelá společnost
„generalizace kulturních a společenských jevů vyhnaná do extrému, autor nahlíží na jednotlivé fenomény reduktivně a intuitivně, jeho koncepce jsou sice líbivé, ale příliš umělé, vykonstruované, nepodložené sociologickými daty či demografickým výzkumem
kladu si otázku, proč tolik současných filozofů, sociologů, psychologů atd. nahlíží přítomnost s jejími vývojovými změnami, vynálezy, inovacemi, novými diskursy, společenskými proměnami tak jednoznačně a výlučně zpátečnicky a negativně (vše současné a moderní je špatně, minulé a dávné je ztracený ráj), chybí mi tu reflexe pozitivních důsledků a celkového progresu“... celý text
— los
Vyhořelá společnost
„Pro mě obtížná kniha, nepřehledně napsaná, témata se opakují a na konci jsem nevěděla, co tím autor vlastně chtěl říct.“
— Stoklaska
Byung-Chul Han knihy
2016 | Vyhořelá společnost |
Štítky z knih
eseje filozofie 21. století kultura úvahy a zamyšlení svoboda psychické problémy syndrom vyhoření poruchy pozornosti, ADD, ADHD transformace společnosti
Han je 1x v oblíbených.