John Holt

americká, 1923 - 1985

Populární knihy

Nové komentáře u knih John Holt

Učte se sami - Dovolte dětem, aby se učily sami Učte se sami - Dovolte dětem, aby se učily sami

Doporučuji. Připravte se na knihu plnou myšlenek. Kniha vychází především z amerického prostředí, nicméně mnohé informace lze použít, přeložit do jiné země, např. ČR. Pro někoho to bude znít radikálně, nepředstavitelně, pro ty, co už taky žijí, to bude do značné míry inspirativní.  Pár tipů: Na straně 90 autor kritizuje školy skrz monopolizaci vědomostí. Na straně 126-128 se zabývá nudou a umělými činnostmi. Na straně 133 o vlivu na redukcí jazyků. Na stranách 174-177 popisuje obtíže pokus, drezury. Na straně 187 získáte jiný pohled na určování pravé a levé strany a možná i toleranci vůči dětem, které ty nelogičtnosti nepobrali.... celý text
vladku


Proč děti neprospívají Proč děti neprospívají

Fascinující čtení. Detailní pozorování toho, jak se konkrétní děti v konkrétních chvílích chovaly, když samostatně řešily nějakou úlohu (většinou matematickou: práce s různě dlouhými tyčinkami, rozdělování předmětů do kelímků a abstrahování principů těchto operací). Autor popisuje nejen to, jak to dítěti dřív nebo později "zapálilo" (anebo někdy "nezapálilo"), ale z výrazu tváře dítěte či z obsahu a tónu otázek, které dítě klade, usuzuje autor také to, jak se dítě cítí a co jej motivuje buď si s příkladem poradit nebo jej vzdát nebo se nechat zmást. Ukazuje, že dítě při učení nezapojuje jen inteligenci, ale řešení úlohy je pro něj také úkol společenský: selhání nebo vyřešení úlohy mění jeho sebehodnocení, vztah s ostatními, očekávání, která na něj budou příště kladena... Kniha obsahuje velké množství popisů toho, jak přesně byly děti dovedeny k chybným odpovědím a hlavně k tomu, že vůbec nezačaly přemýšlet a namísto toho jen hledaly správnou odpověď. Přemýšlení vyžaduje například klid a svobodný vnitřní prostor, který některé děti postrádaly. To, a nikoli snad nižší inteligence, bylo důvodem jejich neúspěchu. Ukázky: "Neúspěšné děti se nesnažily, i když neúspěšně, dělat totéž co ty úspěšné. Dělaly něco úplně jiného. Viděly školu a svůj úkol v ní úplně jinak. Bylo to místo plné nebezpečí, a jejich úkolem bylo vyhnout se mu, jak to jen šlo. Jejich zaměstnáním nebylo učit se, ale unikat." "Teprve až se učitelé ve třídách osvobodí od svých tradičních učitelských povinností – nařizovat, trestat, hodnotit –, budou schopní rozumět svým žákům natolik, aby dokázaly přijít na to, jak jim být co nejvíc užiteční." Zaujalo mě, jak se učiteli vyplatilo snížit tempo vyučování: "Když jsou děti v situaci, kdy na ně není vyvíjen tlak, aby správně odpovídaly, a už vůbec ne rychle, dokážou úžasné věci."... celý text
Bonda


Učte se sami - Dovolte dětem, aby se učily sami Učte se sami - Dovolte dětem, aby se učily sami

Jednoduše. Přečtěte si to. A nepřestávejte číst. Nezavírejte se před něčím, co neznáte.
7944



Jak se děti učí Jak se děti učí

„Mým hlavním cílem není přimět učitele a psychology, aby nahradili staré předsudky novými, ale přesvědčit je, aby děti pozorovali, trpělivě, opakovaně, s respektem, aby se zdrželi předčasných úsudků a vytváření teorií, dokud nemají ve svých hlavách to, co většině dosud schází - dostatečně přesnou představu o tom, jaké děti jsou.“ - Hohn Holt „... Rádi se považují za zdroj, za jediný zdroj, všeho poznání, moudrosti a učení ve třídě. Někteří z takových učitelů jsou vedeni touhou po moci, ke které jim učebna skýtá mnoho příležitostí, jiné zase vede hluboká a někdy zoufalá potřeba cítit se užitečnými, nezbytnými, nebo dokonce nenahraditelnými pro své žáky. Oba typy se cítí velmi ohroženy každým doporučením, že by se děti mohly a měly učit podle sebe. Mnoho dalších učitelů by dětem poskytovalo více nezávislosti a vlastního směřování, drží je ale při zemi obavy z pravidelných testů, podle kterých budou jejich žáci a oni sami posuzováni.“ - John Holt... celý text
7944


Proč děti neprospívají Proč děti neprospívají

Skvělá kniha, která otevírá oči. Autor citlivě podává problematiku zastaralého školství, zkostnatělého způsobu výuky i přístupu k dětem. Tradiční školní výuka podrývá sebevědomí těm nejmenším, a to mnohdy nenapravitelně. Na mnoha příkladech je vysvětleno, jak děti uvažují a jak nakládají s problémy, které mají vyřešit. Poutavé čtení doplňuje spousta autorových zkušeností, rad a poznatků - střízlivých a objektivních. Není co vytknout. :) „Není žádný rozdíl mezi žitím a učením… je nemožné, zavádějící a škodlivé přemýšlet o nich odděleně.“... celý text
Denika