Niklas Orrenius
švédská, 1973
Nové komentáře u knih Niklas Orrenius
Střelba v Kodani
„Místy možná až příliš zeširoka, ale jako podnět k diskusi o svobodě slova a ilustrace současné situace ve Švédsku parádní.“
— Disease
Střelba v Kodani
„Třetí kniha od Prokletých reportérů. Zajímavé téma a také hodně složité, klobouk dolů před autorem, že se toho nebál a probíral téma ze všech stran. Rozhodně mě překvapilo, jaká panuje ve Švédsku situace.“... celý text
— iv.ča
Střelba v Kodani
„Všechno je jednou poprvé, a tak přišla i Absyntovka, kterou jsem se neprokousala.
Drahý (doslova) umělec mi k srdci nepřirostl. Nic zlého jsem mu teda nepřála, svobodě slova fandím, radikalismu ne. Ale soustavně někoho urážet jen proto, že můžu (a pak ještě nepřímo ponoukat další lidi k témuž), není umění, ale šikana. A když jsem si navíc v půlce knihy ještě našla, jak to s Vilksem dopadlo, zeptala jsem se v duchu jeho i autora knihy: Stálo Vám to za to? A ztratila jsem chuť pokračovat v tomto pátrání, kdo že je v právu. :(“... celý text
— Alena_S
Střelba v Kodani
„Trochu mě udivuje, že ve dvou ze tří komentářů je stížnost na neznámé reálie. K bezproblémové orientaci mi stačilo párkrát zagooglit a přečíst asi tři krátké články, ale pro porozumění nebylo nutné ani to, autor podstatné věci říká přímo v knize. Mně naopak vyhovovalo, že mám od zmiňovaných politiků odstup, a tudíž nejsem předem zaujatá.
U Salmana Rushdieho se většina západního světa shodne, že by měl mít možnost mluvit, tvořit a žít svobodně. Naopak Vilks byl kontroverzní, ještě než nakreslil psa s hlavou Mohameda, a od té svou nejednoznačnost jen záměrně prohluboval. Ukazovat ochotu k hájení svobody slova na případu nepohodlného exhibicionisty, o němž si většina umělců a liberálů dávno myslí, že jeho umělecký přínos je mizivý a měl by držet zobák, zato ho s nadšením podporuje krajní pravice a rasistická hnutí, to je teprve intelektuální výzva.
Orrenius napsal vlastně sérii reportáží, ke kterým dal Vilks jen záminku: ze zákulisí krajně pravicových stran, z mešit různého ladění a z umělecké scény, která tak hlasitě mluví o rovnosti a otevřenosti, až cenzuruje umělce, který nehlásá nic, ale odmítá říct, že není rasista. Mluvil se zastánci všech směrů, a přestože přiznává svůj názor, je nestranný. Výsledkem je pestrý a nepřikrášlený obrázek Švédska v době imigrační krize a k tomu nespočet otázek, které autor nezodpovídá.
Přijde vám správné platit desítky milionů ročně na ochranu umanutého egocentrika, který mohl tušit, že po něm půjdou? Předpokládá svoboda slova vyspělost mluvčího, který ji nezneužije k urážkám? A když zneužije, má být potrestán, nebo jen mravně odsouzen (jinými slovy - vypnuli byste mikrofon Donaldu Trumpovi?)?
Velice důkladná reportáž a nesmírně podnětná. Nezpochybňuje hodnoty západní společnosti, jako je rovnost, tolerance a svoboda projevu, ale nutí čtenáře, aby se nad nimi zamyslel a pokusil se je definovat a odůvodnit.“... celý text
— InaPražáková
Střelba v Kodani
„Tato absyntovka není možná pro každého - nutí být pozorným v příběhu Larse Vilkse a zároveň v okolních postavách podporovatelů, odpůrců, politiků, organizací či spolků, které celou problematiku dokreslují.. Autor si dal opravdu práci se sháněním historie, rozhovory i snahou o nestranný tón - výsledkem je mnoho informací o švédské svobodné společnosti a jejich postojích ke ´střelbě v Kodani´ včetně všech důsledků... To, co si čtenář z obsahu odnese a jak si význam reflektuje na naši společnost, už záleží jen na něm..“... celý text
— intueri
Niklas Orrenius - knihy
2021 | Střelba v Kodani |
Žánry autora
Literatura světová Žurnalistika, publicistika
Štítky z knih
extremismus karikatury multikulturalismus tolerance svoboda projevu
Orrenius je 0x v oblíbených.