Pavla Vošahlíková

česká, 1951

Populární knihy

/ všech 19 knih

Nové komentáře u knih Pavla Vošahlíková

Rákoska v dílně lidskosti Rákoska v dílně lidskosti

Pokud pominu část k dějinám školství, které je dobré si zopakovat vždy, když je příležitost, byla pro mě nejhodnotnější pasáž o vzdělání a životních podmínkách učitelů v průběhu doby. Ale v knize jsem pátrala spíš po záležitostech venkovských žáků, což bylo okrajové téma, chápu, městské prostředí poskytuje lepší pramennou základnu. Ještě zmíním, že mi úplně mi nesedl styl poznámek pod čarou, který komplikuje a zpomaluje badateli práci. Jako celek hodnotím knihu jako přínosnou, smysluplnou.... celý text
Dáma s hrnstjm


Jak se žilo za časů Františka Josefa I. Jak se žilo za časů Františka Josefa I.

Kniha velmi vyčerpávajícím způsobem čtenáře seznamuje s dobou císaře Františka Josefa I. Zejména seznamuje s tím, jak žil obyčejný člověk, kam se chodil bavit, jak se oblékal, jak pracoval a tak. Určitě stojí za přečtení.... celý text
Amneris


Rákoska v dílně lidskosti Rákoska v dílně lidskosti

Obšírné, dobře zpracované téma. Autorka je opatrná v hodnocení, s odkazy na zveřejněné umožňuje bližší studium. S odstupem hodnotím, jako ta lepší volba, než podsouvat vlastní závěry. Kniha je navíc čtivá. Díky... celý text
malysek



Rákoska v dílně lidskosti Rákoska v dílně lidskosti

„Hat eine Löwenmähne, die Augen wie ein Tieger, das ist der Tschechen König, das ist Herr Doktor Rieger.“ (popěvek, jímž židovský spolužák provokoval českého nacionalistu a budoucího historika Adolfa Srba) Knížku jsem četla v rámci pedagogického kurzu pro studenty nepedagogických oborů. Vybrala jsem si ji sama mezi množstvím jiné literatury a nelituji. Přehledně a podrobně, ale ne únavně seznamuje se vztahem společnosti ke školství (počínaje tereziánskými reformami a konče I. sv. válkou), osvícenskými idejemi, které reformy podnítily, statutem učitele, vztahem mezi žáky a učiteli (včetně odměn/trestů na jedné straně a týráním učitele na druhé), účelem školství z hlediska státu (propaganda, osvěta, výchova k hygieně, zbožnosti a občanským ctnostem atd.), boj sekulárních a církevních vlivů na školství (zejména v otázce klasického vzdělání) nebo roli škol v národním obrození. Celkový obrázek, který si čtenář může udělat, je skutečně barvitý díky četným citacím z pramenů (Jiráskovy traumatizující vzpomínky na tresty za to, že hoši mluvili česky). Zaujaly mě drobnosti jako třeba trest spočívající v tom, že se žákovi přišpendlila jeho špatná práce na záda a byl s ní voděn ze třídy do třídy - nebo všeobecný strach mládeže před souchotinami, za jejichž prevenci byl pokládán alkohol. Mimořádně mě bavilo všechno, co souviselo s národním obrozením (tenze mezi Němci, Čechy a Židy). Hodnotím knížku jako příjemně čitelnou a přínosnou. 300 stran je rozsah tak akorát.... celý text
JulianaH.


Cesty k samostatnosti: Portréty žen v éře modernizace Cesty k samostatnosti: Portréty žen v éře modernizace

Velice oceňuji představení žen, které ve své době bývaly výjimečnými osobnostmi, ale dnes jsou již pozapomenuty. Získání podkladů pro zpracování jejich životopisů bylo proto pro některé autory složitější. Příjemným překvapením je úvodní kapitola věnovaná Boženě Němcové. Obavy, že bude obsahovat všeobecně známé informace, se ukázaly jako zcela zbytečné. Zajímavá je možnost porovnávat stylistické pojetí příspěvků jednotlivých autorů.... celý text
Lenka4